• Anonym
    Äldre 7 Jul 18:49
    20048 visningar
    180 svar
    180
    20048

    Spara pengar till barnen, vettigt eller en björntjänst?

    Jag och min sambo har två barn i dagsisåldern. Vi har sedan barnen föddes sparat hela deras barnbidrag på varsitt konto med relativt hög ränta. Planen är att de ska få dessa pengar när de fyller 18.

    Sedan årsskiftet har både jag och sambon fått kraftiga löneförhöjningar och vi funderar på att spara en del av denna till barnen så att de förhoppningsvis helt slipper ta studielån. Summan vi funderar på är 2000 kronor per barn och månad utöver barnbidraget som vi placerar i olika värdepapper. Med värdeökning på i snitt 10 % per år över tid så blir det strax under miljonen i dagens pengavärde per barn när de kommer upp i universitetsålder.

    Finns det bara fördelar med detta eller tror ni att det finns risk att vi stjälper mer än vi hjälper?

  • Svar på tråden Spara pengar till barnen, vettigt eller en björntjänst?
  • jimpan­73
    Äldre 7 Jul 18:56
    #1

    Skulle jag lätt ha gjort om jag var ni ! Vi sparar oxå bb åt våra o det för att dom ska ha en bra ekonomisk start i vuxenlivet sen !

  • Äldre 7 Jul 18:59
    #2

    Vi kommer spara så mycket vi bara kan till bebisen när den kommer, jag har redan öppnat konto haha! Jag ser absolut inget fel i det. Var spar du med så bra ränta? Jag har öppnat konto på Hoistspar med 3,15% ränta.

  • Äldre 7 Jul 19:01
    #3

    Om jag säger så här: mina föräldrar sparade inga pengar till mig sp när jag skulle ta körkort och köpa bil fick jag ta lån på det samt att ta lån för att kunna köpa möbler till min lägenhet och det är pengar jag sitter och betalt tillbaka än idag och så vill jag inte att mitt barn ska ha det!

  • Äldre 7 Jul 19:22
    #4

    Jag kallar det curling. Ser egentligen inga fördelar alls med det. Fyller ungen 18 år och ska föreställas vara vuxen, så är det dumt att hålla kvar den i beroendeställning och förhindra all självständighet.

  • jimpan­73
    Äldre 7 Jul 19:23
    #5

    Hur ska dom kunna få en självständighet innan dom har jobb o sparat själv menar du ? Tar år innan dom har råd att flytta ta körkort eller kunna plugga utan lån

  • Äldre 7 Jul 19:28
    #6

    Det är verkligen inte att curla. Självklart ska barnet få lära sig pengars värde genom att jobba extra osv, den ska inte ens få veta att vi sparat pengar till den. Men jag vill banne mig inte att mitt barn ska hamna i lån det första den gör och få sitta och betala tillbaka på det ett x antal år senare.

  • Äldre 7 Jul 19:29
    #7
    jimpan73 skrev 2012-07-07 19:23:49 följande:
    Hur ska dom kunna få en självständighet innan dom har jobb o sparat själv menar du ? Tar år innan dom har råd att flytta ta körkort eller kunna plugga utan lån

  • Äldre 7 Jul 19:33
    #8

    Vi har inte möjligheten att spara en krona till barnen just nu. Hade vi haft hade jag gjort det, kanske inte ett helt barnbidrag men lite pengar iaf.

    Däremot hade jag sparat i våra namn som föräldrar av några anledningar:

    -Man vet inte vilken situation eller mognadsgrad 18-åringen besitter. Himla trist att allt går till droger eller liknande.

    -Jag har några vänner vars föräldrar betalat motsvarande summa som studielånen. Det som hänt i alla de fallen (det handlar om 5st så det är ju itne statistiskt säkerställt på nåt sätt) är att dessa inte gjort färdiga sina studier i tid. Jag hade låtit barnen ta studielånen och som en examenspresent givit dem summan de lånat. Då har de inga lång men har heller inte kunnat glida i tron att allt ändå löser sig.

    -Samma gäller med bo hemma, de får betala och lära sig om de bor hemma som vuxna. Då kan vi som föräldrar spara de pengarna och ge dem i efterhand.

    Körkort fick jag av mamma och det vill jag ge mina barn. Så mycket värt. Klart man kan spara och ge sina barn pengar men man kan nog fundera över i vilken form. Jag har verkligen ingen bra erfarenhet av kompisar som fått mycket pengar i tidig ålder. Sen är det ju inte döden att ha studielån, jag har det och har ett bra liv ändå            

  • Äldre 7 Jul 19:36
    #9

    Just därför kommer jag också sparar i mitt namn och inte tala om för barnet att vi spar till den =) Och precis som du säger, det behöver inte vara att man slänger åt barnet hela summan när den blir 18, det kan vara att hjälpa till med körkort, köpa möbler åt den osv.


    chokladkaffe skrev 2012-07-07 19:33:52 följande:
    Vi har inte möjligheten att spara en krona till barnen just nu. Hade vi haft hade jag gjort det, kanske inte ett helt barnbidrag men lite pengar iaf. Däremot hade jag sparat i våra namn som föräldrar av några anledningar: -Man vet inte vilken situation eller mognadsgrad 18-åringen besitter. Himla trist att allt går till droger eller liknande. -Jag har några vänner vars föräldrar betalat motsvarande summa som studielånen. Det som hänt i alla de fallen (det handlar om 5st så det är ju itne statistiskt säkerställt på nåt sätt) är att dessa inte gjort färdiga sina studier i tid. Jag hade låtit barnen ta studielånen och som en examenspresent givit dem summan de lånat. Då har de inga lång men har heller inte kunnat glida i tron att allt ändå löser sig. -Samma gäller med bo hemma, de får betala och lära sig om de bor hemma som vuxna. Då kan vi som föräldrar spara de pengarna och ge dem i efterhand. Körkort fick jag av mamma och det vill jag ge mina barn. Så mycket värt. Klart man kan spara och ge sina barn pengar men man kan nog fundera över i vilken form. Jag har verkligen ingen bra erfarenhet av kompisar som fått mycket pengar i tidig ålder. Sen är det ju inte döden att ha studielån, jag har det och har ett bra liv ändå            

  • Anonym
    Äldre 7 Jul 19:38
    #10

    Sparar barnbidraget till vår dotter och det skall gå till körkort helst, och hon själv säger tack mamma, jag skall ta körkort för de pengarna, för körkort är bra att ha, hon är sexår, och det är en bra start i livet att ha ett körkort, för jobb osv.  Det är helt ok att spara till sitt/sina barn, om de går till nåt vettigt. Inte vill jag att hon reser jorden runt för dem i alla fall. De skall gå till körkort, flytt hemifrån möbler, främst, studielån tar alla idag, så det känns som det är viktigare att hjälpa till med ett körkort, eller till flytt hemifrån. Men man väljer själv.

Svar på tråden Spara pengar till barnen, vettigt eller en björntjänst?