• telgeb­o
    Äldre 8 Jul 20:10
    6397 visningar
    63 svar
    63
    6397

    Ersättning eller välling?

    Min dotter är snart 9 månader och nu undrar jag om det som BVC verkligen säger stämmer.
    BVC påstår att min dotter numer ska ha välling för ersättning rek inte till så stora barn som min dotter trots att jag läst främst här på FL att man kan ge ersättning fram tills barnet är 1 år.

    Vad stämmer egentligen?


    Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Svar på tråden Ersättning eller välling?
  • Äldre 8 Jul 20:13
    #1

    dom blir mättare på vällingen.

    på paketet står nog från 6 månader.

    fast gör som du vill så länge barnet är nöjd. Ersättningen kan du ju ha som dryck istället typ o vällingen som mellanmål        

  • Coyote
    Äldre 8 Jul 20:14
    #2

    Du ska INTE byta ut ersättningen mot välling, vad BVC än säger. Du kan gott fortsätta med ersättningen, utan problem.

  • telgeb­o
    Äldre 8 Jul 20:16
    #3
    Coyote skrev 2012-07-08 20:14:04 följande:
    Du ska INTE byta ut ersättningen mot välling, vad BVC än säger. Du kan gott fortsätta med ersättningen, utan problem.
    Bara nyfiken på varför man inte ska det? Jag blir helt rådvill nu.
    Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Coyote
    Äldre 8 Jul 20:18
    #4

    Därför att välling är flytande gröt, ersättning är just ersättning för bröstmjölk, det är helt olika saker. Visst, ger man ersättning på kvällen och vill ge välling i stället så är det ju okej, men om man ger ersättning flera gånger om dagen så ska man inte byta ut det mot välling, det blir för många glutenmål per dygn då.

  • CrazyL­ady
    Äldre 8 Jul 20:22
    #5

    enligt WHO rek dem att man helammar 6 mån - 1 år och sedan delammar (eller ger ersättning) fram tills barnet är 2 år..
    Min BVCsköterska har aldrig sagt jag skall byta ut ersättningen mot välling..
    Hon sa att man kan ge välling morgon och på kvällen, men sen skall resten av dagen bestå av mat och ersättning

    Min dotter är 14 mån och får fortfarande ersättning på kvällen och ibland på natten/tidig morgon och det ska hon få iaf tills hon är minst 18 mån!!
    Hon har aldrig gillar välling..

    Många delammar ju sina barn fram tills dem e 2 år... 

  • Äldre 8 Jul 20:22
    #6

    Ersättning är istället för bröstmjölk medan välling är samma sak som gröt... Med andra ord mer näring i ersättningen! Samt att man enligt Livsmedelsverket max ska 3 mål gröt/välling per dag.

  • Äldre 8 Jul 20:23
    #7

    Va visst lite slö med mitt svar :p

  • La Lola
    Äldre 8 Jul 20:26
    #8

    Men hjälp....dessa okunniga BVCs!

    Du kan fortsätta ge ersättning.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Coyote
    Äldre 8 Jul 20:29
    #9

    Om alla som får så märkliga råd från bvc skulle påtala deras felaktiga påståenden skulle det kanske ändras, sakta men säkert?

  • CrazyL­ady
    Äldre 8 Jul 20:29
    #10
    La Lola skrev 2012-07-08 20:26:00 följande:
    Men hjälp....dessa okunniga BVCs!

    Du kan fortsätta ge ersättning.
    Håller med!!
Svar på tråden Ersättning eller välling?