• telgeb­o
    Äldre 8 Jul 20:10
    6376 visningar
    63 svar
    63
    6376

    Ersättning eller välling?

    Min dotter är snart 9 månader och nu undrar jag om det som BVC verkligen säger stämmer.
    BVC påstår att min dotter numer ska ha välling för ersättning rek inte till så stora barn som min dotter trots att jag läst främst här på FL att man kan ge ersättning fram tills barnet är 1 år.

    Vad stämmer egentligen?


    Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Svar på tråden Ersättning eller välling?
  • Bite me
    Äldre 10 Jul 09:53
    #51
    skogsvitter skrev 2012-07-10 00:21:57 följande:
    Saken är att ersättning kan man givetvis ge precis hur många gånger som helst, det finns ingen begränsning gällande just ersättning att man bara får ge det tre gånger per dag. Tvärtom. Så felet var att sköterskan klumpade ihop ersättning med välling/gröt vilket ju är en gigantisk miss...
    Ja man kan ju till och med höra det på namnet...modersmjölkersättning. Och ska då givetvis vara en ersättning för bröstmjölk och ges som bröstmjölk.

    Nu har ju jag bra personal på vårt bvc...men verkar som många inte har det...Borde kanske slänga dom på en kurs, hållen av pålästa FL-medlemmar
    Your inner knowing is your only true compass
  • nozpa
    Äldre 10 Jul 10:48
    #52

    Mitt bvc rekomenderade mig att börja med välling när dottern var ca 5 månader. Jag sa att hon får gröt på morgonen, och ersättning/mat som huvudföda. Men hon proppsade ändå på vällingen. Inget jag brydde mig om dock.
    På läkarkollen på 6 månaders så tog jag upp detta igen med bvcsköterskan. Dock var läkaren där då, och hon sa emot sköterskan. Har aldrig gett välling till dottern. Hon är strax över året nu.  

  • Äldre 10 Jul 10:58
    #53
    nozpa skrev 2012-07-10 10:48:12 följande:
    Mitt bvc rekomenderade mig att börja med välling när dottern var ca 5 månader. Jag sa att hon får gröt på morgonen, och ersättning/mat som huvudföda. Men hon proppsade ändå på vällingen. Inget jag brydde mig om dock.
    På läkarkollen på 6 månaders så tog jag upp detta igen med bvcsköterskan. Dock var läkaren där då, och hon sa emot sköterskan. Har aldrig gett välling till dottern. Hon är strax över året nu.  
    Hur reagerade sköterskan när läkaren rättade henne? Det rör sig ju om någon väldigt grundläggande, kan man ju tycka. Tror du hon kommer fortsätta propagera för välling eller verkar hon ha insett att det var fel?
  • nozpa
    Äldre 10 Jul 13:14
    #54
    skogsvitter skrev 2012-07-10 10:58:59 följande:
    Hur reagerade sköterskan när läkaren rättade henne? Det rör sig ju om någon väldigt grundläggande, kan man ju tycka. Tror du hon kommer fortsätta propagera för välling eller verkar hon ha insett att det var fel?

    Hon har aldrig nämnt ngt till mig igen angående vällingen. Bara frågat hur det går med matutveckling och sådant vanligt. Hon sa ingenting när läkaren rättade henne. Men läkaren var snabb att rätta, så verkade som att det kanske inte var första gången något liknande kom upp. Men det gissar jag bara på dock. :)

    Vet att jag reagerade på att hon inte hade en aning om vad blw var heller. Jag fick ta med en artikel och visa henne... Jo men visst så att eeeh... Bra där! :) Hon var dock ingen som satte sig emot ersättning ist för amning. Och hennes eget barn hade inte ammats, utan fått ersättning direkt. Därför man blev ännu mera snopen över vällingpushandet.  
  • Coyote
    Äldre 10 Jul 13:18
    #55

    Jag blir mer och mer tacksam över min vettiga bvc-sköterska!

  • nozpa
    Äldre 10 Jul 13:21
    #56
    Coyote skrev 2012-07-10 13:18:33 följande:
    Jag blir mer och mer tacksam över min vettiga bvc-sköterska!

    Mm förstår det. :) Är mycket glad över att jag aldrig haft några egentliga problem med dottern som jag behövt diskutera. Allt har fungerat bra. Och det enda som bvc behövs för är att vaccinera. :P
  • telgeb­o
    Äldre 13 Jul 21:54
    #57

    Tog upp detta och jävlar vad förbannad hon blev.


    Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • La Lola
    Äldre 13 Jul 21:55
    #58
    telgebo skrev 2012-07-13 21:54:19 följande:
    Tog upp detta och jävlar vad förbannad hon blev.
    Berätta! Vad sa hon?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • telgeb­o
    Äldre 13 Jul 21:59
    #59
    La Lola skrev 2012-07-13 21:55:48 följande:
    Berätta! Vad sa hon?
    Situationen är lite annorlunda här då min dotter inte bor hos mig så jag tog upp det med där hon bor och hon svarade bara att jag kan inte göra som du ber mig om, jag följer BVC rek punkt slut för jag litar på att dom vet bäst. Typ bättre än jag då. Är skitledsen över svaret. Tyckte jag verkligen förklarade så bra utan att kritisera.
    Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • La Lola
    Äldre 13 Jul 22:03
    #60
    telgebo skrev 2012-07-13 21:59:41 följande:
    Situationen är lite annorlunda här då min dotter inte bor hos mig så jag tog upp det med där hon bor och hon svarade bara att jag kan inte göra som du ber mig om, jag följer BVC rek punkt slut för jag litar på att dom vet bäst. Typ bättre än jag då. Är skitledsen över svaret. Tyckte jag verkligen förklarade så bra utan att kritisera.
    Eh...BVC ska ju utgå från Livsmedelsverkets rek. Men där verkar de ha hittat på egna?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • telgeb­o
    Äldre 13 Jul 22:12
    #61
    La Lola skrev 2012-07-13 22:03:35 följande:
    Eh...BVC ska ju utgå från Livsmedelsverkets rek. Men där verkar de ha hittat på egna?
    Dotterns familjem lyssnar enbart på BVC och jag vet hur mycket dynga de sprider ut, det är många ggr jag inte följt deras rek då det har antytts annat när man läst runt på livsmedelsverket osv.

    När min son var runt 1 år så hade min son svårt att somna, det kunde ta hela kvällen att natta honom, när jag tog upp det med BVC så gav hon mig bara en folder på 5 mm. Jag vägrade och BVC sa då att ja då får du ta fighten då med din son. Bara ett ex på vilka stolpskott BVC har.
    Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • La Lola
    Äldre 13 Jul 22:14
    #62
    telgebo skrev 2012-07-13 22:12:07 följande:
    Dotterns familjem lyssnar enbart på BVC och jag vet hur mycket dynga de sprider ut, det är många ggr jag inte följt deras rek då det har antytts annat när man läst runt på livsmedelsverket osv.

    När min son var runt 1 år så hade min son svårt att somna, det kunde ta hela kvällen att natta honom, när jag tog upp det med BVC så gav hon mig bara en folder på 5 mm. Jag vägrade och BVC sa då att ja då får du ta fighten då med din son. Bara ett ex på vilka stolpskott BVC har.
    Men oj. Det där BVCt borde ju anmälas!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • telgeb­o
    Äldre 13 Jul 22:41
    #63
    La Lola skrev 2012-07-13 22:14:21 följande:
    Men oj. Det där BVCt borde ju anmälas!
    Det var så länge sedan och vi har flyttat därifrån. Kom till ett nytt BVC och där var det ännu värre så jag böt.
    Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
Svar på tråden Ersättning eller välling?