• Anonym (*TS*)
    Äldre 15 Jul 00:01
    53802 visningar
    587 svar
    587
    53802

    Bjudna på bröllop - smörgåstårta??

    Jag måste bara fråga... Min mans arbetskamrat gifter sig ca 40 mil från oss. Känner väl paret sådär, men vi tänkte gå då det ju alltid är kul med fest! Men. På deras bröllopshemsida står att det efter kyrkan serveras smörgåstårta och saft/läsk/kaffe, sedan dans till kl 01.

    Alltså, alla gör ju sin fest som de vill, men jag sa till min man att det är lite trist att åka 40 mil, käka en sunkig smörgåstårta, dricka läsk (dricker vuxna läsk??), sedan dans till sen kväll.  Hur kan man stå sig i flera timmar på enbart smörgåstårta? Vigseln börjar ju 14. Jag vet att det bara serveras smörgåstårta då jag ringde och anmälde våra barns allergier. Blivande frun sa att det som serverades var tårtan och den var "allergivänlig". Blivande frun sa också att det fanns mikro om vi ville ta med oss mat till barnen ändå.

    Och vad sjutton köper man för present till ett par som bara serverar smörgåstårta? Känns ju inte kul att lägga ut 500 kr på present då tycker jag. Undrar om vi själva ska ta med matlåda då man väl knappast kan stå sig utan riktig mat mellan 14-01? *ironi* I min bekantskapskrets är bröllop stora fester med god mat (detta bröllop känns mer som ett dop) och härligt sällskap. Har aldrig stött på sånt här upplägg förut, men det kanske är vanligt??

    Skulle ni åkt?     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-15 12:27
    Jag har förstått att jag är helt fel ute. Att jag är dryg, snobbig etc, och inte ska bestämma över parets dag osv. Men vi har väl olika referenser, ser jag. I vår bekantskapskrets är bröllop stora fester, gärna barnfria så man kan ta sig ett par glas vin, dansa natten lång, utan att behöva tänka på att våra små (3 och 4) ska underhållas/vilja sova/äta. Då reser jag gärna 40 mil för det är en sådan typ av fest vi gillar att gå på. Barnen har det så bra hos mormor & morfar.

    Nu har paret valt att ha sin fest på en ort i ingenstans (vi bor i Sthlm), i en lokal i sitt radhusområde. Jag tror att festen kommer ebba ut framåt 19-snåret, och då tycker inte jag att det är värt att åka 40 mil hem. Det blir hotell = onödig utgift på nåt jag inte ens vill gå på. Det finns ingenting att göra på orten, så en helg där vore inte så kul. Maken åker gärna, men han vill helst att vi följer med då alla andra har sina familjer med sig. Vi har ju inget att skylla på, så en nödlögn om varför frugan/barnen stannar hemma håller inte. Ville mest med denna tråd kolla om det var så vanligt med sådana här upplägg som påminner om grannens barn som tog studenten. Man kom över, åt lite smörgåstårta, pratade, sedan gick hem framåt 22. Inte snack om att resa hem 40 mil eller bo på hotell! Men jag ser nu att det utei landet uppenbarligen finns människor som tycker att enklare bröllop är vanliga och roliga.

  • Svar på tråden Bjudna på bröllop - smörgåstårta??
  • Anonym
    Äldre 15 Jul 00:05
    #1

    Ni tackar nej till att se ett par gifter sig pga att ni bara får smörgåstårta?

  • Äldre 15 Jul 00:07
    #2
    Anonym skrev 2012-07-15 00:05:51 följande:
    Ni tackar nej till att se ett par gifter sig pga att ni bara får smörgåstårta?
    Kanske inte bara för en smörgåstårta men utav hela upplägget...

    Jag skulle inte ha åkt iaf...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym
    Äldre 15 Jul 00:07
    #3

    Folk är olika och bröllop är olika.
    Jag tycker att det låter trevligt, lättsamt och gott.

    Ni kan väl bara ta en stadig lunch innan?

    Jag tycker absolut ni ska överväga att inte åka åtminstone om ni ska tjura ;)
    Jag skulle aldrig åka utan att köpa en riktig present..        

  • Anonym
    Äldre 15 Jul 00:08
    #4

    Så hur mkt ni lägger på presenten avgörs beroende på vad ni får att äta?? Tillåt mig skratta.

  • Anonym
    Äldre 15 Jul 00:14
    #5

    Presenten är inte betalning för maten....

    Tänk om och tänk rätt. Kan ni inte se till att ni alla har ätit innan vigseln? Smörgåstårta kan mycket väl vara en bra måltid, om det serveras generösa bitar. Men visst borde snacks och nattamat ingå, och det hör det säkert, även om de inte specificerat det.

  • Äldre 15 Jul 00:14
    #6

    Paret har alltså valt att lägga lite mindre på mat för att kunna bjuda in arbetskamrater och vänner med familj istället för att begränsa sig till bara sina egna familjer och de närmaste, ocn ni klagar på att det "bara blir smörgåstårta"?
    Dessutom är det väl inget som säger att smörgåstårtan måste bli 'sunkig'.

    Om ni inte gillar upplägget och inte tror att det kommer att vara värt resan så tacka hellre nej än att gå runt på festen med en tråkig attityd.

  • Äldre 15 Jul 00:15
    #7

    Jag hade knappast åkt 40 mil för en smörgåstårta när jag knappt känner människorna. Har varit på ett riktigt hemskt bröllop en gång och kommer alltid förknippa smörgåstårta med det. Dessutom var den frusen i mitten.

  • Äldre 15 Jul 00:20
    #8

    Hur vet ni att den är sunkig? Det finns ju folk som faktiskt kan laga mat

    Här är ett bra exempel på en fin restaurang som definitivt inte serverar sunkig smörgåstårta  http://smorgastarteriet.se/ 

    Personligen skulle jag nog inte vilja ha folk som er på mitt bröllop, det låter som ni har lite svårt att anpassa er

  • Äldre 15 Jul 00:26
    #9
    Rocket Mania skrev 2012-07-15 00:20:26 följande:
    Hur vet ni att den är sunkig? Det finns ju folk som faktiskt kan laga mat

    Här är ett bra exempel på en fin restaurang som definitivt inte serverar sunkig smörgåstårta  smorgastarteriet.se/ 

    Personligen skulle jag nog inte vilja ha folk som er på mitt bröllop, det låter som ni har lite svårt att anpassa er
    Spelar väl mindre roll om den är sunkig, jag skulle aldrig åka 80 mil T/R för att äta lite smörgåstårta och dricka lite läsk till det...

    Skulle isf lägga dom pengarna bensinen kostar på att skicka ett paket och önska lycka till..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 15 Jul 00:30
    #10

    Haha kul tråd, inte visste jag att man gick på bröllop för matens skull.

    Jag skulle däremot inte åka 40 mil till ett bröllop där jag knappt känner dom som ska gifta sig.

Svar på tråden Bjudna på bröllop - smörgåstårta??