• Anonym (*TS*)
    Äldre 15 Jul 00:01
    53627 visningar
    587 svar
    587
    53627

    Bjudna på bröllop - smörgåstårta??

    Jag måste bara fråga... Min mans arbetskamrat gifter sig ca 40 mil från oss. Känner väl paret sådär, men vi tänkte gå då det ju alltid är kul med fest! Men. På deras bröllopshemsida står att det efter kyrkan serveras smörgåstårta och saft/läsk/kaffe, sedan dans till kl 01.

    Alltså, alla gör ju sin fest som de vill, men jag sa till min man att det är lite trist att åka 40 mil, käka en sunkig smörgåstårta, dricka läsk (dricker vuxna läsk??), sedan dans till sen kväll.  Hur kan man stå sig i flera timmar på enbart smörgåstårta? Vigseln börjar ju 14. Jag vet att det bara serveras smörgåstårta då jag ringde och anmälde våra barns allergier. Blivande frun sa att det som serverades var tårtan och den var "allergivänlig". Blivande frun sa också att det fanns mikro om vi ville ta med oss mat till barnen ändå.

    Och vad sjutton köper man för present till ett par som bara serverar smörgåstårta? Känns ju inte kul att lägga ut 500 kr på present då tycker jag. Undrar om vi själva ska ta med matlåda då man väl knappast kan stå sig utan riktig mat mellan 14-01? *ironi* I min bekantskapskrets är bröllop stora fester med god mat (detta bröllop känns mer som ett dop) och härligt sällskap. Har aldrig stött på sånt här upplägg förut, men det kanske är vanligt??

    Skulle ni åkt?     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-15 12:27
    Jag har förstått att jag är helt fel ute. Att jag är dryg, snobbig etc, och inte ska bestämma över parets dag osv. Men vi har väl olika referenser, ser jag. I vår bekantskapskrets är bröllop stora fester, gärna barnfria så man kan ta sig ett par glas vin, dansa natten lång, utan att behöva tänka på att våra små (3 och 4) ska underhållas/vilja sova/äta. Då reser jag gärna 40 mil för det är en sådan typ av fest vi gillar att gå på. Barnen har det så bra hos mormor & morfar.

    Nu har paret valt att ha sin fest på en ort i ingenstans (vi bor i Sthlm), i en lokal i sitt radhusområde. Jag tror att festen kommer ebba ut framåt 19-snåret, och då tycker inte jag att det är värt att åka 40 mil hem. Det blir hotell = onödig utgift på nåt jag inte ens vill gå på. Det finns ingenting att göra på orten, så en helg där vore inte så kul. Maken åker gärna, men han vill helst att vi följer med då alla andra har sina familjer med sig. Vi har ju inget att skylla på, så en nödlögn om varför frugan/barnen stannar hemma håller inte. Ville mest med denna tråd kolla om det var så vanligt med sådana här upplägg som påminner om grannens barn som tog studenten. Man kom över, åt lite smörgåstårta, pratade, sedan gick hem framåt 22. Inte snack om att resa hem 40 mil eller bo på hotell! Men jag ser nu att det utei landet uppenbarligen finns människor som tycker att enklare bröllop är vanliga och roliga.

  • Svar på tråden Bjudna på bröllop - smörgåstårta??
  • Anonym
    Äldre 19 Jul 18:23

    När man får en bröllopsinbjudan har man två val - att tacka ja eller nej.
    Givetvis står det var och en fritt att lägga in vilka aspekter man vill som avgör om man vill gå eller inte men  jag kan för mitt liv inte förstå hur man tänker när man sen börjar ifrågasätta och kritisera upplägget av det hela - herre jösses det är väl brudparets fest

  • Äldre 19 Jul 18:41

    Smoking och smörgåstårta?

    Hur f-n tänkte de här?

  • Äldre 19 Jul 18:43
    NadiaMi skrev 2012-07-19 10:29:07 följande:
    Smoking och smörgåstårta, i en kvarterslokal med 30 inbjudna barn och utan bordsplacering, samt mikro och medhavd mat till barnen om de inte gillar smörgåstårta eller om det finns tveksamheter pga allergier. Och så dans till kl 01 på natten...

    Nog för att jag gillar enkla lösningar, men dethär känns mest enkelt för brudparet och onödigt krångligt för gästerna.
    Hur har de tänkt fixa tillgången till mikron för alla de 30 barnen ifall ingen av dem äter smörgåstårta? Ska barnen springa runt och leka bland smokingklädda vuxna i finkläder? Fri bordsplacering och smörgåstårta funkar för ett eftermiddagsbröllop, med mer avslappnad klädsel och om det finns annan plockmat och något alternativ för barnen, som varmkorv t.ex.
    Om det är hela 30 barn som kommer, hur många vuxna blir det? Hur stor är lokalen egentligen? Kan alla få plats bekvämt i sina fina kläder?

    Jag hoppas att bruden får sig en tankeställare och något i upplägget ändras. Annars riskerar de nog att bli utan ganska många av gästerna som inte bor på orten.
    Hela tillställningen låter osannolikt konstig.
  • Äldre 19 Jul 19:52
    Anonym skrev 2012-07-19 18:23:04 följande:

    När man får en bröllopsinbjudan har man två val - att tacka ja eller nej.
    Givetvis står det var och en fritt att lägga in vilka aspekter man vill som avgör om man vill gå eller inte men  jag kan för mitt liv inte förstå hur man tänker när man sen börjar ifrågasätta och kritisera upplägget av det hela - herre jösses det är väl brudparets fest


    Det är klart att brudparet gör som de vill. Det står också i TS.

    TS startade tråden eftersom hon kände sig tveksam till upplägget och ville höra andras åsikter. Är det så konstigt?
  • Anonym
    Äldre 19 Jul 21:52
    Emeli skrev 2012-07-19 19:52:56 följande:
    Det är klart att brudparet gör som de vill. Det står också i TS.

    TS startade tråden eftersom hon kände sig tveksam till upplägget och ville höra andras åsikter. Är det så konstigt?

    Ja, jag tycker att det är konstig att man vill höra andras åsikter om hur ett brudpar val att fira sin bröllopsdag - det är brudparetrs dag, brudparet bestämmer upplägget varför känner man behovet av att ifrågasätta andras val
  • Äldre 20 Jul 01:13

    Läs trådstarten och ts övriga inlägg så förstår du.

  • Anonym
    Äldre 21 Jul 11:38
    Emeli skrev 2012-07-20 01:13:19 följande:
    Läs trådstarten och ts övriga inlägg så förstår du.



    Vad är det jag ska förstå Att TS har svårt att accedptera att andra väljer att fira på andra sätt än vad hon anser vara rätt

    Jag har läst hela tråden och tycker enbart att folk är pinsamma när de ifrågasätter andras val av hur man tex vill fira sin bröllopsdag.

    Som sagt, man har två val - tacka ja eller nej och jag kan för mitt liv inte förstå varför man måste diskutera "upplägget" och höra andras åsikter om någon annans val
    Hade det varit TS som planerat en fest och velat ha andras åsikter om sitt upplägg hade det varit en femma men nu vill hon ha åsikter om någon annans upplägg

    Förstår du skillnaden ObestämdObestämd        
  • Äldre 21 Jul 12:25

    Om man känner sig säker på hur man vill göra tackar man ja eller nej och så är det inget mer med det, I sådana lägen behöver man inte starta någon tråd om det. Men ts kände sig vankelmodig och behövde få ta del av andras synpunkter. Hon behövde ett bollplank helt enkelt, och det läget är det inte det minsta konstigt att man startar en tråd på fl. Varför stör det dig så ofantligt att ts ville diskutera detta? Inget tvingar dig att delta i diskussionen. 

  • Anonym
    Äldre 21 Jul 16:26
    Emeli skrev 2012-07-21 12:25:42 följande:
    Om man känner sig säker på hur man vill göra tackar man ja eller nej och så är det inget mer med det, I sådana lägen behöver man inte starta någon tråd om det. Men ts kände sig vankelmodig och behövde få ta del av andras synpunkter. Hon behövde ett bollplank helt enkelt, och det läget är det inte det minsta konstigt att man startar en tråd på fl. Varför stör det dig så ofantligt att ts ville diskutera detta? Inget tvingar dig att delta i diskussionen. 



    Jag reagerar på att folk är så intressant av att diskutera hur andra väljer att fira, att man sätter sig på höga hästar och talar om hur ett bröllop minsann ska firas och vad som är passande eller ej därav deltar jag i diskussionen - varför deltar du

    TS verkade redan innan hon startade tråden ha en bestämd uppfattning om vad hon tyckte om det hela och ville helt enkelt ha andra cred för att hon tänkte rätt... ja så tolkar jag det hela utifrån TS inlägg, när TS sen upptäckte att en del tyckte att hon var barnslig, stroppig osv så kom hon plötsligt på att ja just det dom hade visst smoking ochså som klädkod och därmed kunde hon räkna in ännu några som slöt upp bakom TS....    
  • Äldre 23 Jul 22:41

    Jag deltar för att agera bollplank åt ts. För egen del skulle jag som sagt ha tackat nej.

  • Äldre 24 Jul 13:57
    Anonym (*TS*) skrev 2012-07-17 19:09:35 följande:
    Inbjudningskorten damp ner i veckan, så nu är det tydligen en snackis på jobbet... Blivande maken hade tydligen velat ha det annorlunda, men frun sa att hon avskyr snofsbröllop och att smörgåstårta är lagom en kväll. Skönt att se att jag inte är ensam iaf :)
    Haha "snofsbröllop"! Håller med dig om att upplägget låter vansinnigt trist! Radhuslokal och trist smörgåstårta.... Inte festligt precis! Var tidigare frikyrklig och vet inte hur många såna här bröllops"fester" jag genomlidit. 

    Det handlar inte om att man inte tycker om brudparet eller uppskattar att få vara med och fira deras dag - det är bara upplägget som är trist! Tycker JAG och tydligen TS men det betyder inte att alla andra måste hålla med...
  • Anonym (Linda­)
    Äldre 24 Jul 17:26
    Mary2940 skrev 2012-07-24 13:57:26 följande:
    Haha "snofsbröllop"! Håller med dig om att upplägget låter vansinnigt trist! Radhuslokal och trist smörgåstårta.... Inte festligt precis! Var tidigare frikyrklig och vet inte hur många såna här bröllops"fester" jag genomlidit.  Det handlar inte om att man inte tycker om brudparet eller uppskattar att få vara med och fira deras dag - det är bara upplägget som är trist! Tycker JAG och tydligen TS men det betyder inte att alla andra måste hålla med...

    Men tycker man det låter trist så tackar man artigt nej-behövs ingen anledning till det. Tackar man ja är det ju verkligt oförskämt att säga att man "lidit sig igenom" festen. Vad jag vet är en inbjudan till fest, bröllop ellet annan, inte en inkallelseorder och vuxna människor får väl ta ansvar för sig själva och inte komma och klaga efteråt/när man tackat ja till att delta!
  • Äldre 25 Jul 09:34
    Anonym (Linda) skrev 2012-07-24 17:26:20 följande:
    Men tycker man det låter trist så tackar man artigt nej-behövs ingen anledning till det. Tackar man ja är det ju verkligt oförskämt att säga att man "lidit sig igenom" festen. Vad jag vet är en inbjudan till fest, bröllop ellet annan, inte en inkallelseorder och vuxna människor får väl ta ansvar för sig själva och inte komma och klaga efteråt/när man tackat ja till att delta!
    Det jag menar är att just då tänkte jag inte på det, eftersom alkohol och dans knappast hörde hemma i våra kretsar, men jag tycker andra sorters bröllop är så mycket trevligare om jag jmfr nu i efterhand. Det jag syftade på när jag sa "genomlidit" var själva upplägget, inte umgänget med bröllopsparet eller andra gäster.

    Dessutom "klagar" ju TS innan festen, inte efteråt... 
  • Anonym (Linda­)
    Äldre 25 Jul 17:32
    Mary2940 skrev 2012-07-25 09:34:44 följande:
    Det jag menar är att just då tänkte jag inte på det, eftersom alkohol och dans knappast hörde hemma i våra kretsar, men jag tycker andra sorters bröllop är så mycket trevligare om jag jmfr nu i efterhand. Det jag syftade på när jag sa "genomlidit" var själva upplägget, inte umgänget med bröllopsparet eller andra gäster. Dessutom "klagar" ju TS innan festen, inte efteråt... 

    Nja, om jag läste rätt har hon/de tackat ja, och i så fall tycker jag inte att man ska klaga. Det är som sagt en inbjudan de fått och inte en order. Gillar man inte upplägget tackar man nej, det anser jag vara artigast. Har f.ö. också deltagit i några frikyrkobröllop, alla trevliga på sitt sätt och vissa med både dans och vin -så det kan nog va olika även i de kretsarna.
  • Anonym (*TS*) Trådstartaren
    Äldre 26 Jul 22:40

    Tydligen vill de ha smoking för att göra det lite "festligare". Vi får se hur vi gör.

  • Äldre 27 Jul 23:39

    Tacka nej. Känns sjukt snålt med smokingkrav och bjuda på smörgåstårta. Skicka en present istället, så har ni uppvaktat brudparet.

Svar på tråden Bjudna på bröllop - smörgåstårta??