• Anonym (Kaffedraken)

    vuxenadoption

    Lite kort: våran äldsta dotter nu 22 år, stack hemifrån för drygt två år sedan och bor hos en fd väninna till mig, hon hatar mig och vill inte ha med mig att göra. Idag läste jag på fb att de ansökt om adoption. Någon som har erfarenhet om detta och vet om det är möljigt att göra en vuxen adoption hur somhelst? får vi veta något av tingsrätten? håller på och letar info men tänkte höra om någon varit med om något liknande.

  • Svar på tråden vuxenadoption
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (knäckt) skrev 2012-07-16 15:46:28 följande:
    Lite kort: våran äldsta dotter nu 22 år, stack hemifrån för drygt två år sedan och bor hos en fd väninna till mig, hon hatar mig och vill inte ha med mig att göra. Idag läste jag på fb att de ansökt om adoption. Någon som har erfarenhet om detta och vet om det är möljigt att göra en vuxen adoption hur somhelst? får vi veta något av tingsrätten? håller på och letar info men tänkte höra om någon varit med om något liknande.

    De fd vårdnadshavarna blir inte tillfrågade vid vuxenadoption ..... och har inte rätt till info ...
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du kommer att få ett brev från tingsrätten där du ombeds att yttra dig och lämna din syn på saken. Sedan tar tingsrätten beslut (dom) på det underlag som är inskickat. På vissa ställen i landet kan det gå väldigt lättvindigt, konstigt nog, då detta ju är ett väldigt kraftigt ingrepp i ditt liv. Vuxenadoption säga vara svårt att få till stånd, men jag känner till exempel som motsäger det, trots att föräldrarna har motsatt sig adoption. Jag skulle föreslå att du kontaktar en jurist som kan hjälpa dej att skriva ett yttrande som tar med alla de skäl som du kan åberopa om du vill försöka förhindra att adoptionen går igenom. Att göra det själv är mycket svårt om man inte är bevandrad i hur tingsrätten bedömer sådana har inlagor. Du kan troligtvis få rättsskydd via din hemförsäkring, så det är väl värt att anlita någon som kan sådana här saker.
    Tror du att din dotter känner till vad en adoption innebär? Dvs. att hon blir av med arvet efter dig, sina syskon och din släkt och att en adoption aldrig kan hävas.
    Har har svårt att förstå att man kan avsäga sig hela sitt släktskap; tror att en del ungdomar inte förstår den fulla innebörden av en adoption.
    Lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)

    #2 Du har fel. De biologiska föräldrarna blir visst informerade; däremot har de inte vetorätt, men deras åsikt skall tas in.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Förlåt att jag kapar tråden lite men vad är det egentligen som förändras vid en vuxenadoption? Är det bara arv?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Prin Sessa skrev 2012-07-19 20:09:11 följande:
    Förlåt att jag kapar tråden lite men vad är det egentligen som förändras vid en vuxenadoption? Är det bara arv?
    Den adopterande föräldern övertar allt som den tidigare föräldern tidigare stod på, inklusive arv. Vid vuxenadoption så är det mest ett sätt att kapa banden om man inte gillar sin biologiska förälder eller vill ta sin styvpappas efternamn.

    Min fästmö genomgick precis en sådan adoption och pappan blev tillfrågad att yttra sig men han hade inget att säga till om. Så jag bekräftar att den som skrev som nummer 2 i denna tråd har fel.
Svar på tråden vuxenadoption