• MammaTillEnStjärna

    Marsbebis 2013

    Hej,

    Här samlas vi från tråden www.familjeliv.se/Forum-2-113/m65586885.html men självklart är Du som ny välkommen också!

    Här delar vi med oss av vår underbara resa från plusset till beräknat förlossningsdatum (och kanske längre?).

    Startar även en ny BF-lista för oss som följs åt     
             

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-20 09:44
    BF-listan
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m65849625.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-31 08:17
    Bildtråd
    www.familjeliv.se/Forum-11-228/m65981602.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-05 13:03
    Presentationstråd
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m66526219.html

  • Svar på tråden Marsbebis 2013
  • Proudtobetogether
    Proudtobetogether skrev 2012-08-06 16:40:48 följande:
    Parmaskinka ej inräknat det ska ju frysas i flera dygn först
    Salami likaså
    andra försöket första barnet
  • FruRundberg
    Lilly Jk skrev 2012-08-06 13:48:30 följande:
    Ja, justja. Glömde logga in igår!
    Precis, just en sån vagn jag tittat på redan innan jag visste att jag var gravid
    och har tänkt att "en sån ska jag ha om jag får barn" och så vips.
    Rätt färg och allt också, bara att slå till :)
    Har du bild?
    vittsomsocker.blogspot.com - 4 barns mamman med 5 barn
  • Cantaton
    Proudtobetogether skrev 2012-08-06 16:39:53 följande:
    Jag äter inte kött alls men det står ju faktiskt att "undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden"
    Ja, så står det säkert. Jag har som sagt knappt ätit bröd, så jag har än mindre bekymrat mig om pålägg  
  • LinnV

    Jag äter leverpastej, rökt skinka eller rökt kalkon på smörgåsen. Allt det går ju bra så länge det är några dagar kvar till bäst före! Salami äter jag som jag fryst innan!

  • Erya

    Du ska undvika kallrökta saker, det kan du dock äta efter att de har varit frysta i några dygn så bakterierna dör.
    Varmrökta pålägg (eller annat som har blivit tillagat på rätt temperatur) är helt ok att äta.

    Just nu äter jag dock bara ost på mackorna för jag har inte varit sugen på annat pålägg :P

    Salamin beror ju på, finns ju olika varianter, men är man osäker är det alltid bäst att frysa först.

  • Erya

    Och jag glömde resten :P
    Idag gick jag in i vecka 10 (9+0) mår som jag gjorde förra veckan, hungrig, trött, huvudvärk kissenödig :P ingen förändring där inte.

    Fick brev idag från min BM att järnmättnadsprovet (ferritin) var lite lågt och att jag skulle börja med järntabletter runt vecka 20.

    Blodvärdet såg ju bra ut när hon tog det i onsdags (132) men jag antar att ferritinet är långtids järn eller?

    aja,. har inte fått något brev än från Lund om RUL, men det blir också i början på oktober för mig, längtar :D

  • Cantaton
    Erya skrev 2012-08-06 17:15:58 följande:
    Och jag glömde resten :P
    Idag gick jag in i vecka 10 (9+0) mår som jag gjorde förra veckan, hungrig, trött, huvudvärk kissenödig :P ingen förändring där inte.

    Fick brev idag från min BM att järnmättnadsprovet (ferritin) var lite lågt och att jag skulle börja med järntabletter runt vecka 20.

    Blodvärdet såg ju bra ut när hon tog det i onsdags (132) men jag antar att ferritinet är långtids järn eller?

    aja,. har inte fått något brev än från Lund om RUL, men det blir också i början på oktober för mig, längtar :D
    Mitt blodvärde var 133 (brukar ligga på 140, så det märks att det händer saker i kroppen). Järnet är ett annat värde. Kommer inte ihåg vad mitt låg på, för det var första gången jag fick en siffra på mitt järn, men det var i alla fall bra. Blodvärdet mäter andelen hemoglobin i blodet (som har med blodets förmåga att transportera syre att göra).
  • Proudtobetogether
    Erya skrev 2012-08-06 17:15:58 följande:
    Och jag glömde resten :P
    Idag gick jag in i vecka 10 (9+0) mår som jag gjorde förra veckan, hungrig, trött, huvudvärk kissenödig :P ingen förändring där inte.

    Fick brev idag från min BM att järnmättnadsprovet (ferritin) var lite lågt och att jag skulle börja med järntabletter runt vecka 20.

    Blodvärdet såg ju bra ut när hon tog det i onsdags (132) men jag antar att ferritinet är långtids järn eller?

    aja,. har inte fått något brev än från Lund om RUL, men det blir också i början på oktober för mig, längtar :D
    Det finns ju fritt järn och järn i depåer väl? Blodvärde är nog det fria och det andra är själva "lagret". Bra att ha på lager
    andra försöket första barnet
  • Cantaton

    Tillägg: järn behövs för att kunna producera nya röda blodkroppar (som alltså innehåller hemoglobinet). Så på sikt tänker jag att lågt järnvärde bör påverka blodvärdet?

  • Erya

    antagligen är det så, eftersom hon skrev att jag inte behövde börja förräns runt vecka 20

Svar på tråden Marsbebis 2013