• Äldre 7 Aug 11:32
    462 visningar
    2 svar
    2
    462

    Illamåendet...

    Någon som har tips hur man kan försöka komma undan illamåendet så mycket som möjligt?
    Hur länge satt ert illamående i ?

    Man blir ju galen av det eftersom det inte bara är morgon illamående det sitter ju i hela dagen och det gör så att man inte direkt vill äta något fast man måste och jag har alltid vart känslig för att åka bil har illamåendet där har blivit ännu värre och jag vill helst slippa ta massa tabletter för jag vill inte att barnet ska skadas på något sätt. 


  • Svar på tråden Illamåendet...
  • Äldre 7 Aug 11:41
    #1

    Det finns olika sorters illamående när man är gravid. Morgonillamående som drabbar många och så det där ihållande som drabbar en del av oss. Är det riktigt illa så kallas det hyperemesis gravidarum. Det har jag haft under alla mina tre graviditeter. 

    Det finns ju en massa husmorstips mot lite lindrigare illamående - t.ex. att äta något innan man går upp, äta lite och ofta, äta salta kex, ingefära eller ha sea-band på handlederna. Postafen - åksjukepiller - som man köper receptfritt på apotek. Inget av dessa har dock hjälpt mig. 

    För mer besvärliga fall finns receptbelagda läkemedel som kan hjälpa. Lergigan och lergigan comp är väl beprövade och säkra mediciner mot illamående. Jag har ätit dessa under 40 veckor med mina båda tidigare barn och är nu i vecka 27 med mitt tredje. Den här gången har jag också fått b6-vitamin, pyridoxin, som ytterligare förbättrat mitt mående.        

    Det finns också starkare mediciner om inte dessa hjälper. En del får också bli inlagda för uppvätskning. 

    Jag vill inte skrämma upp dig nu, för de flesta så går illamående över efter några månader. Men sök hjälp via mödravårdens läkare om du får stora besvär. Det finns ofta lindring att få.      

  • Äldre 16 Aug 22:13
    #2

    När jag väntade min son mådde jag illa till v 20. Det hjälpte med frisk luft, kall mat och små ätande. Med min dotter försvannaldrig illamåendet, jag kräktes så mkt att jag gick ner i vikt i blrjan och i slutet kom det blod. Där var det bara piggelin, ibland gick ett helt packet åt för att jag skulle må bra. Nu är jag i v 6 och har sluppit illamåendet fram tills idag så få se vad jag kan hitta på denna gången för att dömpa det.

Svar på tråden Illamåendet...