• gerd

    Gravid efter uterusruptur/brusten livmoder, i vilken vecka gjordes snitt?

    För 3,5 år sen fick jag en uterusruptur vid förlossningen, dvs. livmodern brast. Nu är jag gravid igen (dock endast vecka 6) och har lite funderingar.

    Någon annan som varit med om samma sak och fått barn igen efter det? Hur gick det för er, hur var graviditeten, uppstod det några komplikationer?

    I vilken vecka fick ni göra snitt, vilket jag utgår från att ni gjort i och med riskerna att värkarbete sätts igång?

    Tacksam för alla svar.  

  • Svar på tråden Gravid efter uterusruptur/brusten livmoder, i vilken vecka gjordes snitt?
  • Starbaby
    mammasunshine skrev 2012-09-07 19:50:30 följande:
    Vad beror smärtorna på? Är du inte orolig för bristningar i livmodern? (Inte meningen att skrämma upp dig..)
    Just nu gallan, jag känner när jag behöver vara orolig, just gallsmärtan sitter så högt uppe att jag inte var orolig för barnet utan åkte in för att det gjorde så vansinnigt ont.

  • Båtmorsan

    Min livmoder brast i v 35+2 efter ett tidigare snitt. Det blev akutsnitt och allt gick bra. Fick höra att jag inte kunde få fler barn. 5 år senare fick jag ett planerat snitt 4 v tidigare då barnet var i samma stl som det förra. Livmoder hade då läkt bättre och nu väntar jag barn i juni. Kommer gå på spec mvc. De mäter livmoderväggen via UL var 10 dag sista månaderna och mäter barnets stl + mängd vatten. Blir barnet för stort plockas det ut tidigare - annars 4 v före Bf. :) glad att jag inte lydde läkaren som sa att jag inte kunde föda fler barn. Spec mvc är skickliga när det kommer till kritan!! Fråga vad du vill och lycka till!!

  • Lisen08
    Båtmorsan skrev 2012-12-07 11:48:34 följande:
    Min livmoder brast i v 35+2 efter ett tidigare snitt. Det blev akutsnitt och allt gick bra. Fick höra att jag inte kunde få fler barn. 5 år senare fick jag ett planerat snitt 4 v tidigare då barnet var i samma stl som det förra. Livmoder hade då läkt bättre och nu väntar jag barn i juni. Kommer gå på spec mvc. De mäter livmoderväggen via UL var 10 dag sista månaderna och mäter barnets stl + mängd vatten. Blir barnet för stort plockas det ut tidigare - annars 4 v före Bf. :) glad att jag inte lydde läkaren som sa att jag inte kunde föda fler barn. Spec mvc är skickliga när det kommer till kritan!! Fråga vad du vill och lycka till!!
    Vet du hur tjock/tunn din livmodervägg var/är?

    Har precis gjort MR av livmodern och fick besked om att jag har en förtunning på ett par mm vid snittet (där rupturen var). Ska ev. göra en till undersökning med UL och saltkoklösning.

    Vilket sjh tillhör du?
  • Båtmorsan

    Det blir ofta svagare vid snittet men om det blir för tunt säger dom till. Vet inte hur tjock den ska vara dock. Litar på läkarna som mäter och håller koll. Jag gårpå spec mvc i Falun. De lovar att inte riskera mitt liv. Händer något plockar dom ut liten - oavsett vecka. Den gången livmodern brast, fanns endast en tunn hinna kvar som höll barnet på plats.

  • Lisen08

    Har fortfarande inte fått svar på min MR som gjordes den 10 dec.

    Vet dock inte om jag vågar bli gravid igen, förlorade min dotter pga att dom inte tog ut henne innan rupturen var ett faktum. Min dotter låg fritt i min buk när det blev urakutsnitt, men då var det för sent.
    Så jag har noll förtroende för sjukvården, oavsett vad dom lovar.

  • Båtmorsan

    Åh Lisen - så hemskt!
    Beklagar verkligen! Samtidigt är det nog ett under att du lever med tanke på hur stora blodkärl som finns där. Saknar ord..

  • Lisen08

    Tack Hjärta

    Hon föddes i v 36+4, hade då haft värkar och lite blödningar i 3,5 dygn och var inlagd för observation. Ja, det är en lång historia...Socialstyrelsen håller på med sin utredning...

    Min buk var blodfylld när hon plockades ur, men som tur var så hade blödningen slutat.

    Har ni gjort några undersökningar av livmoderväggen?

Svar på tråden Gravid efter uterusruptur/brusten livmoder, i vilken vecka gjordes snitt?