• Anonym (Mensv­ärk)
    Äldre 8 Aug 22:48
    18663 visningar
    38 svar
    38
    18663

    Vad använder ni för smärtlindring vid mensvärk?

    Har ett bra tag gått på oliak sorters minipiller vilket gjort att min redan onda mensvärk blivit kraftigare :(

    Så undrar lite vad folk  använder för värktabletter och liknande, vad ni tycker verkar bäst?
    Naproxen (mot mensvärk) var det bästa för mig tills jag började med minipillrerna så nu funkar dom inte längre...och ipren, panodil och alvedon tycker jag inte alls ger någon verkan. Finns det ngt mer ute på marknaden som jag missat kanske som är dundertabletten mot mensvärk?   

  • Svar på tråden Vad använder ni för smärtlindring vid mensvärk?
  • Äldre 8 Aug 23:54
    #21

    Nu hänger jag med, en Ipren och två Alvedon ska det vara då alltså Glad

  • Äldre 8 Aug 23:55
    #22
    Anonym (Amanda) skrev 2012-08-08 23:47:18 följande:
    Så här står det i FASS om dosering av ibupofren orifarm:

    Dysmenorré: 400 mg 1–3 gånger per dygn vid behov. Behandlingen påbörjas vid första tecknet på menstruationsbesvär.

    Det är bara vid reumatiska besvär som en högre dos rekommenderas.  

    Ojsan - där hade du rätt faktiskt!! Jag råkade läsa där det stod 200 mg, dvs. man får ta 2 st 200 mg - men EN 400 mg. Märkte inte detta i mitt mensvärksförvirring förut och råkade alltså ta 2 st 400 mg, vilket man inte får göra. Tungan ute Fick inga konstiga biverkningar av det - men man ska ju självklart inte göra det om det inte rekommenderats. Ska inte göra det igen iallafall!!
  • Anonym (Amand­a)
    Äldre 9 Aug 08:38
    #23
    Rådjur skrev 2012-08-08 23:55:45 följande:

    Ojsan - där hade du rätt faktiskt!! Jag råkade läsa där det stod 200 mg, dvs. man får ta 2 st 200 mg - men EN 400 mg. Märkte inte detta i mitt mensvärksförvirring förut och råkade alltså ta 2 st 400 mg, vilket man inte får göra. Tungan ute Fick inga konstiga biverkningar av det - men man ska ju självklart inte göra det om det inte rekommenderats. Ska inte göra det igen iallafall!!
    Som jag har förstått det så är en gång ingen fara, men om man gör det upprepade gånger så tror jag att levern tar stryk. 

    Funkar ipren bra för dig? Testa voltaren annars, för mig så har det en lite bättre effekt, och det har gjort att jag har kunnat få en ok nattsömn. Det fick jag aldrig med ipren. 

     
  • MissSu­mmer
    Äldre 9 Aug 08:48
    #24

    Naproxen, tveklöst bäst mot mensvärk.

  • Anonym
    Äldre 9 Aug 08:48
    #25

    Ibland hjälper Diclofenac för mig. Jag fick utskrivet Orudis av gyn, men dom hjälper inte ett dugg. Sen opererade jag mig i mars och när jag var på återbesök så hade jag ännu inte fått mens (fick den dagen efter återbesöket naturligtvis, bara för att jävlas med mig), så då visste jag inte om ifall jag fick lika ont som innan operationen. Men det får jag. Jag ligger hemma idag, sjukskriven från jobbet, helt utslagen. Vad ska man göra?

    Jag måste få bättre medicin, för jag känner att jag blir helt apatisk när jag har så ont. Jag blöder även väldigt mycket, om det spelar roll... vilka tabletter borde vara bäst för mig?

  • Anonym (Amand­a)
    Äldre 9 Aug 08:56
    #26
    Anonym skrev 2012-08-09 08:48:32 följande:
    Ibland hjälper Diclofenac för mig. Jag fick utskrivet Orudis av gyn, men dom hjälper inte ett dugg. Sen opererade jag mig i mars och när jag var på återbesök så hade jag ännu inte fått mens (fick den dagen efter återbesöket naturligtvis, bara för att jävlas med mig), så då visste jag inte om ifall jag fick lika ont som innan operationen. Men det får jag. Jag ligger hemma idag, sjukskriven från jobbet, helt utslagen. Vad ska man göra?

    Jag måste få bättre medicin, för jag känner att jag blir helt apatisk när jag har så ont. Jag blöder även väldigt mycket, om det spelar roll... vilka tabletter borde vara bäst för mig?
    Det verkar vara individuellt vad som hjälper. Orudis hjälpte inte ett dyft för mig heller när jag fick det utskrivet. Naproxen och ipren funkar inte särskilt bra för mig heller. Det som har funkat bäst för mig är att ta två voltaren och två alvedon ihop, kombinerat med två cyklo-F mot den kraftiga blödningen. Jag vill inte ta starkare tabletter för då kommer jag ändå inte kunna jobba.  
  • Anonym
    Äldre 9 Aug 09:03
    #27
    Anonym (Amanda) skrev 2012-08-09 08:56:22 följande:
    Det verkar vara individuellt vad som hjälper. Orudis hjälpte inte ett dyft för mig heller när jag fick det utskrivet. Naproxen och ipren funkar inte särskilt bra för mig heller. Det som har funkat bäst för mig är att ta två voltaren och två alvedon ihop, kombinerat med två cyklo-F mot den kraftiga blödningen. Jag vill inte ta starkare tabletter för då kommer jag ändå inte kunna jobba.  
    Vad gör cyklo-F för något?
  • Anonym (Amand­a)
    Äldre 9 Aug 09:09
    #28
    Anonym skrev 2012-08-09 09:03:27 följande:
    Vad gör cyklo-F för något?
    cyklo-F används för att minska mensblödningen om man blöder kraftigt. Det har gjort stor skillnad för mig. 
  • Anonym (Amand­a)
    Äldre 9 Aug 09:11
    #29

    Det är ganska dyra tabletter, men jag tycker att de har varit värda varenda krona. De kostar nästan 100 kr för 18 tabletter och man tar två tabletter åt gången, tre gånger per dygn. 

  • Anonym
    Äldre 9 Aug 09:20
    #30
    Anonym (Amanda) skrev 2012-08-09 09:11:24 följande:
    Det är ganska dyra tabletter, men jag tycker att de har varit värda varenda krona. De kostar nästan 100 kr för 18 tabletter och man tar två tabletter åt gången, tre gånger per dygn. 
    Okay, det kan det ju faktiskt vara. Av någon underlig anledning blöder jag alltid mest på natten så jag sover väldigt dåligt eftersom jag måste på toa hela tiden. Det kan jag absolut tänka mig att det är värt, ska ta mig till apoteket sen då hoppas jag.
  • Anonym (Amand­a)
    Äldre 9 Aug 09:35
    #31
    Anonym skrev 2012-08-09 09:20:25 följande:
    Okay, det kan det ju faktiskt vara. Av någon underlig anledning blöder jag alltid mest på natten så jag sover väldigt dåligt eftersom jag måste på toa hela tiden. Det kan jag absolut tänka mig att det är värt, ska ta mig till apoteket sen då hoppas jag.
    När det var som värst för mig så tog jag 2 voltaren + 2 alvedon + 2 cyklo-F ungefär en timme innan jag gick och la mig, det sov jag gott på. Glad
    Voltaren minskar blödningsmängden också, så tillsammans med cyklo-F blev det en väldigt bra effekt. 
  • Anonym
    Äldre 9 Aug 10:16
    #32

    Om det blir dyrt måste du väll kunna få medicinen på recept så det omfattas av högkostnadsskyddet.Gäller  Cyklo-F också.

  • Anonym
    Äldre 9 Aug 10:57
    #33
    Anonym (Amanda) skrev 2012-08-09 09:35:48 följande:
    När det var som värst för mig så tog jag 2 voltaren + 2 alvedon + 2 cyklo-F ungefär en timme innan jag gick och la mig, det sov jag gott på. Glad
    Voltaren minskar blödningsmängden också, så tillsammans med cyklo-F blev det en väldigt bra effekt. 
    Jag funderade på att om den minskar blödningen, gör det att man blöder fler dagar då?
  • Anonym (Amand­a)
    Äldre 9 Aug 10:58
    #34
    Anonym skrev 2012-08-09 10:57:47 följande:
    Jag funderade på att om den minskar blödningen, gör det att man blöder fler dagar då?
    Nej, det gör man inte. Glad
  • Anonym (ont)
    Äldre 9 Aug 11:02
    #35

    Jag kombinerar två alvedon med en naproxen (500mg). Det funkar på mig och jag har fått klartecken från läkaren på att köra det.

  • Anonym (Amand­a)
    Äldre 9 Aug 11:07
    #36

    Jag tror att det kan vara så att det också beror på blödningsmängden vad man känner effekt av. Jag som blöder väldigt mycket får liksom dubbel effekt av voltaren, eftersom det minskar blödningen också. Kanske är det därför som jag får mycket bättre effekt av dem jämfört med andra preparat. 

  • Anonym (ont)
    Äldre 9 Aug 11:12
    #37
    Anonym (Amanda) skrev 2012-08-09 11:07:17 följande:
    Jag tror att det kan vara så att det också beror på blödningsmängden vad man känner effekt av. Jag som blöder väldigt mycket får liksom dubbel effekt av voltaren, eftersom det minskar blödningen också. Kanske är det därför som jag får mycket bättre effekt av dem jämfört med andra preparat. 
    Eh va? Voltaren gör blodet tunnare så det borde snarare öka blödningen.
  • Anonym (Amand­a)
    Äldre 9 Aug 11:15
    #38
    Anonym (ont) skrev 2012-08-09 11:12:02 följande:
    Eh va? Voltaren gör blodet tunnare så det borde snarare öka blödningen.
    Urklipp från FASS:

    "Voltaren enterotabletter minskar smärta och blödningsmängd i samband med menstruation. "
Svar på tråden Vad använder ni för smärtlindring vid mensvärk?