• Anonym (stödf­amilj)
    Äldre 20 Aug 12:27
    16661 visningar
    15 svar
    15
    16661

    Ni som tar emot fosterbarn

    Undrar om man kan vara stödfamlij tex åt ett barn varannan helg? Vad får man för ersättning då?

  • Svar på tråden Ni som tar emot fosterbarn
  • Anonym
    Äldre 20 Aug 12:31
    #1

    Spelar det någon roll? Borde inte prio vara att ta hand om ett utsatt barn, inte tjäna pengar?

  • Anonym (stödf­amilj) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 12:37
    #2
    +1

    Det var inte det som var frågan.För att ta hand om ett barn måste man klara det ekonomiskt med.

  • Philip­pa
    Äldre 20 Aug 12:42
    #3

    Det beror på ålder på barnet samt om det finns något funktionshinder på barnet ex ADHD... så det är omöjligt att svara på. Men ersättning som täcker mat och tid får man. Ring socialkontoret i din kommun och anmäl intresse.

  • Äldre 20 Aug 12:44
    #4

    Har man usel ekonomi så bör man nog vänta med att ta sig an extra barn. Att förutsätta att det kommer in cash regelbundet som täcker in allt, är lite naivt.

  • Äldre 20 Aug 12:46
    #5

    Man får en omkostnadsdel och en arvodesdel.

  • Äldre 20 Aug 12:47
    #6

    Inga stora summor vilket jag tycker är bra. Då vet man att folk gör detta av rätt anledning.

  • Äldre 20 Aug 12:51
    #7

    pcalma
    Tycker också det är bra
    Man ska inte "tjäna" på det

  • Anonym
    Äldre 20 Aug 13:26
    #9
    Anonym (stödfamilj) skrev 2012-08-20 12:27:52 följande:
    Undrar om man kan vara stödfamlij tex åt ett barn varannan helg? Vad får man för ersättning då?

    Vi hade ett barn 7 år,utan diagnoser el.,varannan helg.
    Vi fick ut ca 1700/månaden. 
  • Äldre 20 Aug 13:43
    #10

    Dock så vill jag i alla fall påstå att man gör ett jobb där man lägger ner tid och energi och ibland hela sin själ. Så man ska inte skämmas för att man får ersättning för ett så viktigt och ibland väldigt svårt jobb.
    Du kan gå in på kommunförbundets riktlinjer för att läsa mer om ersättning. Det som är viktigast är att anmäla intresse hos kommunen då det kan ta lång tid innan utredningar osv är klara.
    Det är viktigt att kunna ställa krav, vad som passar in i utsprungsfamiljen, alla ska må bra och trivas. Gör man rätt från början så blir det så mycket bättre. Vill man ta emot barn/ ungdomar så är det fantastiskt men man ska må bra under tiden och allt ska flyta på med ersättning osv. Det är inte okej att gå back som någon här ovan skrev, då får man begära mera pengar helt enkelt, ligger ingen skam i det.
    Det är ofta ett hett ämne detta och många tycker att man ska göra detta jobb gratis osv. Till er som känner så vill jag bara säga att kom igen när ni själva jobbar 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året med ett barn ni tycker om där kanske bioföräldrar, farmödrar och mormödrar, mostrar, kusiner invarderar ert hem med åsikter, ni får strida med dagis/skola för att barnet ska få det bästa som det behöver, ta hand om era egna barn som ganska ofta får stå tillbaka då extra barnet kräver mycket. Dessa barn går oftast inte att jämföra med de barn ni relaterar till, nämligen era egna. Att ta hand om någon annans barn innebär en stor uppoffring för hela familjen men vi väljer att göra det ändå för att vi känner att vi gör ett bra jobb!
    Tack för mig och lycka till i framtiden!

  • Äldre 20 Aug 13:57
    #11

    Absolut att man ska ha ersättning!! Du har helt rätt i det du skriver och det är ont om familjer!
    Mina barn är hos stödfamilj en helg i månaden!
    En arbetskamrat till mig har ett barn boende hos sig 24/7 och har gått ner i arbetstid för att orka med och finnas till!

  • Anonym (stödf­amilj) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 22:34
    #12

    Jag håller med om att det ska vara en självklar het att man ska få ersättning för den tid och arbeta man lägger på att ta till sig ett barn.Därför är det så dumnt med sådana komenterar att man vill tjäna pengar på dem.Men jag vill veta om jag har möjlighet ekonomiskt först.

  • Anonym (fd familj­ehem)
    Äldre 26 Aug 17:31
    #13

    Det beror på hur gammalt barnet är, eventuella funktionshinder och vart du bor. Det är stor skillnad hur mycket olika kommuner betalar. Jag har varit familjehem på heltid till en 16-åring som bodde hos mig tills hon var 19- år. Kom inte ihåg exakt hur mycket jag fick, men det var runt 10 000 kronor i månaden.

  • Anonym (vill och kan)
    Äldre 27 Aug 11:34
    #14
    Anonym skrev 2012-08-20 12:31:48 följande:
    Spelar det någon roll? Borde inte prio vara att ta hand om ett utsatt barn, inte tjäna pengar?

    Jo det spelar en stor roll!!

    Jag har tiden, jag har tryggheten, jag har viljan....men jag kan inte pga ekonomin. Då spelar det ekonomiska stor roll  
  • Äldre 22 Jan 10:09
    #15

    Lämna det åt dem som har råd. Kärlek köpt för pengar är inget värd. Hur skulle du känna om du skulle ha vänner som fick betalt för att vara med dig?

Svar på tråden Ni som tar emot fosterbarn