• Anonym (hmm)
    Äldre 25 Aug 21:54
    9300 visningar
    7 svar
    7
    9300

    Kula/knöl vid slidöppningen?

    Jag har som en kula/knöl intill slidöppningen, bara jag särar på benen och har en spegel att kolla med så syns det, den är alltså inte inne i slidan, utan den sitter precis utanför (möjligtvis preeeciiis i öppningen) slidöppningen.
    Detta är inget som har dykt upp nyligen eller så, alltid haft den där vad jag vet, men har börjat fundera på vad det är för något?

    Hoppas någon förstår vad jag menar :) OBS, det är INGEN vårta, utan tar man på den här knölen så är den nästan liten öm.

    Har ingen könssjukdom & vet med säkerhet att det inte är kondylom heller.

  • Svar på tråden Kula/knöl vid slidöppningen?
  • Äldre 25 Aug 22:33
    #1

    Det är nog en Bartholinscysta. Det finns en körtel på varje sida där. Om utförsgången blivit tilltäppt växer körteln i storlek. Det har blivit en cysta. Den kan försvinna av sig själv eller opereras bort. Det är ett enkelt ingrepp.

    Du kan googla och det finns en massa smaskiga bilder också. 

  • Anonym (hmm) Trådstartaren
    Äldre 25 Aug 22:51
    #2
    Rosenöga skrev 2012-08-25 22:33:21 följande:
    Det är nog en Bartholinscysta. Det finns en körtel på varje sida där. Om utförsgången blivit tilltäppt växer körteln i storlek. Det har blivit en cysta. Den kan försvinna av sig själv eller opereras bort. Det är ett enkelt ingrepp.

    Du kan googla och det finns en massa smaskiga bilder också. 
    Tack för svaret!
    Googlade precis och hittade en bild som ser precis ut som det jag har, så det är med största sannolikhet en bartholincysta. Verkar inte vara något allvarligt/farligt?
  • Anonym (hmm) Trådstartaren
    Äldre 25 Aug 22:57
    #3

    Fast blev lite osäker på om det är en sådan cysta nu ändå..läste att man kan tömma dom osv.
    Men min verkar vara helt av hud, ingen vätska i eller liknande..hmm?

  • Äldre 25 Aug 23:00
    #4

    Nej, det är ju inte farligt, särskilt om du haft den länge. Den kan kännas och sen försvinna beroende på om den
    tömmer sig. Blir den inflammerad kan det förstås bli ont. Då får du söka läkare i så fall.

  • Anonym (hmm) Trådstartaren
    Äldre 25 Aug 23:04
    #5
    Rosenöga skrev 2012-08-25 23:00:46 följande:
    Nej, det är ju inte farligt, särskilt om du haft den länge. Den kan kännas och sen försvinna beroende på om den
    tömmer sig. Blir den inflammerad kan det förstås bli ont. Då får du söka läkare i så fall.
    OKej, tack!
    Jag har aldrig haft besvär av den, mer undrat vad det är för något.
    Men som jag skrev innan så verkar det inte vara något att tömma i den? utan den verkar bestå av enbart hud.
  • Äldre 25 Aug 23:05
    #6

    Man kan inte känna att det är vätska i. Den känns bara som en spänd och slät kula/knöl. Är du osäker kan du visa för gyn. Det är vanligt så troligen är det en sådan.

  • Anonym (hmm) Trådstartaren
    Äldre 25 Aug 23:15
    #7
    Rosenöga skrev 2012-08-25 23:05:10 följande:
    Man kan inte känna att det är vätska i. Den känns bara som en spänd och slät kula/knöl. Är du osäker kan du visa för gyn. Det är vanligt så troligen är det en sådan.
    Okej, tack för svaret igen :) Ska kolla upp det hos gyn.!
Svar på tråden Kula/knöl vid slidöppningen?