• Anonym (ts)
    Äldre 3 Sep 22:54
    52340 visningar
    347 svar
    347
    52340

    Är det verkligen farligt att röka hasch eller överregerar jag?

    Hur ligger det här till egentligen? Är det farligt att röka och bli hög. Jag har enda sen jag varit liten fått veta att "droger" är farliga, vad det nu än är för drog. Men sen kommer min sambo och säger "neeeeeej, det är inte farligt. Det kommer bli lagligt inom några år, för att det inte alls är farligt, du kommer se"

    Alltså, vi bråkar om det här hela tiden. jag vet inte om jag ska tro honom eller inte, så nu vänder jag mig hit. Är det farligt att bli hög? Eller är det ungefär samma sak som att röka cigaretter eller vattenpipa? 

    Om det nu är farligt, hur ska jag få honom att fatta att det är farligt?
    Vi har ett barn ihop nu, och det känns inte alls säkert att vi är nära honom när han säger att det itne alls är farligt.. 

  • Svar på tråden Är det verkligen farligt att röka hasch eller överregerar jag?
  • Anonym
    Äldre 3 Sep 22:58
    #1

    Hasch och alkohol går väl  lite hand i hand gällande hur "farligt" det är.
    Skillnaden är att alkohol är lagligt att inmundiga, medans hasch är olagligt.
    Jag personligen förespråkar inte droger, men tänker inte komma med skräckhistorier om
    hur hemskt farligt, dödligt och beroendeframkallande det är. Lämnar det vid; så länge det
    är olagligt, låt bli. Är det lagligt - bruka i det mån du själv finner lämpligt.

  • Äldre 3 Sep 23:01
    #2

    Rent fysiskt så är ciggaretter farligare, vattenpipa har jag ingen direkt aning om skadeverkningarna på.

    Mer psykologiskt så är det i mina ögon inte någon fara heller, även om man ska vara medveten om att det förstärker känslorna, och därför kan det vara en dålig ide att röka om man mår dåligt, är deprimerad etc eftersom det lika gärna kan göra saken värre som det kan lindra.

    Har man barn och följdaktligen någon annan än sig själv att ta hand om så är den legala statusen också ett problem som får räknas som farligt, vilka konsekvenser kan det få om någon kommer på det etc.

    Men i övrigt tycker jag din sambo är inne på ett korrekt spår.

  • Anonym
    Äldre 3 Sep 23:03
    #3
    Petrol skrev 2012-09-03 23:01:30 följande:
    Rent fysiskt så är ciggaretter farligare, vattenpipa har jag ingen direkt aning om skadeverkningarna på.

    Mer psykologiskt så är det i mina ögon inte någon fara heller, även om man ska vara medveten om att det förstärker känslorna, och därför kan det vara en dålig ide att röka om man mår dåligt, är deprimerad etc eftersom det lika gärna kan göra saken värre som det kan lindra.

    Har man barn och följdaktligen någon annan än sig själv att ta hand om så är den legala statusen också ett problem som får räknas som farligt, vilka konsekvenser kan det få om någon kommer på det etc.

    Men i övrigt tycker jag din sambo är inne på ett korrekt spår.
    Vissa substanser som läggs till kan göra en ganska duktigt paranoid också, så om man är lite "svag i sinnet" sedan innan så är det väl inte det mest optimala att sysselsätta sig med.. haschrökning.
  • Äldre 3 Sep 23:06
    #4
    Anonym skrev 2012-09-03 23:03:48 följande:
    Vissa substanser som läggs till kan göra en ganska duktigt paranoid också, så om man är lite "svag i sinnet" sedan innan så är det väl inte det mest optimala att sysselsätta sig med.. haschrökning.
    Att det skulle späs ut händer förmodligen, även om jag ställer mig skeptisk till att det skulle ske i någon större omfattning som är värd att verkligen ta hänsyn till. Men givetvis, lägger du till något så förändras ju läget beroende på vad du lägger till, det går ju inte att neka till, mina synpunkter gällde dock cannabis, enbart cannabis.
  • Anonym
    Äldre 3 Sep 23:15
    #5
    Petrol skrev 2012-09-03 23:06:24 följande:
    Att det skulle späs ut händer förmodligen, även om jag ställer mig skeptisk till att det skulle ske i någon större omfattning som är värd att verkligen ta hänsyn till. Men givetvis, lägger du till något så förändras ju läget beroende på vad du lägger till, det går ju inte att neka till, mina synpunkter gällde dock cannabis, enbart cannabis.
    Cannabis in its purest form, inget att bråka om så länge det modereras såklart.
    Men ja - det är ju olagligt, så det är inget att förespråka känns det som.
  • Äldre 3 Sep 23:38
    #6

    Häronveckan var det en artikel i SvD om nån australiensisk forskning som visade att man blir korkad av att röka på. Lägre IQ helt enkelt.


    42.
  • Anonym
    Äldre 3 Sep 23:39
    #7
    Ramborg skrev 2012-09-03 23:38:44 följande:
    Häronveckan var det en artikel i SvD om nån australiensisk forskning som visade att man blir korkad av att röka på. Lägre IQ helt enkelt.
    VARJE dag kan du läsa om att du blir korkad av alkohol också.
  • Äldre 3 Sep 23:42
    #8
    Ramborg skrev 2012-09-03 23:38:44 följande:
    Häronveckan var det en artikel i SvD om nån australiensisk forskning som visade att man blir korkad av att röka på. Lägre IQ helt enkelt.
    Ja om man var under 18 ja, och det fattar väl alla att man inte ska sitta och röka på medan hjärnan är i en av de viktigaste utvecklingsfaserna.

    TS: Så länge han sköter sina åtaganden så är det inget att oroa sig över. Cannabis i små mängder och utspridda tillfällen är väldigt ofarligt. Och som sin sambo säger kommer det nog legaliseras eller iaf regleras bättre inom en snar framtid.
    These are not the droids you're looking for
  • Anonym
    Äldre 3 Sep 23:46
    #9
    Tealhawk skrev 2012-09-03 23:42:40 följande:
    Ja om man var under 18 ja, och det fattar väl alla att man inte ska sitta och röka på medan hjärnan är i en av de viktigaste utvecklingsfaserna.

    TS: Så länge han sköter sina åtaganden så är det inget att oroa sig över. Cannabis i små mängder och utspridda tillfällen är väldigt ofarligt. Och som sin sambo säger kommer det nog legaliseras eller iaf regleras bättre inom en snar framtid.
    Ok, nu blir jag "den där vidriga moraltanten", men oavsett om jag tycker det är ok med cannabis eller inte kan jag inte med gott samvete förespråka det då det faktiskt är olagligt.
  • Äldre 4 Sep 00:02
    #10
    Anonym skrev 2012-09-03 23:46:00 följande:
    Ok, nu blir jag "den där vidriga moraltanten", men oavsett om jag tycker det är ok med cannabis eller inte kan jag inte med gott samvete förespråka det då det faktiskt är olagligt.
    Men är det bättre att bryta upp ett förhållande där det finns ett barn, bara över en sån här grej? Nej det är det inte. Förutsatt då att sambon fortfarande sköter sitt jobb och hemmet som han ska och självklart inte brukar i barnets närvaro.
    These are not the droids you're looking for
Svar på tråden Är det verkligen farligt att röka hasch eller överregerar jag?