• Anonym (ts)
    Äldre 3 Sep 22:54
    52690 visningar
    347 svar
    347
    52690

    Är det verkligen farligt att röka hasch eller överregerar jag?

    Hur ligger det här till egentligen? Är det farligt att röka och bli hög. Jag har enda sen jag varit liten fått veta att "droger" är farliga, vad det nu än är för drog. Men sen kommer min sambo och säger "neeeeeej, det är inte farligt. Det kommer bli lagligt inom några år, för att det inte alls är farligt, du kommer se"

    Alltså, vi bråkar om det här hela tiden. jag vet inte om jag ska tro honom eller inte, så nu vänder jag mig hit. Är det farligt att bli hög? Eller är det ungefär samma sak som att röka cigaretter eller vattenpipa? 

    Om det nu är farligt, hur ska jag få honom att fatta att det är farligt?
    Vi har ett barn ihop nu, och det känns inte alls säkert att vi är nära honom när han säger att det itne alls är farligt.. 

  • Svar på tråden Är det verkligen farligt att röka hasch eller överregerar jag?
  • Äldre 9 Apr 23:18
    Anonym skrev 2013-04-09 06:32:40 följande:
    Du blir ju bara än mer rolig desto mer du skriver och än mer tydligt att du är en ren och skär hycklare.

    Alkoholen i öl och vin, har inte löst några ämnen i ölet eller vinet för att smaka som den gör.
    Den smaken kommer från val av sockergivare/frukt, jäst, vatten i mer undantagsfall andra smakgivare.
    Dessa smaker uppstår sedan i jästprocessen.
    Hade din "teori" som alkohol som löser in smakerna i ölet/vinet, så hade man kunnat tillsätta dessa smaker efteråt och fått samma smak.
    Men så blir det inte, så där föll den som en fura.
    Whiskey, cognac och liknande lagrings spritsorter, förlitar sig helt på de finkeloljor som finns.
    Och den ombildningen av dessa finkeloljor sker i faten, som blir till mer angenäma smaker.
    Alkoholens lösning av smak- och doftämnen motsäger ingenting om hur smaker och dofter uppstår under processen eftersom smak och doft alltid är en komplex sammansättning av såväl ingredienser som process. Det är bara trams att ens komma med ett sådant påstående.
    Att alkohol är en lösning för många smak- och doftämnen är likväl ett vedertaget faktum, precis som att vatten och fett är det för andra smak- och doftämnen.
    Anonym skrev 2013-04-09 06:32:40 följande:
    Problemet är inte att alkoholen är en god dryck för vissa, problemet är  när du säger cannabis inte har smak eller doft som kan uppskattas av konsumenten.
    Precis som du skulle ha monopol i vad folk tycker är gott, smak och doft.
    Det här har jag redan svarat på om du läser mina inlägg.
    Anonym skrev 2013-04-09 06:32:40 följande:
    När det kommer till alkohol och alkoholtillverkning så är mina kunskaper lite under de som har det som sitt arbete.
    Och mina frågor är uppenbara och en väldig förundring över att du pratar om dricka alkohol, men diskuterar alkoholen som lösningsmedel för smaker och dofter.
    Och du svarade aldrig på detta om lösningsmedel och öl och vin, jag förstår du inbillar dig detta.
    Genom att säga ja det blir olika smaker med syror och så vidare.
    ja äter lite lingonsylt, så får mjölken en annan smak tex, jaha vadå då?
    Gör det lingonsylt till en fantastisk smak och doftbärare, nä inte mer än alkohol.
    Det är pga olika syror man tillsatt i form av olika frukter, ämnen och så vidare.
    Redan svarat på också.
    Anonym skrev 2013-04-09 06:32:40 följande:
    Roliga är att jag finner alkohol som en god dryck, men det utesluter inte att cannabis är har en utmärkt smak och doft.
    Och det bästa av allt, är att cannabisen sen gör så allt annat luktar och smakar fantastiskt gott, lite senare.
    Den egenskaper har inte alkoholen, den bedövar smak och doft.
    Utom möjligtvis mjöd, som bara smakar mer och mer desto mer man dricker(mjöden då).
    Du fattar inte skillnaden alltså?
    Det ena har EN smak det andra har EN smak men kan bära fram hundratals andra som den första inte har egenskaperna till.



  • Äldre 9 Apr 23:21
    Digestive skrev 2013-04-09 06:05:40 följande:
    Vi pratar inte om någon som försöker bli vän med dig bara för att komma din syster närmare, exempelvis, eller om katoliker som hjälper till i U-länder på premisser att de får missionera, exempelvis - utan vi pratar om någon som dricker 2 glas vin med ett annat syfte än dig.

    Exakt vad skulle du kunna använda som grunder för att kunna värdera upp syftet i det här fallet - dig själv, dig själv allena och hur illa du tar vid dig när det händer? 

    Kan du konkret ens förklara varför inställningen "jag vill bli 2 glas vin berusad" överhuvudtaget vore någonting dåligt, eller för den delen varför inställning "jag vill smaka på 2 glas vin" vore någonting bättre?
    Anonym skrev 2013-04-09 06:36:04 följande:
    Dom inbillar sig detta, för då är ju det "fint" att dricka.
    Vill du ta 2 glas vin för slappna av och kanske få lite buzz.
    Ja då är du inte värd ett skit, och alla moraliska pekfingrar i ögat är man då värd.

    Och det är detta som summerar upp Tom Araya som en hycklare.
    Nothing more, nothing less.
    Det beror ju så klart på i vilket sammanhang.
    Den som påstår sig inte väga in syftet i sin bedömning av andras resonemang och handlingar tillhör antingen ett unikt undantag eller är själv en hycklare.

  • Anonym
    Äldre 10 Apr 00:10
    Tom Araya skrev 2013-04-09 23:18:42 följande:
    Alkoholens lösning av smak- och doftämnen motsäger ingenting om hur smaker och dofter uppstår under processen eftersom smak och doft alltid är en komplex sammansättning av såväl ingredienser som process. Det är bara trams att ens komma med ett sådant påstående.
    Att alkohol är en lösning för många smak- och doftämnen är likväl ett vedertaget faktum, precis som att vatten och fett är det för andra smak- och doftämnen.

    Det här har jag redan svarat på om du läser mina inlägg.

    Redan svarat på också.

    Du fattar inte skillnaden alltså?
    Det ena har EN smak det andra har EN smak men kan bära fram hundratals andra som den första inte har egenskaperna till.



    Du har tagit svammel till en helt ny nivå.

    Och bara för att smakerna är annorlunda, gör inte smaken mindre angenäm för den som konsumerar.

  • Anonym
    Äldre 10 Apr 00:14
    Tom Araya skrev 2013-04-09 23:21:22 följande:
    Det beror ju så klart på i vilket sammanhang.
    Den som påstår sig inte väga in syftet i sin bedömning av andras resonemang och handlingar tillhör antingen ett unikt undantag eller är själv en hycklare.

    Hur kan jag bli en hycklare när jag ser bägge tillstånden som helt okey??
    Både med vin/öl och cannabis, och även helt okey att varken röka/dricka också.

    Hyckleri är nått som du verkar inte förstå vad det är, men det är precis vad du gör = hycklar.
  • tarm
    Äldre 10 Apr 00:17

    Hasch är inte i närheten så farligt som alkohol eller tobak. Ta det lugnt. 

  • Äldre 10 Apr 00:35
    Anonym skrev 2013-04-10 00:14:08 följande:
    Hur kan jag bli en hycklare när jag ser bägge tillstånden som helt okey??
    Både med vin/öl och cannabis, och även helt okey att varken röka/dricka också.

    Hyckleri är nått som du verkar inte förstå vad det är, men det är precis vad du gör = hycklar.
    Står du vid att du aldrig lägger in syftet med agerande i hur du värderar det?
  • Anonym
    Äldre 10 Apr 01:00
    Tom Araya skrev 2013-04-10 00:35:46 följande:
    Står du vid att du aldrig lägger in syftet med agerande i hur du värderar det?
    Brukar du alltid svamla på detta vis, när diskussionen inte funkar för dig längre?
  • Äldre 10 Apr 02:28
    Anonym skrev 2013-04-10 01:00:05 följande:
    Brukar du alltid svamla på detta vis, när diskussionen inte funkar för dig längre?
    Svara på frågan istället för att svamla.
  • Anonym
    Äldre 10 Apr 06:45
    Tom Araya skrev 2013-04-10 02:28:33 följande:
    Svara på frågan istället för att svamla.
    Svara på frågor som du gör menar du!
    Nej, tack, jag har inte samma taktik som du i att förstöra tråden med svammel och floskler.
    Och med tanke på hur konstiga svammel post du nu gjorde där, så kan jag tänkt mig du har druckit din drog, och rätt rejält också.

  • Äldre 10 Apr 09:03
    Anonym skrev 2013-04-10 01:00:05 följande:
    Brukar du alltid svamla på detta vis, när diskussionen inte funkar för dig längre?
    Jupps
    Det är bara att vänja sig för du lär inte få sista ordet här, du blir bara frustrerat, står med en massa obesvarade frågor och absurda påståenden som upprepas.
     
     
Svar på tråden Är det verkligen farligt att röka hasch eller överregerar jag?