• Anonym (ts)
    Äldre 3 Sep 22:54
    52343 visningar
    347 svar
    347
    52343

    Är det verkligen farligt att röka hasch eller överregerar jag?

    Hur ligger det här till egentligen? Är det farligt att röka och bli hög. Jag har enda sen jag varit liten fått veta att "droger" är farliga, vad det nu än är för drog. Men sen kommer min sambo och säger "neeeeeej, det är inte farligt. Det kommer bli lagligt inom några år, för att det inte alls är farligt, du kommer se"

    Alltså, vi bråkar om det här hela tiden. jag vet inte om jag ska tro honom eller inte, så nu vänder jag mig hit. Är det farligt att bli hög? Eller är det ungefär samma sak som att röka cigaretter eller vattenpipa? 

    Om det nu är farligt, hur ska jag få honom att fatta att det är farligt?
    Vi har ett barn ihop nu, och det känns inte alls säkert att vi är nära honom när han säger att det itne alls är farligt.. 

  • Svar på tråden Är det verkligen farligt att röka hasch eller överregerar jag?
  • Äldre 10 Apr 09:12
    greenpower och anonym, snacka om att smita ifrån frågor, svamla och inte kunna föra diskussionen vidare!!?? Obestämd
  • Äldre 10 Apr 12:43
    Tom Araya skrev 2013-04-09 23:21:22 följande:
    Det beror ju så klart på i vilket sammanhang.
    Den som påstår sig inte väga in syftet i sin bedömning av andras resonemang och handlingar tillhör antingen ett unikt undantag eller är själv en hycklare.

    Sammanhanget har redan blivit utstakat. Utöver svar på trådstarten så svarade du först ut på sammanhanget i fråga.

    Du likställer med andra ord bedöma med att känna. Du har nämligen inte en enda avskiljande faktor för att kunna bedöma hur det ena syftet borde värdesättas annorlunda än det andra, utöver än din egen känsla. Det räcker så.

    Tänk dagen då moral förknippas med skada och nytta och inte sådant här självbekräftande skräp. Vad fyller det ens för syfte? Känns det helt enkelt så bra med inbördes ryggdunk att det mer än gärna får gå ut över andra och på grunder som inte ens besitter en tanke i dig?

    "Moral" - hur ser du på exempelvis rasism, kvinnoförtryck, religionstvång eller helt enkelt vilken form av känslomässigt bunden intolerans som helst, när du beklär exakt samma resonemangsuppbyggnad som moral för egen del? Tror du att avstånd ifrån sådant görs om man samtidigt gör det samma men i en annan form? Tror du att ett rimligt och vettigt förhållningssätt vore att säga "- Ja, men jag sysslar ju med sådant här på en mycket mindre skala än religionsdiktaturer."?

    Någon som tar ansvar ska inte kunna klassas som ansvarslös på grund av någons känsla om saken allena. Det vore lika hänsynslöst som det låter och i praktiken faktiskt kan se ut på sina håll i världen och när frågan inte berör ett mer sansat ämne som ansvar och droger, utan exempelvis religioner och otrogna till dem. Man bör känna avsmak så fort man ens börjar lyfta på samma svärd, inte moraliska storhet.

    Känslobunden moral "är folkets [verkliga] opium". Det definierar vad som driver allt ifrån rasism till kvinnoförtryck till intolerant religion och mycket, mycket mer - samt din diskussionsdel här då.
  • Anonym
    Äldre 10 Apr 13:39
    Tom Araya skrev 2013-04-10 09:12:59 följande:
    greenpower och anonym, snacka om att smita ifrån frågor, svamla och inte kunna föra diskussionen vidare!!?? Obestämd
    Du är som ett eko, upprepar det vi sagt till dig.
    Och föra diskussionen vidare det var ju du som inte gjorde, som jag påpekades innan.
    När jag undrade varför du förstör tråden för, när du började med ditt svamlande.

    Men med tanke på hur illa det blev det sista, så blev väl alla dina hyllningar till alkoholen lite för mycket för dig.
    Och var tvungen att släcka din törst, för suget gick inte stå emot längre(det är ju så gott).
    Och tydligt så mycket att du inte längre kunde skriva förståeliga inlägg längre, desto fullare du blev.
  • Äldre 10 Apr 17:17

    Vilken pajkadtning....
    Och ni lär ju ha tappat TS för länge sedan *suck*

  • Äldre 10 Apr 17:42
    camilla1979 skrev 2013-04-10 17:17:47 följande:
    Vilken pajkadtning....
    Och ni lär ju ha tappat TS för länge sedan *suck*
    En sak är säkert, ts efterfrågade inte fanatiker som hyllar alkohol in i absurdum.
  • Anonym (tidig­are brukar­e)
    Äldre 11 Apr 21:38
    Anonym skrev 2013-04-10 01:00:05 följande:
    Brukar du alltid svamla på detta vis, när diskussionen inte funkar för dig längre?
  • Anonym (tidig­are brukar­e)
    Äldre 11 Apr 21:43

    Det verkar ha trollats i den här tråden då jag varit borta

  • Äldre 24 Apr 18:00

    Folk verkar stanna vid de lagliga aspekterna av det hela. Ja, det är olagligt! (Just nu) ...Men om man verkligen sätter sig in i fakta om hur droger verkar på kropp och sinne så kan man dra en mer korrekt bedömning istället för att direkt förkasta en viss substans som livsfarlig. 
     
    Fakta är:
    Hur många dödsfall för man höra om regelbundet som har att göra med alkohol?  -> Rätt jävla många. Ska man räkna på hur många dödsfall som sker varje år pga alkohol så kommer alkoholen att överstiga väldigt många hemska saker i dödsstatistiken. Alkohol ställer också till rätt mycket sattyg i psyket hos många människor. Både långvarigt och kortvarigt. Men va fan, det är ju lagligt och socialt accepterat. 

    Tobak är en ännu större bov i dramat och skördar oöverskådligt många offer varje år.

    Så var är statistiken på mariuana? ............. inte ETT ENDA dödsfall har någonsin kunnat bevisats ha varit orsakat av hasch! Vidare är det sedan länge bevisat att man inte kan överdosera på mariuana. Du tuppar av långt innan du har uppnått en farlig dos av hasch. Du måste röka många kilon på några minuter för att få i dig en dödlig dos av det aktiva ämnet. 
    Det som man bör tänka på vid ett intag av cannabis, är att man inte ska ha druckit alltför mycket innan man röker, eftersom man då kan få en obehaglig fylla om man är ovan. Men det är inget värre än att bli ordentligt full på alkohol. 

    Ett långvarigt bruk av cannabis kan också ge marginella skador på hjärnan, men detta är fortfarande på ett forskar stadium och det krävs ett dagligt intag på många många år för att sådana eventuella skador skulle kunna uppstå.

    Vissa påstår att man löper större risk för att insjukna i scizofreni, men det är enbart om man redan har tidigare erfarenheter av psykisk sjukdom, psykos eller liknande. Och även här är siffrorna marginella för att göra någon större skillnad. 

    När man väl börjar kolla på fakta, så är det ganska otroligt vilken dubbelmoral som råder i samhället. Tobak är en fruktansvärd drog som är vanebildande både psykiskt och fysiskt, likaså alkohol! De ställer till med mer elände än någon annan aktiv drog i samhället. 

    I mitt tycke så är cannabis att jämställa med koffein.
    Man bör tänka på att cannabis har brukats i många tusen år av oss människor, och många forskare har till och med spekulerat i om de tidiga människorna använde cannabis för att snabba på deras språkliga förmåga osv. Det var inte förrens på 1900-talet som det började bli olagligt, mycket pga stora läkemedelsföretag ville tjäna pengar på deras egna produkter istället för att folk brukade det helt naturliga ämnet cannabis, som har otroligt många läkande fördelar. 

    Läs på! 

  • Anonym (no)
    Äldre 24 Apr 19:12
    submarine skrev 2013-04-24 18:00:25 följande:
    Folk verkar stanna vid de lagliga aspekterna av det hela. Ja, det är olagligt! (Just nu) ...Men om man verkligen sätter sig in i fakta om hur droger verkar på kropp och sinne så kan man dra en mer korrekt bedömning istället för att direkt förkasta en viss substans som livsfarlig. 
     
    Fakta är:
    Hur många dödsfall för man höra om regelbundet som har att göra med alkohol?  -> Rätt jävla många. Ska man räkna på hur många dödsfall som sker varje år pga alkohol så kommer alkoholen att överstiga väldigt många hemska saker i dödsstatistiken. Alkohol ställer också till rätt mycket sattyg i psyket hos många människor. Både långvarigt och kortvarigt. Men va fan, det är ju lagligt och socialt accepterat. 

    Tobak är en ännu större bov i dramat och skördar oöverskådligt många offer varje år.

    Så var är statistiken på mariuana? ............. inte ETT ENDA dödsfall har någonsin kunnat bevisats ha varit orsakat av hasch! Vidare är det sedan länge bevisat att man inte kan överdosera på mariuana. Du tuppar av långt innan du har uppnått en farlig dos av hasch. Du måste röka många kilon på några minuter för att få i dig en dödlig dos av det aktiva ämnet. 
    Det som man bör tänka på vid ett intag av cannabis, är att man inte ska ha druckit alltför mycket innan man röker, eftersom man då kan få en obehaglig fylla om man är ovan. Men det är inget värre än att bli ordentligt full på alkohol. 

    Ett långvarigt bruk av cannabis kan också ge marginella skador på hjärnan, men detta är fortfarande på ett forskar stadium och det krävs ett dagligt intag på många många år för att sådana eventuella skador skulle kunna uppstå.

    Vissa påstår att man löper större risk för att insjukna i scizofreni, men det är enbart om man redan har tidigare erfarenheter av psykisk sjukdom, psykos eller liknande. Och även här är siffrorna marginella för att göra någon större skillnad. 

    När man väl börjar kolla på fakta, så är det ganska otroligt vilken dubbelmoral som råder i samhället. Tobak är en fruktansvärd drog som är vanebildande både psykiskt och fysiskt, likaså alkohol! De ställer till med mer elände än någon annan aktiv drog i samhället. 

    I mitt tycke så är cannabis att jämställa med koffein.
    Man bör tänka på att cannabis har brukats i många tusen år av oss människor, och många forskare har till och med spekulerat i om de tidiga människorna använde cannabis för att snabba på deras språkliga förmåga osv. Det var inte förrens på 1900-talet som det började bli olagligt, mycket pga stora läkemedelsföretag ville tjäna pengar på deras egna produkter istället för att folk brukade det helt naturliga ämnet cannabis, som har otroligt många läkande fördelar. 

    Läs på! 
    4-7000 döda om året.
    80% av vålds och sexbrott har alkohol inblandat.
    Tobak skördar fler liv än alla andra droger kombinerade.

    Inte många kilo, det "räcker" med halvkilo
    Inte för att det är mer realistiskt att genomföra men rätt ska vara rätt.

    Inga skador på hjärnan, tvärt om så har man hittat regenererande egenskaper när det kommer till vissa sjukdomar som ex parkinsons.
     
    Nopps, det finns ingen länk mellan cannabis och schizofreni.

    Jämför sedan aldrig koffein med cannabis, koffein som är centralstimulant och som kan ge veckorslånga abstinens symptom spelar inte riktigt i samma liga som cannabis där abstinens är nått man läser om i teorin.
     
    Tänkte bara fylla ut lite
     
  • Äldre 2 Aug 23:21

    Det är inte farligt, cigaretter, vattenpipa och Alkohol är mycket farligare

  • Äldre 2 Aug 23:30

    Den här diskussionen är många gånger så infantil. Cannabis är en drog, och alla droger har mer eller mindre skadliga bieffekter; cannabis är inget undantag. Anledningen till att cannabis förmodligen kommer att åtminstone avkriminaliseras i framtiden är inte för att det är harmlöst för kroppen, utan för att man måste se till vad som är mest skademinimerande ur flera olika synvinklar. 

  • Äldre 3 Aug 13:46
    Anonym (ts) skrev 2012-09-03 22:54:14 följande:

    Hur ligger det här till egentligen? Är det farligt att röka och bli hög. Jag har enda sen jag varit liten fått veta att "droger" är farliga, vad det nu än är för drog. Men sen kommer min sambo och säger "neeeeeej, det är inte farligt. Det kommer bli lagligt inom några år, för att det inte alls är farligt, du kommer se"

    Alltså, vi bråkar om det här hela tiden. jag vet inte om jag ska tro honom eller inte, så nu vänder jag mig hit. Är det farligt att bli hög? Eller är det ungefär samma sak som att röka cigaretter eller vattenpipa? 

    Om det nu är farligt, hur ska jag få honom att fatta att det är farligt?
    Vi har ett barn ihop nu, och det känns inte alls säkert att vi är nära honom när han säger att det itne alls är farligt.. 


    Farligt och farligt....det kan man tvista om, i alla fall i jämförelse med andra droger, alkohol exempelvis. Men det är i alla fall inte helt riskfritt. Lite beroende på hur ofta och hur starka grejer du röker. Rökning överhuvudtaget vet vi att det inte är hälsosamt och alla gifter kommer inte enbart från tobaken, så det går inte att hävda att det är helt ofarligt bara man byter ut tobak mot gräs.

    Är det något man får ett rus av så är det med största sannolikhet inte helt riskfritt och även ruset i sig kan innebära risker av omdömeslöshet mm.
  • Anonym (Me)
    Äldre 3 Aug 13:47
    Philanthropy skrev 2017-08-02 23:30:48 följande:
    Den här diskussionen är många gånger så infantil. Cannabis är en drog, och alla droger har mer eller mindre skadliga bieffekter; cannabis är inget undantag. Anledningen till att cannabis förmodligen kommer att åtminstone avkriminaliseras i framtiden är inte för att det är harmlöst för kroppen, utan för att man måste se till vad som är mest skademinimerande ur flera olika synvinklar. 
    Håller med
  • Anonym (Troll­et)
    Äldre 6 Aug 23:49

    Det är illegalt så det räcker så.

Svar på tråden Är det verkligen farligt att röka hasch eller överregerar jag?