• Anonym
    Äldre 4 Sep 18:52
    37436 visningar
    178 svar
    178
    37436

    Åh va jag avskyr när det ringer på dörren!!!

    Jag bor i lägenhet i en mellanstor stad, känner inte så jättejättemycket folk här, men dom jag känner vet att jag inte öppnar ytterdörren om jag inte vet vem som kan tänkas ringa på.
       
    Under de senaste veckorna har det ringt på min dörr ett flertal gånger... Eftersom det är ganska lyhört och man hör vad som sker i trapphuset så hörs det om det är hos någon mer det rings på. Men det har det inte gjorts, bara på min dörr...
    Jag vet att det inte är någon jag känner eftersom dom antingen skulle ringt innan och sagt att dom kommer, eller hört av sig efteråt och sagt att dom ringt på.
    Jag kan inte låta bli att tycka det är otäckt! Va vill dom mig i mitt hem?!

    Häromdagen när det ringde på dörren så smög jag till ett fönster och väntade på att det skulle komma ut nån från porten, och det gjorde det. En kvinna jag aldrig sett stirrade upp mot mina fönster när hon gick förbi..

    Vill väl bara skriva av mig...Kanske är nån mer som är lika töntig som mig...? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-04 22:39
    Har kommit en del förslag på vad alla dessa påringningar beror på...

    Att det är kronofogden är inte särskilt troligt då jag inte har några skulder, vad jag vet iaf. Och dom borde väl skickat nåt brev först innan dom börjar terrorisera?

    Jehovas, kan det ju va...Fast jag tycker det är konstigt om det bara är mig dom ringer på hos?! Likaså försäljare, tiggare, organisationer mm...Varför bara mig?
    Det är så lyhört så allt som sker i trapphuset hörs in i lägenheterna.. Om dom går i trappan så hörs det, ringer dom på hos nån¨på samma eller närliggande våningsplan så hörs det, även om dörrar öppnas så hörs det..

    Hyresvärd och hantverkare skulle höra av sig om dom behövde komma in.

    Hyresgästföreiningen...Knackar dom dörr hos folk som inte är medlemmar? Borde dom inte lämna meddelande i brevinkastet då?

    Majblomsförsäljare känns inaktuellt nu...i såfall är dom sent ute, eller i god tid...
    Jultidningsförsäljare skulle det kunna vara. MEN dom jag sett gå ut ur porten efter att det ringt på min dörr har varit för gamla för det...

    Radiotjänst har jag svårt att tro att det är...Betalar tv-licensen varje kvartal, så dom har inget att anmärka på..

    Jag har bott här i bra många år nu, så att det skulle vara folk som söker tidigare hyresgästen känns inte heller särskilt troligt...Varför börja söka den nu liksom?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-04 22:43
    Ja just det... Socialen har jag aldrig haft någon kontakt med, så jag förstår inte varför dom skulle söka upp mig i mitt hem?

    Polisen kan jag inte heller förstå vad dom skulle vilja mig...

    Om det skulle vara nån granne så förstår jag inte varför dom skulle gå ut genom porten varje gång liksom.. Dessutom är det ingen av dom jag sett som varit nån av grannarna...

    Blir tokig! Bara funderar och funderar...

  • Svar på tråden Åh va jag avskyr när det ringer på dörren!!!
  • Äldre 4 Sep 18:53
    #1

    Jag är exakt likadan.

  • Anonym
    Äldre 4 Sep 18:54
    #2

    ropa innanför dörren då. typ vem är du & vad vill du?

  • Anonym (Maria­)
    Äldre 4 Sep 18:55
    #3

    Jag öppnar inte heller om det ringer på dörren och jag inte väntar någon, avskyr oväntat besök och okända vill jag inte träffa.

  • Anonym
    Äldre 4 Sep 18:56
    #4

    Är det inte Jehovas eller nå dyl då?

  • Anonym
    Äldre 4 Sep 18:56
    #5

    Öppna fönstret och fråga nästa gång. Så få du veta vad de vill dig =)

  • Äldre 4 Sep 18:57
    #6

    Säkert någon som vill frälsa dig....

  • Isbit
    Äldre 4 Sep 18:58
    #7
    Severus skrev 2012-09-04 18:57:04 följande:
    Säkert någon som vill frälsa dig....
    då skulle dom ju ringa på alla dörrar i trapphuset
  • Äldre 4 Sep 18:59
    #8

    När jag bodde som student i ett område i stan, så var det någon som stirrade genom mitt fönster.
    Jag märkte det genom att han (stora skor) var uppe vid vardagsrumsfönstret..
    Personen gick rakt upp genom "trädgården" /uteplatsen spåren syntes för det var snö.

    Jag brukar titta genom fönstret på övervåningen innan jag öppnar. 
     

  • Äldre 4 Sep 19:02
    #9

    Jag skaffade titthål i dörren av den anledningen

  • Anonym
    Äldre 4 Sep 19:02
    #10

    Tänkbara kandidater som kan ringa på dörren utan vidare:

    *Jehovas vittnen
    *mormoner
    *försäljare av tavlor, hembakt bröd, symaskiner, dammsugare, hemmalarm osv
    *tv-pejlare
    *grannar
    *organisationer typ Röda korset, Unicef, som vill att man ska skänka pengar
    *företag som tex olika bredbandsbolag och telefonbolag och elbolag
    *hyresvärden
    *Hyresgästföreningen
    *hantverkare - kanske såna som är anlitad av hyresvärden

    *övriga personer som inte vet att du inte öppnar för okända eller sponana besök - uppdatera folket du har omkring dig om detta så dom istället förvarnar dig. 

Svar på tråden Åh va jag avskyr när det ringer på dörren!!!