• Anonym
    Äldre 4 Sep 18:52
    37439 visningar
    178 svar
    178
    37439

    Åh va jag avskyr när det ringer på dörren!!!

    Jag bor i lägenhet i en mellanstor stad, känner inte så jättejättemycket folk här, men dom jag känner vet att jag inte öppnar ytterdörren om jag inte vet vem som kan tänkas ringa på.
       
    Under de senaste veckorna har det ringt på min dörr ett flertal gånger... Eftersom det är ganska lyhört och man hör vad som sker i trapphuset så hörs det om det är hos någon mer det rings på. Men det har det inte gjorts, bara på min dörr...
    Jag vet att det inte är någon jag känner eftersom dom antingen skulle ringt innan och sagt att dom kommer, eller hört av sig efteråt och sagt att dom ringt på.
    Jag kan inte låta bli att tycka det är otäckt! Va vill dom mig i mitt hem?!

    Häromdagen när det ringde på dörren så smög jag till ett fönster och väntade på att det skulle komma ut nån från porten, och det gjorde det. En kvinna jag aldrig sett stirrade upp mot mina fönster när hon gick förbi..

    Vill väl bara skriva av mig...Kanske är nån mer som är lika töntig som mig...? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-04 22:39
    Har kommit en del förslag på vad alla dessa påringningar beror på...

    Att det är kronofogden är inte särskilt troligt då jag inte har några skulder, vad jag vet iaf. Och dom borde väl skickat nåt brev först innan dom börjar terrorisera?

    Jehovas, kan det ju va...Fast jag tycker det är konstigt om det bara är mig dom ringer på hos?! Likaså försäljare, tiggare, organisationer mm...Varför bara mig?
    Det är så lyhört så allt som sker i trapphuset hörs in i lägenheterna.. Om dom går i trappan så hörs det, ringer dom på hos nån¨på samma eller närliggande våningsplan så hörs det, även om dörrar öppnas så hörs det..

    Hyresvärd och hantverkare skulle höra av sig om dom behövde komma in.

    Hyresgästföreiningen...Knackar dom dörr hos folk som inte är medlemmar? Borde dom inte lämna meddelande i brevinkastet då?

    Majblomsförsäljare känns inaktuellt nu...i såfall är dom sent ute, eller i god tid...
    Jultidningsförsäljare skulle det kunna vara. MEN dom jag sett gå ut ur porten efter att det ringt på min dörr har varit för gamla för det...

    Radiotjänst har jag svårt att tro att det är...Betalar tv-licensen varje kvartal, så dom har inget att anmärka på..

    Jag har bott här i bra många år nu, så att det skulle vara folk som söker tidigare hyresgästen känns inte heller särskilt troligt...Varför börja söka den nu liksom?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-04 22:43
    Ja just det... Socialen har jag aldrig haft någon kontakt med, så jag förstår inte varför dom skulle söka upp mig i mitt hem?

    Polisen kan jag inte heller förstå vad dom skulle vilja mig...

    Om det skulle vara nån granne så förstår jag inte varför dom skulle gå ut genom porten varje gång liksom.. Dessutom är det ingen av dom jag sett som varit nån av grannarna...

    Blir tokig! Bara funderar och funderar...

  • Svar på tråden Åh va jag avskyr när det ringer på dörren!!!
  • Anonym (Wikip­edia)
    Äldre 6 Sep 07:08
    Anonym skrev 2012-09-06 02:42:21 följande:
    Det är inte farligare idag än vad det var förr. Det är bara det att media skriver mer om det idag och nyheter sprids lättare genom sociala medier. Det var faktiskt mycket farligare förr i Sverige, det finns statistik på det. Så att prata om hur de var förr i Sverige blir bara dumt.
    Sverige är idag tryggare än någonsin.

    Brottslighet i Sverige avser alla brott för vilket lagföring kan ske i Sverige. Brott är en gärning eller ibland en underlåtenhet i strid med en lagbestämmelse för vilken det är en påföljd föreskriven.


    Under 2000-talet har antalet dömda för brott i samtliga kategorier legat mellan 110 000 och 130 000, vilket är en minskning sedan 1970-talet då antalet dömda för brott låg omkring 300 000 per år trots att befolkningen var mindre.[1] Antalet anmälda brott under 2000-talet låg årligen mellan 1,2 och 1,4 miljoner för samtliga brottskategorier, vilket i antal nästan är en tiodubbling sedan 1950-talet.[2]


     


     


    Antalet anmälda brott har ökat från 200 000 per år 1950 till över 1 300 000 anmälda brott per år 2007. En utplaning av antalet anmälda brott skedde under 1990-talet för att svagt börja öka igen på 2000-talet. Ökningstakten har mellan 2000 och 2007 varit i genomsnitt 15 000 brott per år. Nivån år 2007 är den högsta nivå som registrerats sedan statistiken började föras.[13]


    ^ [a b] BRÅ, Anmälda brott 1950-2009. Statistiken är hämtad från Kriminalstatistik, Rättsstatistisk årsbok, Statistisk årsbok.


    Bostadsinbrott

    Under 2010 anmäldes omkring 19 800 bostadsinbrott. En procent av hushållen uppger att de utsatts för bostadsinbrott under det senaste året. Inbrott i bostaden står för en procent av alla anmälda brott.[15]


     

  • Anonym
    Äldre 6 Sep 07:53
    Anonym skrev 2012-09-06 02:42:21 följande:
    Det är inte farligare idag än vad det var förr. Det är bara det att media skriver mer om det idag och nyheter sprids lättare genom sociala medier. Det var faktiskt mycket farligare förr i Sverige, det finns statistik på det. Så att prata om hur de var förr i Sverige blir bara dumt.
    Sverige är idag tryggare än någonsin.

    Om det är din uppfattning att kriminella ligor turnerade omkring i Sverige för att råna äldre i sina hem på 50-talet så är det ju så. (Man kan ju bara undra hur de turnerade runt, när bil var en lyxvara)  Jag har aldrig hört talas om det bland människor jag känner, däremot har jag hört talas om att många inte ens låste farstudörren.  Det spelar hur som helst ingen roll nu, jag vet vad jag själv och andra i min närhet råkat ut för nu trots att jag alltid bott i lugna tryggare områden. Jag anser inte att man ska öppna för okända, och påminner alla äldre jag känner om det.
  • Äldre 6 Sep 10:42
    Anonym skrev 2012-09-05 22:30:51 följande:
    Knackar dom inte istället då??

    Jo, men det låter inte lika illa och är lättare att ignorera. :)

    Avskyr när det kommer folk oanmälda hem till oss. Vill gärna planera besöken och veta vem, när och hur typ.  
  • Äldre 6 Sep 10:43

    Fast så har jag satt upp att försäljare och Jehovas inte är välkomna också så dom slipper vi. =)


  • Anonym
    Äldre 6 Sep 12:53

    Har varit med om att det ringt på just min dörr och ingen annans. Det visade sig vara en hantverkare som jobbade i lägenheten under, och behövde kolla någoting med rörkopplingen i min bostad... dröjde flera dar innan jag vågade öppna! Men han la en lapp till slut så...

  • Anonym
    Äldre 6 Sep 17:07
    Placebo skrev 2012-09-06 10:42:34 följande:

    Jo, men det låter inte lika illa och är lättare att ignorera. :)

    Avskyr när det kommer folk oanmälda hem till oss. Vill gärna planera besöken och veta vem, när och hur typ.  
    Ja, jag håller med. Jag avskyr ringklockan, och det ringde nyss här :( Men den ringde bara en gång i alla fall.
  • Anonym
    Äldre 6 Sep 18:25

    men ni som är så rädda att öppna.. Ropar ni inte genom dörren då?
    typ "vem är du vad vill du"

  • Jellyb­eanbab­y
    Äldre 6 Sep 19:29
    Anonym skrev 2012-09-06 18:25:37 följande:
    men ni som är så rädda att öppna.. Ropar ni inte genom dörren då?
    typ "vem är du vad vill du"
    Rädda att öppna? Hatar att bli störd på min lediga dag.
    Har det hänt att nån oombett ringt på min dörr har jag ropat genom dörren ja. Eller inte öppnat alls.
    "VI SKA INTE HA NÅT" brukar jag ropa.
  • Anonym
    Äldre 7 Sep 01:10
    Anonym skrev 2012-09-06 18:25:37 följande:
    men ni som är så rädda att öppna.. Ropar ni inte genom dörren då?
    typ "vem är du vad vill du"
    Jag brukar oftast inte bry mig om att det ringer, men om jag vill veta som i ts fall, skulle jag ropa genom dörren.
  • ica
    Äldre 9 Sep 08:12
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-06 19:29:01 följande:
    Rädda att öppna? Hatar att bli störd på min lediga dag.
    Har det hänt att nån oombett ringt på min dörr har jag ropat genom dörren ja. Eller inte öppnat alls.
    "VI SKA INTE HA NÅT" brukar jag ropa.
    Det är irriterande när det är dörrförsäljare eller nåt liknande. Men det är värre att bli våldgästad.
  • Eisa
    Äldre 9 Sep 08:40

    Jag hatar också när det ringer på dörren. När jag väl är hemma betyder det att jag vill ha lugn och ro och vara ifred. Vill jag inte vara ifred ringer jag efter en vän.

    Det ringer jävligt mycket på dörren hemma hos oss nuförtiden (sonens kompisar) och det gör mig lätt stressad. Särskilt när man sitter å äter. Eller om man nattar sonen, då ser jag fan rött när det ringer på.

    Mystiskt med dina påringningar TS. Men nog borde du kunna öppna och fråga vad människan vill en gång för alla.

  • ica
    Äldre 11 Sep 10:27
    Eisa skrev 2012-09-09 08:40:56 följande:
    Jag hatar också när det ringer på dörren. När jag väl är hemma betyder det att jag vill ha lugn och ro och vara ifred. Vill jag inte vara ifred ringer jag efter en vän.

    Det ringer jävligt mycket på dörren hemma hos oss nuförtiden (sonens kompisar) och det gör mig lätt stressad. Särskilt när man sitter å äter. Eller om man nattar sonen, då ser jag fan rött när det ringer på.

    Mystiskt med dina påringningar TS. Men nog borde du kunna öppna och fråga vad människan vill en gång för alla.
    Varför är det så konstigt att man vill ha lugn och ro?
  • mariak­84
    Äldre 4 Oct 12:02

    Tack som f*n till personen som länkade till följande produkt:
    www.prylstaden.se/spionprylar/titthalskamera-dorrkamera-med-lcd-skarm

    Den har fungerar klockrent! Vi får nämligen en hel del jehovas vittnen och sådan konstiga typer.

    Samt att man läser i tidningen att det finns personer som knackar på utklädda till tjänstefolk, men sedan rånar/våldtar en. Förekommer inte ofta, men jag vill ändå inte ta några risker!

    Jag köpte titthålskameran förra månaden, däremot är jag nu intresserad av följande:

    www.prylstaden.se/overvakning/titthalskamera-med-7-bildskarm

     Det går lixom att sitta i soffan och se vem som är vid dörren. :) Skönt för mig då jag är helt slut efter jobbet. 

  • Anonym (Keep out)
    Äldre 10 Mar 08:58

    Jag avskyr också när det ringer på dörren. INGEN behöver knacka på min dörr för att få kontakt med mig. Jag har telefon.

    Det första jag gör när jag kommer hem är att slita av mig BH:n (som inte är så himla bekväm) och ta på mig något bekvämt. Jag kan inte gå uppklädd hemma för att se snygg ut när jag öppnar dörren om det ringer på! Att det skulle vara ohyfsat att inte öppna håller jag inte med om ett dugg. Det är tvärtom ohyfsat att ringa på dörren hos mig om det inte finns ett avtalat möte.

  • Anonym (Jossa­n)
    Äldre 10 Mar 10:18
    Anonym (Keep out) skrev 2017-03-10 08:58:45 följande:

    Jag avskyr också när det ringer på dörren. INGEN behöver knacka på min dörr för att få kontakt med mig. Jag har telefon.

    Det första jag gör när jag kommer hem är att slita av mig BH:n (som inte är så himla bekväm) och ta på mig något bekvämt. Jag kan inte gå uppklädd hemma för att se snygg ut när jag öppnar dörren om det ringer på! Att det skulle vara ohyfsat att inte öppna håller jag inte med om ett dugg. Det är tvärtom ohyfsat att ringa på dörren hos mig om det inte finns ett avtalat möte.


    Du vet att man inte måste vara uppklädd och snygg för att öppna dörren va? :) Så om postbudet eller en granne ringer på din dörr då är denne ohyfsad? Nja... Det är du som är rädd och skygg helt enkelt. Men inget fel med det. :)
Svar på tråden Åh va jag avskyr när det ringer på dörren!!!