• Anonym
    Äldre 7 Sep 08:12
    6269 visningar
    15 svar
    15
    6269

    medicin mot ångest och "tvångstankar" som man kan ha när man ammar!

    hej!
    jag har innan jag fick barn haft ångestproblematik med jobbiga tankar som skapat ångesten. har provat citalopram och venlafaxin , och den senare fungerade bäst, kunde dock inte ha den när jag var gravid så jag slutade med den helt. nu är min dotter lite drygt  2 månader och jag känner att det börjar komma tillbaka min ångestproblematik och tvång (eller generaliserad ångest eller vad det är)

    är det någon här som känner till en ångestdämpande medicin ,som också lugnar ner orostankarna, som man kan ha när man ammar...? läkaren ringer mig i eftermiddag

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-07 08:34
    glömde nämna att jag fått Lergigan utskrivet på BB men det är ingen renodlad ångestmedicin.

  • Svar på tråden medicin mot ångest och "tvångstankar" som man kan ha när man ammar!
  • Äldre 7 Sep 08:24
    #1

    Citalopram, cipramil ex.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 7 Sep 08:34
    #2
    Strumpans skrev 2012-09-07 08:24:33 följande:
    Citalopram, cipramil ex.

    citalopram tyckte inte jag fungerade så bra...har du provat dessa du nämner själv? är cipralex bra?
    glömde nämna att jag fått Lergigan utskrivet på BB men det är ingen renodlad ångestmedicin...
  • Äldre 7 Sep 08:39
    #3

    Sertralin kan funka.

  • Anonym (Jag också.­..)
    Äldre 7 Sep 08:44
    #4

    Jag åt Sertralin innan jag blev gravid och tyckte den fungerade riktigt bra mot min oro.

    Nu är min dotter 2 månader och funderar om jag måste börja igen för jag mår riktigt uselt av oro... Dock ammar jag så jag har samma fundering som du, har inte kontaktat min läkare ännu- skriv gärna vad du får för svar i eftermiddag om amningen 

  • Äldre 7 Sep 08:46
    #5

    Jag ska amma med Sertralin iaf, den går även att äta som gravid. En "snäll" medicin helt enkelt.

    Jag misstänker att jag lider av GAD (har andra diagnoser fastställda men aldrig blivit utredd för GAD). När jag äter sertralin mår jag såååå mycket bättre. Ångesten kan fortfarande komma men det är en stor skillnad på tidigare.

  • Äldre 7 Sep 09:36
    #7
    Blaha skrev 2012-09-07 08:46:52 följande:
    Jag ska amma med Sertralin iaf, den går även att äta som gravid. En "snäll" medicin helt enkelt.

    Jag misstänker att jag lider av GAD (har andra diagnoser fastställda men aldrig blivit utredd för GAD). När jag äter sertralin mår jag såååå mycket bättre. Ångesten kan fortfarande komma men det är en stor skillnad på tidigare.

     Blaha,det är jag som är trådstartaren skulle du vilja inboxa mig?
  • Anonym (Jag också.­..)
    Äldre 7 Sep 09:38
    #8
    Anonym skrev 2012-09-07 09:16:35 följande:
    okej, kanske ska fråga honom om Sertralin då....!  ni har som ätit den hur lång tid tar det innan den verkar?

    Tycker att den verkade ganska fort men jag fick höja några gånger, 75 var en bra dos för mig har jag för mig... min läkare sa att man brukar prova med 50 först.
    Jag fick dock myrkrypningar i benen som biverkning i början, lite svårt att sova men det gav sig efter några nätter.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 7 Sep 09:49
    #9
    Anonym (Jag också...) skrev 2012-09-07 09:38:02 följande:

    Tycker att den verkade ganska fort men jag fick höja några gånger, 75 var en bra dos för mig har jag för mig... min läkare sa att man brukar prova med 50 först.
    Jag fick dock myrkrypningar i benen som biverkning i början, lite svårt att sova men det gav sig efter några nätter.

    tack för svaret!
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 9 Sep 13:22
    #10

    jag fick inget utskrivet i fredags då han inte ville skriva ut något på telefon. ska träffa honom imorgon och diskutera mer. enligt honom så bör ingen ssri tas när man ammar (han läste ur FASS vad det verkar) så han vill nog diskutera hur allvarligt det är och om jag isåfall ska sluta amma.

    Verkar en medicin snabbare om man haft den förut?

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 10 Sep 16:57
    #11

    jag fick nu venlafaxin utskrivet då den fungerat förut och han rekommenderade att jag i såfall slutar amma(fanns ingen medicin av denna typ som man bör amma med enligt min läkare)

    har inte börjat ta den ännu men nu vet jag iallafall att jag har en, fick också imovane och lergigan.

  • Anonym
    Äldre 10 Sep 17:06
    #12

    Sertralin verkar vara okej vid amning men inte venlafaxin. Kolla www.janusinfo.se/v/Lakemedel-amning/

  • Anonym (Jag också.­..)
    Äldre 10 Sep 17:08
    #13
    Anonym skrev 2012-09-10 16:57:55 följande:
    jag fick nu venlafaxin utskrivet då den fungerat förut och han rekommenderade att jag i såfall slutar amma(fanns ingen medicin av denna typ som man bör amma med enligt min läkare)

    har inte börjat ta den ännu men nu vet jag iallafall att jag har en, fick också imovane och lergigan.

    Tack för info! Då får man helt enkelt sluta amma om man ska ta medicin, har läst lite andra trådar här med lite andra svar men samtidigt vill man ju vara 100% säker på att bebisen inte påverkas....
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 11 Sep 09:29
    #14
    Anonym (Jag också...) skrev 2012-09-10 17:08:25 följande:

    Tack för info! Då får man helt enkelt sluta amma om man ska ta medicin, har läst lite andra trådar här med lite andra svar men samtidigt vill man ju vara 100% säker på att bebisen inte påverkas....
    jag frågade flera gånger om sertralin men han ville inte gå med på att det var okej att amma med den, tror också att en patient som går på BVC där jag går fått sertralin men då slutat amma.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 11 Sep 09:49
    #15
    Anonym skrev 2012-09-11 09:29:39 följande:
    jag frågade flera gånger om sertralin men han ville inte gå med på att det var okej att amma med den, tror också att en patient som går på BVC där jag går fått sertralin men då slutat amma.

    har nu mailat min läkare och bifogat länken så får vi se vad han svarar......
Svar på tråden medicin mot ångest och "tvångstankar" som man kan ha när man ammar!