• Libra1

    Obduktionssvar?

    Hej!
    Vi fick reda på att vår dotter inte längre levde när jag var i vecka 22. Den 10 juli föddes hon. Vi valde att göra en obduktion då vi inte vet vad som kan ha hänt. Alla ultraljud har sett jättebra ut så det kom som en stor chock 2 veckor efter rutinultraljudet.

    Har någon varit med om samma?

    Hur lång tid tog det för er innan ni fick svaren? Idag har det gått 2 månader. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig då barnmorskan som hjälpte oss vid förlossningen inte vet så mycket om vad som händer efteråt. Känner att jag inte riktigt vågar ringa för är rädd för att få något hemskt svar. Tittar nervöst i brevlådan varje dag.

    Eftersom vi inte valde att ha en minnesceremoni innan gravsättningen i minneslunden så har den inte blivit gjord ännu. Någon som vet hur lång tid det här kan ta? Jag vet att jag kanske borde ringa begravningsbyrån och kolla igen men det känns så jobbigt.

    Tackar på förhand!

     


  • Svar på tråden Obduktionssvar?
  • Libra1

    Ni har så rätt. Har jag inte fått något denna veckan så ringer jag nästa. Jag vet att de har haft ont om folk på Kvinnokliniken här under sommaren. Obduktion görs i Köpenhamn så kan säkert ta extra lång tid.

    Är nyfiken på hur lång tid allt har tagit för andra.  


  • Eber

    Obduktionen på vår son gick fort! Själva processen tog inte ens 1 vecka (minnet är dåligt sen den tiden) Svaret tog lite längre tid, kanske en månad. Obduktionen gjordes i Gbg.

  • grästuva

    Obduktionen gick fort även på vår son, svaren fick vi exakt en månad efter det att han fötts stilla.


    ♥ Stolt mamma till tre fina pojkar. Theo 24/12-07, Oliver 4/4-11 och Filip 11/4-12 ♥
  • Libra1
    Eber skrev 2012-09-11 09:56:38 följande:
    Obduktionen på vår son gick fort! Själva processen tog inte ens 1 vecka (minnet är dåligt sen den tiden) Svaret tog lite längre tid, kanske en månad. Obduktionen gjordes i Gbg.
    Ja man tycker ju att obduktionen behövs göras direkt. Så den är säkert redan gjord.

    Ångrar lite nu att vi inte bestämde oss för en minnesceremoni innan gravsättning. Då hade man nog vetat mer. :-/ Fast provsvaren hade ändå tagit tid. De sa ju att det kunde ta väldigt lång tid. Men man blir ju otålig.
  • Libra1
    grästuva skrev 2012-09-11 10:01:47 följande:
    Obduktionen gick fort även på vår son, svaren fick vi exakt en månad efter det att han fötts stilla.
    En månad låter ju mer normalt. Men det blir väl så när olika kliniker har hand om det, som för vår del.

    Vad tråkigt att så många har varit med om något liknande. :( 
  • Lindsey Egot the only one

    Det brukar ta en månade eftersom man vill begrava så fort som möjligt!

  • Ellia73

    Nu har jag ringt till det sjukhus där jag gjorde mitt avbrytande.... de skulle kolla upp det och återkomma. De hade inte fått in något svar där, men obduktionen skulle göras på ett annat sjukhus och kanske ligger svaret där. Hon sa att sånt här kan ta fruktansvärt lång tid så det är bara att ha tålamod.

  • Libra1

    Tack för att du skrev tillbaka. Ja vi har också 2 olika sjukhus så antar att allt tar extra lång tid då. Du får gärna skriva en rad här när ni får era svar. Hoppas så att det blir snart.

  • Ellia73

    Nu ringde den läkare vi har haft kontakt med före och efter aborten. Tyvärr har det skett ett missförstånd och fostret har aldrig obducerats. Det gick direkt till anonymt omhändertagande och kremering, trots att det fanns en remiss på obduktion och läkaren som gjorde FVP insisterade på att obduktion skulle göras i vårt fall.

    Jag misstänkte att det var något sånt här som hade hänt eftersom det dröjde så. 

    Inte är jag förvånad heller, med tanke på hur dåligt hela vårt ärende har hanterats från början till slut. Vi blev väldigt väl omhändertagna på det sjukhus där vi gjorde avbrytandet, men vägen dit var lång. Jag fick själv ringa och tjata för att slippa behöva vänta i 3 veckor på läkarundersökning efter att man upptäckt att "något såg fel ut" på KUB-testet, jag fick själv ringa och tjata för att få ett svar på fostervattenprovet (tog en månad innan vi till slut fick veta att det var trisomi 13). Usch vad jag låter bitter.... men mest blev jag nog ledsen att det får gå till så här i sjukvården.

      

Svar på tråden Obduktionssvar?