• Äldre 13 Sep 19:10
    2264 visningar
    39 svar
    39
    2264

    Att ogilla sitt hår - nån mer ?

    Gah, jag tycks aldrig bli nöjd med hur mitt hår ser ut alltså ... Känns som om jag har försökt ALLT! Kör just nu balsammetoden & är relativt snäll mot håret (förutom ett par färgade partier), men jag har märkt att hur jag än gör så bara förstörs det på 1 sekund...
    Kan tycka att det ser bra ut när jag precis fixat det på något sätt, men så fort jag går ut och det blåser/är fuktigt så blir det risigt och strävt eller fult.
    Största problemet är väl att jag har vågigt/lockigt, men önskar det var mer rakt ...

    Finns här någon mer som har problem med att trivas med sitt hår ? 

    Några fler lockhåriga/våghåriga som är missnöjda ?

    Vad har ni gjort för att bli mer nöjda ?

    Känner typ för att raka av mig allt just nu bara Tungan ute             

  • Svar på tråden Att ogilla sitt hår - nån mer ?
  • Äldre 13 Sep 20:12
    #21
    Rådjur skrev 2012-09-13 20:06:01 följande:
    ...Jag använder typ inga produkter förutom olja i topparna ibland... men den risiga känslan jag får är asjobbig,
      
    Jag har själv fett hår. Men sen jag började massera hårbotten med olja så har det blivit torrt. När det blir för torrt så måste jag göra ett uppehåll med oljan. Min teori är att när man tillför olja så upphör den naturliga produktionen av fett.

    Att du har olja på topparna, kan det göra att de är så risiga tror du? 
  • Äldre 13 Sep 20:19
    #22

    Mitt hår blir bäst om det får självtorka med mycket godkänt hårgelé i..då blir lockarna hårda. När håret är torrt kramar jag det (självtorkar) så lockarna blir mjuka. 


    Dagen efter tar jag lite vatten i händerna och kramar upp lockarna igen, för det är ju fortfarande gelé i och då blir det inte frizzigt..


    Tycker också det blivit skillnad sen jag började med mikrofiberhandduk..

  • Äldre 13 Sep 20:23
    #23

    Fortsätt paddla, de tunna stråna kan vara skillnaden. Jag har riktigt strävt hår, tänk hästhår i topparna. Jättetrist. När det får självtorka har jag utslätande produkter i topparna. Det funkar, men jag gillar inte att se mig i spegeln.

  • Äldre 13 Sep 20:26
    #24
    Glädje58 skrev 2012-09-13 20:12:51 följande:
    Jag har själv fett hår. Men sen jag började massera hårbotten med olja så har det blivit torrt. När det blir för torrt så måste jag göra ett uppehåll med oljan. Min teori är att när man tillför olja så upphör den naturliga produktionen av fett.

    Att du har olja på topparna, kan det göra att de är så risiga tror du? 

    Woah, låter vettigt, skulle bli glad om min hårbotten blev lite torrare faktiskt ... går sjukt snabbt tills det börjar bli fett! Vilken olja använder du & hur gör du det ? (förmodar att du tvättar ur oljan efter massagen)

    Mjo alltså det är möjligt att topparna blir "krispiga" av oljan, men dom brukar även bli det om jag bara är utomhus och håret blåser omkring, haha, så jag vet inte riktigt vad som torkar ut håret så mkt ... känns som luften gör det
    stingrocka skrev 2012-09-13 20:19:58 följande:

    Mitt hår blir bäst om det får självtorka med mycket godkänt hårgelé i..då blir lockarna hårda. När håret är torrt kramar jag det (självtorkar) så lockarna blir mjuka. 


    Dagen efter tar jag lite vatten i händerna och kramar upp lockarna igen, för det är ju fortfarande gelé i och då blir det inte frizzigt..


    Tycker också det blivit skillnad sen jag började med mikrofiberhandduk..



    Tack! Jag ska testa detta så får vi se vad som händer! Tänkte dock testa Klick (Jaa glidmedlet för alla som inte vet) idag efter hårtvätt, den godkända varianten förstås! Har du testat det nån gång ?
    Det är många på lockig.se som kör på det och verkar gilla det väldigt mkt så jag tänkte "why not"  
           
  • Äldre 13 Sep 20:31
    #25

    Jo, jag har också testat klick, märkte inte jätteskillnad. Däremot vanlig kokosolja är superbra för torrt hår!!

  • Skit i det du
    Äldre 13 Sep 20:33
    #26

    Vantrivdes som fasen med mitt hår.

    Så jag rakade av det. BÄSTA jag gjort! Helt sagolikt!


    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • Äldre 13 Sep 20:34
    #27
    Rådjur skrev 2012-09-13 20:26:34 följande:

    Woah, låter vettigt, skulle bli glad om min hårbotten blev lite torrare faktiskt ... går sjukt snabbt tills det börjar bli fett! Vilken olja använder du & hur gör du det ? (förmodar att du tvättar ur oljan efter massagen)
           
    Jag har lite olika massageoljor. Se till att den är vegetabilisk. I princip skulle du säkert kunna använda rapsolja eller solrosolja.

    Mitt syfte med massagen av hårbotten var att stimulera hårväxten. Det dröjde nog flera veckor innan jag märkte att håret började bli torrare. Just nu är det så torrt och känns slitet, så jag gör några veckors uppehåll. 
  • Äldre 13 Sep 20:54
    #28
    stingrocka skrev 2012-09-13 20:31:56 följande:
    Jo, jag har också testat klick, märkte inte jätteskillnad. Däremot vanlig kokosolja är superbra för torrt hår!!

    Kokosolja har jag aldrig testat faktiskt - men har velat testa det länge! Ska se om jag hittar ngt bra märke
    Glädje58 skrev 2012-09-13 20:34:07 följande:
    Jag har lite olika massageoljor. Se till att den är vegetabilisk. I princip skulle du säkert kunna använda rapsolja eller solrosolja.

    Mitt syfte med massagen av hårbotten var att stimulera hårväxten. Det dröjde nog flera veckor innan jag märkte att håret började bli torrare. Just nu är det så torrt och känns slitet, så jag gör några veckors uppehåll. 
    Ahh okej! Jag vill också ha längre hår (har just nu till axlarna) men lite torrare hårbotten låter mest lockande asså Guld i mun

      
  • Äldre 13 Sep 20:57
    #29
    Rådjur skrev 2012-09-13 20:54:27 följande:

    Kokosolja har jag aldrig testat faktiskt - men har velat testa det länge! Ska se om jag hittar ngt bra märke

    Ahh okej! Jag vill också ha längre hår (har just nu till axlarna) men lite torrare hårbotten låter mest lockande asså Guld i mun

      
    Testa någon månad. Skulle va kul att höra vad du får resultat  Glad
  • Äldre 14 Sep 11:00
    #30

    hoppetrosan, tunt och flygigt hår är inte riktigt det vi i den här tråden har så det är svårt att hjälap dig dessväre.

  • Äldre 14 Sep 11:51
    #31
    Duckan skrev 2012-09-14 11:00:54 följande:
    hoppetrosan, tunt och flygigt hår är inte riktigt det vi i den här tråden har så det är svårt att hjälap dig dessväre.
    Okej, jag gick bara efter rubriken, men då vet jag!
  • Äldre 14 Sep 12:18
    #32

    Jag förstår, rubriker kan vara missvisande. Här brottas vi med lockiga, frissiga hår. Vet inte vilket som är värst, det eller tunt och flygigt?

  • Äldre 14 Sep 13:11
    #33

    Kokosolja köper du på typ ICA. Kung Markattas kokosolja, står bland matoljan..

  • Äldre 14 Sep 13:17
    #34

    Usch och fy avskyr mitt hår. Lockigt ostyrigt!

  • Äldre 14 Sep 13:20
    #35

    Jag vantrivs med mitt hår och har alltid gjort det.
    Jag har visserligen inte lockigt eller vågigt hår. Istället är det obotligt spikrakt. Inte ens en dunderkrullpermanent hos frissan gav mig volym på håret. Det bara hänger där och är så trist.
    Jag har försökt att färga det många gånger. Först gick jag till frisör och gjorde det men efter ett par veckor hade all färg förvandlats till någon konstig rödfärg. Tänk sådan där röd hennafärg.
    Jag har guldfärgat hår när jag inte färgar men det ser barnsligt ut så jag vill gärna variera mig lite.
    Föredrar mörkare toner som mörkbrunt eller svart, men det går ju aldrig eftersom att håret blir panikskrikrött till slut.

    Jag har försökt att vara "snäll" mot håret genom att använda enbart balsam eller olika oljetvättar. Med tanke på mitt spikraka hår hjälper det föga. Det som händer är att håret läger sig om möjligt ännu mer platt mot skallen och ser flottigt ut. Det inte bara ser flottigt ut, det känns flottigt med.

    Just nu går jag på stenhård diet och tappar otäckt mycket hår varje dag. Tydligen kan det bli så när man går ner snabbt i vikt. Det hjälper inte direkt mitt redan tråkiga hår.
    Sonen har också upptäckt tjusningen med att slita i håret vilket resulterar i två stycken djävulshorn i varsin ände av pannan. Supersnyggt. Fler mammor som har hakat på den trenden kanske?

    Är så sugen på förändring men är livrädd för att klippa mig kortare eftersom jag inte vet hur mycket mer hår jag kommer att tappa. Nu kan jag i alla fall knöla ihop det bak på huvudet så att det ser ut som att jag har massor med hår. Jag vill också färga igen men är rädd att jag ska se ännu mer tunnhårig ut.


  • Äldre 14 Sep 13:40
    #36

    frågvis, jag som alltid önskat mig rakt hår som kan självtorka och så lockar man det när man är sugen.
    Om du använder volympuder i hårbotten, får du lite lyft då?
    Provat att klippa upp det mycket för att rama in ansiktet? Tänk Jennifer Aniston.

  • Äldre 14 Sep 13:44
    #37

    Det klassiska är väl att man önskar sig det man inte har Mina vänner som har lockigt hår säger alla att de vill ha hår som mig.

    Volympuder hjälper inte alls. Har lagt ner tusentals kronor på locktänker, volymtänger osv men efter en knapp timme har håret rätat ut sig igen. Det är så trist. Frisören säger att jag har typisk asiatisk hårkvalitet. Märkligt då det inte finns ett uns av asiat i mig
    Men det är väl så det är, och det får man acceptera. Tråkigt bara när man är så urled på sitt hår och önskar variation. 


  • Äldre 14 Sep 13:47
    #38

    Jag förstår vad du menar, har en kompis med liknande hårkvalité som du har.

  • Äldre 14 Sep 14:49
    #39
    frågvis skrev 2012-09-14 13:44:37 följande:
    Det klassiska är väl att man önskar sig det man inte har Mina vänner som har lockigt hår säger alla att de vill ha hår som mig.

    Volympuder hjälper inte alls. Har lagt ner tusentals kronor på locktänker, volymtänger osv men efter en knapp timme har håret rätat ut sig igen. Det är så trist. Frisören säger att jag har typisk asiatisk hårkvalitet. Märkligt då det inte finns ett uns av asiat i mig
    Men det är väl så det är, och det får man acceptera. Tråkigt bara när man är så urled på sitt hår och önskar variation. 

    Åh - vi kan byta hår om du vill, jag hade vart SÅ glad om jag haft ditt!! Men "djävulshornen" i pannan skippar jag tror jag xD
    Du asså - detta kanske låter lite konstigt, men jag har en såndär huvudmassage-sak hemma (ser ut som en spretig klo) som man masserar hårbotten med - och när jag använder den så får jag alltid SJUK volym i hårbotten efteråt! Kanske skulle hålla ännu bättre om man hårsprejade rötterna. 
    Kanske kan vara värt att testa - eftersom du samtidigt tappar hår, tänkte jag, hårbottenmassage ska ju va bra mot det!  
Svar på tråden Att ogilla sitt hår - nån mer ?