• tussis­en
    Äldre 13 Sep 20:47
    4260 visningar
    13 svar
    13
    4260

    Flyga med tvillingar

    Någon som har erfarenhet av att flyga långt med tvillingar runt 1 år. Vi planerar att åka till Thailand och vill gärna ha lite tips och råd inför flygresan.
     Var är bäst att sitta på planet osv..
     

  • Svar på tråden Flyga med tvillingar
  • Humhum
    Äldre 13 Sep 20:52
    #1

    Vi flög med våra tvillingar första gången när de var sex månader. Då bokade vi bebissängar och de sov gott hela resan. Kolla vikten, kanske kan de ff resa i säng, tvillingar kan ju vara lättare!
    I somras, ett år, fick vi ha dem i knät i fyra timmar och det var riktig tortyr. Både för dem och oss. Nu har vi bestämt att vi väntar tills de är två och får eget säte.

  • tussis­en
    Äldre 13 Sep 20:56
    #2

    Ojoj låter ju sådär med tortyr ;)
     MAx 10 kg och 70 cm för att få sån säng. De har redan passerat längden och de är bara 7 månader nu. Bara att bita ihop i 12 timmar då alltså ajaj,.. 

  • Humhum
    Äldre 13 Sep 21:12
    #3

    Ja, låter ju inte jättetrevligt med tortyr! Men med två ettåringar som börjat gå och absolut inte ville sitta i knät kändes det som så! Helt ärligt måste jag säga att vi aldrig skulle ge oss på en resa på ca 12 timmar. Men det är ju vi, ni kanske står ut bättre än oss?

  • Äldre 15 Sep 20:38
    #4

    Vi ska flyga till Gran Canaria med våra tvillingar i februari, de är då 21 månader. Ser inte direkt fram mot flygresan, risken är stor att det blir jobbigt med tanke på att de där charterplanen brukar vara rätt trånga också så det blir inte så mycket plats för dem att röra sig. Men vi är 5 vuxna som reser så får väl turas om att leka med dem och underhålla dem, får ta med böcker, leksaker och sånt som de tycker om. Och satsa på att de sover delar av tiden också.

  • Äldre 19 Sep 11:39
    #5

    Reste till och från Filippinerna när de var 11 mån - 17 mån.
    De hade baby cots (babylift) båda vägarna. På hemresan när de var 17 månader så var det trångt men de satt ändå nöjda i dem så man slapp ha dem i knät 12 timmar i sträck.

  • Äldre 19 Sep 11:44
    #6

    Nu har jag inte tvillingar, men jag vet att det går att boka egna stolar till barn (även när de är under 2) så kolla upp det så kanske det går lite smidigare. Har rest med dottern när hon var 1,5 år i knät och även om vi var 2 så var det ganske jobbigt, tyckte att det var skönt på ena sträckan då vi fick ett extra säte :) Vilket innebär att barnet endast måste sitta i knäet i start och landning och i mellantiden sitter det i sin egen stol.
    Hoppas att ni får en trevlig resa.

  • Äldre 19 Sep 20:47
    #7

    :) Lycka till :) Ladda upp med massor med snacks. 12 timmar är lång. Vi har flugit många gånger med tvillingarna men aldrig mer än 5,5 timmar. Ta med böcker och gusedjur och om de tycker om att titta på film se till att ta med film på iphone, ipad eller liknande. 

    Om ni har råd köp en sits till då har ni åtminstone en plats til och barnen kan sitta tillsammans på en.

    Som sagt lycka till! Det går säkert bra. 

  • Äldre 22 Sep 07:11
    #8

    Bi reste med 2 aktiva tvillingar till Kreta i somras.
    Värst var flygplatserna...stora ytor...
    På planet hade jag dvd med,det gick hyfsat.
    Men jag hade ALDRIG valt en sån lång resa.
    Det är de för små för anser jag.
    Men det är min åsikt. 

  • Äldre 22 Sep 20:13
    #9

    Vi ska flyga till Kreta med våra ettårigar om två veckor. Från början funderade vi på långresa till USA men bestämde att det ger inget till barnen nu när de är små. Vi lägger hellre de pengarna på oss och barnen när de är så stora att de kan minnas resan. Nu blir det kortare resa, och förhoppningsvis avslappnande sol och bad. Men visst börjar jag bli lite nervös eftersom våra inte är direkt förtjusta i att sitta stilla i knät. Så får helt klart bli lite filmer på iPhonen.

  • Äldre 12 Oct 22:27
    #10

    Vill bara uppdatera med att flygresan gick kanon!! De somnade båda i starten när flyget lyfte, både dit och hem. Sov bort ca 1 timme. Sedan kröp/gick de i gången, lekte med leksaker i knät och åt lunch/frukost. Charmade alla och alla andra var såå förstående och härliga på flyget. De vill hjälpa till om de kunde och lekte med barnen istället för att sura åt det. Fantastiskt och detta gav blodad tand! (Flygresan var 3-3,5 timmar)

  • Äldre 12 Oct 23:16
    #11

    Jag har i och för sig inte tvillingar men vi gjorde en Thailandsresa när vår son var 12 månader. Vi flög Göteborg-Helsingfors-Bangkok-Phuket så det blev många timmar på resande fot i ett svep. Det gick hur bra som helst. På ditvägen satt han i famnen hela resan men på hemresan fick vi platser med extra benutrymme så att han kunde ligga i en sådan där babykorg på golvet (han var alldeles för lång och tung för att kunna hängas upp i en sådan på väggen). Båda vägarna gick helt smärtfritt. Knepet är att ha med sig saker att underhålla dem med samt att förlägga långflygningen till natten när de ju ändå ska sova.

    Vi har rest mycket med våra barn, både korta och längre avstånd och jag skulle inte avråda någon från att göra det. Så länge man själv känner sig bekväm med att resa och om man bara är lite förberedd så tror jag det ska mycket till för att det inte ska gå bra. Lycka till!

  • Äldre 13 Oct 07:22
    #12

    Vi reste till Thiland när dom var 11 måndag och hem strax innan ett men vi åkte natt flygg +att vi åkte i låg sesong så vi fick extra plataer och längst fram jätte gott om utrymme. Dom sov nästan hela vägen hade Med det gamla baby skydden så dom kunde sitts i på planet både på golvet framför oc i dom extra stolara funkade super bra ( så behövde vi i nye vara super rädda med stolarna heller då dom inte använde dom hemma, Av skräcks inte tänk posetivt det kommer att gå jätte bra !! Tips till va i god tid så kan man fråga efter platserna längst fram !! Den den som behöver dom mest får dom Funkar kanske inte så alltid men värt ett försök ;) Lycka till

  • Äldre 13 Oct 08:04
    #13

    Hej! Va bra att det gick bra för er;) vi ska resa till Italien när twinsen är 5 månader. Hoppas det kommer gå bra;)

Svar på tråden Flyga med tvillingar