• Anonym (??)
    Äldre 27 Sep 21:39
    14871 visningar
    36 svar
    36
    14871

    Tankar ni på bensinkort?

    Isåfall vilket? Vad är bra och vad är dåligt med bensin kort? Hur funkar det? Betalningar m.m.

    Ex, Volvo, Preem osv...

  • Svar på tråden Tankar ni på bensinkort?
  • Äldre 2 Oct 15:34
    #21
    Anonym (fattar inte) skrev 2012-10-02 13:25:28 följande:
    Varför har man bensin kort för?? vem vill betala i efterhand för BENSIN? jag tankar för PENGAR som jag har på mitt konto!

    För att man får rabatt på bensinen när man tankar med ett kort som är utställt från bensinbolaget. Jag får 30 öre i rabatt på Preem och 25 öre i rabatt på Statoil, vilket jag inte hade fått om jag hade betalt "kontant".
     
  • Äldre 2 Oct 15:35
    #22

    Vi har ett Statoil- kort, master Card som funkar överallt. Skaffade det för länge sedan när man inte kunde betala med vanliga kontokort i parkeringsautomater.

    Får en räkning varje månad. Tänker inte så mkt på den men när vi t.ex. bilat på semestern har det varit smidigt att inte behöva ha löpande koll på hur mkt man tankar.

  • Äldre 4 Oct 09:39
    #23
    Fotboll skrev 2012-10-02 15:13:36 följande:

    och hur mycket ränta blir det på en månad? inte mycket!

    Det är ju mer än inget.
  • Äldre 4 Oct 16:42
    #24
    Virriga Vera skrev 2012-10-04 09:39:52 följande:
    Det är ju mer än inget.



    På mitt kort betalar jag ingen ränta första månaden. Så nej, det är inte mer än inget.
  • Äldre 4 Oct 16:43
    #25

    Strunta i mitt inlägg nyss. Slarvigt, hade inte läst ordentligt. Goddag yxskaft. Sorry

  • logg81
    Äldre 4 Oct 16:45
    #26

    Jag hade ett "kontantkort" förut. Men de drog in det kortet så nu tankar jag på mitt vanliga Visa-kort.
    Jag lever inte på krediter oavsett om de är långsiktiga eller kortsiktiga. Jag lever på det jag äger och har just nu... =)


    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Äldre 4 Oct 16:48
    #27

    Kör mycket bil (runt 8-9000 mil/år). Tankar på JET i huvudsak. Har även kort på St1 (har många mackar i obygden..). Har stenkoll på hur mycket vi tankar för.

  • bevara sverig­e svensk­t
    Äldre 4 Oct 16:50
    #28
    Anonym (??) skrev 2012-09-27 21:39:22 följande:
    Isåfall vilket? Vad är bra och vad är dåligt med bensin kort? Hur funkar det? Betalningar m.m.

    Ex, Volvo, Preem osv...
    Ja, hur ska man annars få soppa i tanken? Sedelautomaterna är väl mer eller mindre bortplockade. Och vem fan har sedlar år 2012? Så mitt svar blir - JA, jag tankar på OKQ8 kort. Bensinen är för övrigt densamma hos alla bensinbolag. Tankbilen åker ju först o dumpar lie i OKQ8 macken, sedan lite i Statoil, sedan lite i Shell osv. Så soppan är samma. Priserna i princip samma även där.

    Betalning en gång i månaden via internetbank.
  • Äldre 4 Oct 18:01
    #29
    logg81 skrev 2012-10-04 16:45:19 följande:
    Jag hade ett "kontantkort" förut. Men de drog in det kortet så nu tankar jag på mitt vanliga Visa-kort.
    Jag lever inte på krediter oavsett om de är långsiktiga eller kortsiktiga. Jag lever på det jag äger och har just nu... =)
    Betalar du t.ex el, bredband och telefon i förskott?
  • Anonym (xxx)
    Äldre 4 Oct 18:16
    #30

    Vi har Statoil master card och ett shell kort som vi mest använder utomlands. Vi handlar nästan aldrig på kreditkortet (utom bensinen), men av säkerhetsskäl så har vi inte så mycket på vårt lönekonto (dit kortet är kopplat), så då kan det vara bra att ha ett kreditkort. Så länge man bara handlar det man har råd med, så funkar det.

  • Anonym (jupp)
    Äldre 4 Oct 20:32
    #31

    jag har bensinkort på statoil för att dessa stationer finns överallt i sverige och jag reser en del så bra att kunna använda kortet överallt.

    Jag tycker det är smidigt med kort för jag vet att räkningar har jag alltid råd med. det som blir över använder jag till "roliga" saker. Bensin är tyvärr en nödvändighet för mig även om jag handlar bensin för ca 500 kr i månaden men för mig är det viktigt att ha koll på vart alla pengar går. Jag gillar att betala av saker i slutet av månaden,( pengarna som är kvar efter räkningar, pengar insatta till mat samt till sparande  är insatt på sparkonto) är sånt jag kan unna mig saker för. Gillar inte att inte ha koll på pengarna. Tycker det är svårt att ha alla pengar på samma konto så att säga.

     

  • Anonym
    Äldre 4 Oct 22:59
    #32

    Nej jag har inget särskilt bensinkort,betalar direkt med mitt bankkort. Vi tankar säkert inte ens för 1000 kr i månaden. Jag tankar oftast på Jet eller ST1. Jag vet att man får en massa rabatter på olika mackar men jag orkar inte jaga ören nu när vi ändå inte använder bilen så mycket :)

    Hade OK kort och Norsk Hydro kort för en massa år sedan. 

  • Äldre 5 Oct 06:26
    #33

    Min sambo pendlar ganska långt och vi tankar för en rejäl summa i månaden, vi har JET-kort, inte för att vi inte har råd att betala kontant utan bra sätt att hålla koll på bensinen och våra utgifter. Får en räkning varje månad, dock lägger vi undan pengar på förhand för detta så att pengarna alltid finns oberoende av nästa lön.
    Vi har mycket bättre koll än när det togs 500 här och där ut hushållskassan och man skulle "hålla reda" på det i huvudet. Provade ett system att skriva ner innan men det glömdes ibland bort. 

  • logg81
    Äldre 5 Oct 06:42
    #34
    Virriga Vera skrev 2012-10-04 18:01:09 följande:
    Betalar du t.ex el, bredband och telefon i förskott?
    Vissa saker går inte att få i förskott tyvärr. Om man inte kör på kontantkort. Det vill jag inte ha på telefonen iaf.

    Jag har fast kostnad på både telefonen och bredbandet så det kommer inga otrevliga överraskningar varje månad.
    Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Äldre 5 Oct 06:54
    #35

    Vi kör väldigt mycket och använder tankkort. Enbart för att spara in de där extra slantarna varje månad. Det blir ju lite varje år om man slår ihop det. Sen betalar vi hela summan samtidigt som vi betalar övriga räkningar, då blir det ingen ränta eller avgift. Vill man inte ha kredit finns ju kontokort även hos de flesta ställen så man tar del av samma rabatter och förmåner men man sätter in pengar i förväg. Vi har valt bort detta då vi aldrig vet i förväg hur mycket vi kommer att köra. Vissa månaderkör vi upp till mina föräldrar, 120 mil bort, och vissa månader har maken bilen i jobbet och kör långt... Medan vi vissa månader (som denna) bara kör 4 mil/arbetsdag till och från stan via dagis och några gånger till affären. Tankkort kallar inte jag att leva på kredit om man betalar fullt varje månad.

  • Anonym (??) Trådstartaren
    Äldre 13 Mar 19:54
    #36

    tack för svar!

    Vi skaffade ett Jet kort nu.

Svar på tråden Tankar ni på bensinkort?