• Äldre 4 Oct 13:52
    812 visningar
    1 svar
    1
    812

    "utskrivningen" från bvc

    När brukar utskrivningen från bvc vara? Är inte det när barnet är ca 5 år? Då får de väl även en sista spruta om jag fattat det rätt..
    Har en son som är 5 år 8 månader, och vi har fortfarande inte hört något från vår bvc sköterska.
    Sist han var på kontroll var i samband med lillebrors 2 1/2års kontroll i november förra året. (vi brukar passa på att väga och mäta honom i samband med lillebrors besök, eftersom han haft lite problem med vikten sen han var nyfödd) Han fick dock ingen spruta då.
    Men nu har vi alltså inte hört något på snart ett år.
    Är 5-årskontrollen borttagen, eller bör jag ringa och boka tid? (tidigare har alltid bvc-sköterskan kallat oss) 


    Stolt mamma till HERMAN född 070129 och THEO född 090423
  • Svar på tråden "utskrivningen" från bvc
  • Äldre 8 Oct 19:34
    #1

    Hej!

    I Stockholm har vi en hälsokontroll vid 5 år och då ger vi ett vaccin mot vissa av dom sjukdomar som barnet fick som spädbarn. Det är ett besök som ska summera ihop BVC-tiden inför barnets skolstart i förskoleklassen då skolhälsovården tar över ansvaret. Det är möjligt att vissa lansting träffar barnen när dom är 5,5 år. Jag tycker att det är en bra idé att du ringer din BVC-sköterska och kollar.

    Lycka till! / Eva    

Svar på tråden "utskrivningen" från bvc