• Anonym (Sweet Tooth)
    Äldre 8 Oct 09:00
    10360 visningar
    174 svar
    174
    10360

    Tänker oavbrutet på att äta

    Tänker på mat och att äta precis hela tiden. Har haft det så i åratal och ja, jag har gått i olika sorters terapi för det men det hjälper inte. På nätterna tänker jag på vad jag ska äta när jag går upp och hela dagarna ägnas åt mattankar. Eller inte mat iofs, kakor, glass, godis och annat onyttigt snarare. Varje dag köper jag skräp för 50-100 kr, det är ju helt ohållbart! Är inte överviktig, men mår inte bra av denna kosthållning och är så trött på denna besatthet. Vill så gärna sluta! Någon som känner igen sig?

    Är dessutom orolig för att mina barn får dåliga vanor. De är också smala, men vänjer sig vid att äta något sött varje dag. =(  

  • Svar på tråden Tänker oavbrutet på att äta
  • Anonym (Sötnö­t)
    Äldre 8 Oct 09:15
    #1

    Samma här... Jag måste komma ifrån min besatthet av att tugga hela tiden, och då helst på något sött. Är heller inte ens i närheten av övervikt, går på gym och springer långdistans, men jag vill bygga upp min kropp med BRA MAT och nyttiga snacks, istället för Karamellkungen.

    Just nu mår jag skit över min kosthållning. Jag vill definitivt INTE gå över till LCHF eller något annat dietaktigt, då alla former av förbud drar igång min tidigare ätstörning på en gång. Jag behöver lära mig att äta allt, men inte alltid, och just det sista är det svåra. Det är som om stenåldersmänniskan inom mig skriker att jag måste äta för vem vet när det blir nödår, liksom. Ytterligare en sak jag tror hänger ihop med min anorexia, mentalt är jag beredd på nästa svältperiod och "passar på" medan det känns ok.

    Hänger kvar här och hoppas på bra tips och råd.

  • Äldre 8 Oct 09:18
    #2

    Hur funkar det att veckohandla istället efter inköpslista och när du är mätt? Då kanske inte lika mycket onyttigt följer med hem.

  • Äldre 8 Oct 09:24
    #3

    För mig funkar GI/LCHF - då försvinner mitt sötsug.
    Tyvärr har jag lite samma problematik som "Sötnöt" - jag har lätt för att bli anorektisk och helt enkelt äta för lite/inte alls (har alltså inga problem att hoppa över måltider utan måste tvinga mig att äta).
    Men det är just det - man måste bestämma sig för att få det att funka och därför äta det man ska äta (och inget annat).  

  • Anonym (Sweet Tooth) Trådstartaren
    Äldre 8 Oct 09:25
    #4
    Anonym (Sötnöt) skrev 2012-10-08 09:15:48 följande:
    Samma här... Jag måste komma ifrån min besatthet av att tugga hela tiden, och då helst på något sött. Är heller inte ens i närheten av övervikt, går på gym och springer långdistans, men jag vill bygga upp min kropp med BRA MAT och nyttiga snacks, istället för Karamellkungen.

    Just nu mår jag skit över min kosthållning. Jag vill definitivt INTE gå över till LCHF eller något annat dietaktigt, då alla former av förbud drar igång min tidigare ätstörning på en gång. Jag behöver lära mig att äta allt, men inte alltid, och just det sista är det svåra. Det är som om stenåldersmänniskan inom mig skriker att jag måste äta för vem vet när det blir nödår, liksom. Ytterligare en sak jag tror hänger ihop med min anorexia, mentalt är jag beredd på nästa svältperiod och "passar på" medan det känns ok.

    Hänger kvar här och hoppas på bra tips och råd.
    Samma här, har också anorexia (och bulimi) i bagaget och får väldigt lätt den där "passa på"-känslan. Har testat alla dieter som finns, även LCHF och andra sockerfria, men det håller aldrig. Blir bara än mer besatt. 
  • Anonym (Sweet Tooth) Trådstartaren
    Äldre 8 Oct 09:26
    #5
    Lena skrev 2012-10-08 09:18:16 följande:
    Hur funkar det att veckohandla istället efter inköpslista och när du är mätt? Då kanske inte lika mycket onyttigt följer med hem.
    Jodå, det gör vi då och då. Men det tar en kvart att gå till affären och det gör jag ändå så gott som dagligen. :/
  • Anonym (Sötnö­t)
    Äldre 8 Oct 09:29
    #6

    Ska vi peppa varandra, kanske? Jag orkar verkligen inte med det här längre... Jag är verkligen inte herre över mig själv just nu. Fast idag är jag stolt över att jag inte stannade till på ICA på vägen till jobbet och köpte naturgodis, det är annars mer regel än undantag.

    Jag veckohandlar också, men när suget sätter in - ja, då tar man sig till affären no matter what...

  • Äldre 8 Oct 09:29
    #7

    Sluta ha pengar tillgängligt så du inte kan handla?

  • Anonym (Sötnö­t)
    Äldre 8 Oct 09:30
    #8
    Lena skrev 2012-10-08 09:29:21 följande:
    Sluta ha pengar tillgängligt så du inte kan handla?
    Finns mobilbank i alla smartphones...
  • Anonym (hm)
    Äldre 8 Oct 09:36
    #9

    ts, om du håller dig sysselsatt med något annat?
    och så fort du börjar tänka på sötsaker så lägger du den summan du vill handla för (säg en chokladkaka för 20 i en sparbössa/burk?

    när sedan denna är full så gör ni istället något roligt för pengarna???

    ta en morot varje gång du är sugen...

    vet inte, men distraktion är ganska BRA till många saker ;) 

  • Anonym (Sweet Tooth) Trådstartaren
    Äldre 8 Oct 09:37
    #10
    Anonym (Sötnöt) skrev 2012-10-08 09:29:15 följande:
    Ska vi peppa varandra, kanske? Jag orkar verkligen inte med det här längre... Jag är verkligen inte herre över mig själv just nu. Fast idag är jag stolt över att jag inte stannade till på ICA på vägen till jobbet och köpte naturgodis, det är annars mer regel än undantag.

    Jag veckohandlar också, men när suget sätter in - ja, då tar man sig till affären no matter what...
    Ja, låt oss peppa varandra! Jag ska försöka styra upp den här dagen. Det blev en portion jordgubbskräm och tre ostsmörgåsar till frukost, inte särskilt bra... Men på´t igen! Och bra att du skippade naturgodiset! =)
Svar på tråden Tänker oavbrutet på att äta