• Anonym (Sweet Tooth)
    Äldre 8 Oct 09:00
    10359 visningar
    174 svar
    174
    10359

    Tänker oavbrutet på att äta

    Tänker på mat och att äta precis hela tiden. Har haft det så i åratal och ja, jag har gått i olika sorters terapi för det men det hjälper inte. På nätterna tänker jag på vad jag ska äta när jag går upp och hela dagarna ägnas åt mattankar. Eller inte mat iofs, kakor, glass, godis och annat onyttigt snarare. Varje dag köper jag skräp för 50-100 kr, det är ju helt ohållbart! Är inte överviktig, men mår inte bra av denna kosthållning och är så trött på denna besatthet. Vill så gärna sluta! Någon som känner igen sig?

    Är dessutom orolig för att mina barn får dåliga vanor. De är också smala, men vänjer sig vid att äta något sött varje dag. =(  

  • Svar på tråden Tänker oavbrutet på att äta
  • Anonym (Tess)
    Äldre 24 Oct 10:56

    Tjo!

    har troligen åkt på influensan eller en magsjuka nu!
    himla kul..   
    ska försöka ragga hundvakt så jag slipper att ev. spy ute..

    kommer troligen inte skriva något här sen på 2 veckor, för kommer troligen bli anmäld för en sak snart ^^ 
    och såklart är det jag som blir anmäld för att jag uttrycker något, som faktiskt alla borde hålla med om
    "människors lika värde med rätt att vara olika"
    men det får man ju inte säga hur som helst här, får då ses det som en förolämpning.. men hävda att alla ska vara likadana och alla som inte är det är feta, fula och värdelösa, ja det får man säga, bara man använder rätt ord..  

    älska dubbelbmoralen på familjeliv! 

    fan lovat sambon att bara läsa trådar om vikt, hälsa och hundar.. går sådär ^^
    måste ha något med min självdestruktiva sida att göra?
    eller så älskar jag bara att stå upp för människor som blir påhoppade.       

  • Anonym (Sötnö­t)
    Äldre 24 Oct 13:26

    Tess: Ajdå! Både sjukdomen och tappad anonymitet... Illa... Krya på dig och välkommen hit igen när du fått anonymiteten tillbaka! Du får läsa vad vi andra pysslar med så länge.

    Idag har jag inte ätit naturgodis. Stort steg. Däremot äter jag sjuka mängder frukt. Idag har jag hunnit med två äpplen och tre plommon. Åt dessutom två askar Läkerol - aj min mage!

    Vägde mig idag igen och vikten pekar tyvärr stadigt uppåt, vilket känns tröstlöst... Nu när jag försöker ta tag i mig själv, äta bättre och träna mer, ja, då går jag upp i vikt? Jag kostregistrerar ju allt i ShapeUp, och så fort jag ser att det börjat bli stabilt, så ska jag gå igenom och se var mina fällor är. Jag vill hitta en bra trivselvikt, bra rutiner och en vettig kost som jag känner fungerar i längden. Jag inser att jag måste sätta gränser för mig själv. Inga förbud, men gränser.

    Satt idag på lunchen och lyssnade på kollegorna som pratade mat med en passion som äcklade och stressade mig. Jag insåg att de, som jag ansett har ett normalt förhållande till mat, är lika ätstörda som jag. De pratade om LCHF, GI, att unna sig, med en längtan i rösten och med undertonen att mat är syndigt. Det är fan sjukt! Så ska det ju inte vara? Tar maten upp så stor plats i våra liv? Är det värt det? Borde inte livet fyllas med annat? Men med vad? Mitt liv just nu går bara ut på att planera maten, undvika fällorna, kompensera med träning och att ändå inte försöka att lägga allt för stor vikt vid maten, ja, motsägelsefullt till max. Hur kommer man ur den här spiralen. Gahhhhhh... blir tokig tror jag.

  • Äldre 24 Oct 22:39

    Hej hej... Jag är däckad av förkylning. Enda positiva är att matlusten är borta. Hetsätar beteendet är kvar så jag försöker hela tiden äta men allt smakar snor så det slutar med att jag kastar det lite halvstressande beteende!


    Fake it until you make it!
  • Anonym (munk)
    Äldre 25 Oct 14:16
    Alltid Daph skrev 2012-10-24 08:53:29 följande:


    Vilken sorts uppmärksamhet får du om du går ner i vikt? Menar du att andra män än din man kanske skulle börja titta efter dig? Jag föreställer mig att man måste få en viss oönskad uppmärksamhet pga övervikt också. =/
      

    Ja precis, sån uppmärksamhet vill jag inte ha, för mej är den negativ.  Har pendlat lite upp och ner i vikt under årens lopp, och så fort jag går ner, så får jag den sortens uppmärksamhet. Kanske låter konstigt i andras ögon, men sån är jag, jag tycker inte om det.
     Jag får ingen uppmärksamhet alls nu när jag väger ca85 kg till mina 164 cm Skönt tycker jag... Med kläder på ser jag inte lika fläskig ut som jag egentligen är:) Har ganska smala ben till min feta mage. Har en kropp som är ganska lätt att dölja vissa skavanker:)

    Folk tror nog inte att jag väger såpass mycket som jag gör. Men, hur som helst måste jag gå ner i vikt med tanke på mina metaboliska värden och min diabetes. Visst hade det varit skönt att gå ner o väga normalt, och bara kunna gå in o köpa kläder lätt och behändigt , det är ju så det måste bli.. 
  • Äldre 25 Oct 16:07
    Anonym (munk) skrev 2012-10-25 14:16:57 följande:

    Ja precis, sån uppmärksamhet vill jag inte ha, för mej är den negativ.  Har pendlat lite upp och ner i vikt under årens lopp, och så fort jag går ner, så får jag den sortens uppmärksamhet. Kanske låter konstigt i andras ögon, men sån är jag, jag tycker inte om det.
     Jag får ingen uppmärksamhet alls nu när jag väger ca85 kg till mina 164 cm Skönt tycker jag... Med kläder på ser jag inte lika fläskig ut som jag egentligen är:) Har ganska smala ben till min feta mage. Har en kropp som är ganska lätt att dölja vissa skavanker:)

    Folk tror nog inte att jag väger såpass mycket som jag gör. Men, hur som helst måste jag gå ner i vikt med tanke på mina metaboliska värden och min diabetes. Visst hade det varit skönt att gå ner o väga normalt, och bara kunna gå in o köpa kläder lätt och behändigt , det är ju så det måste bli.. 
    Hm. Du måste se fantastiskt bra ut. Jag märker inte av någon uppmärksamhet trots min slanka lekamen. Menar du att folk tokraggar eller räcker de med att de tittar lite diskret för att du ska känna dig besvärad?

    Åt en halv sats chokladbollar till middag igår och ett par rejäla bitar blåbärskaka till lunch idag. Så här kan jag ju inte hålla på. Dumma Paris. Innan resan gick det ju så bra. Är verkligen inte ett dugg sugen på mat.  
  • Äldre 25 Oct 19:17

    Mmm choklad... Läckert!


    Fake it until you make it!
  • Anonym (munk)
    Äldre 26 Oct 10:36
    Alltid Daph skrev 2012-10-25 16:07:03 följande:
    Hm. Du måste se fantastiskt bra ut. Jag märker inte av någon uppmärksamhet trots min slanka lekamen. Menar du att folk tokraggar eller räcker de med att de tittar lite diskret för att du ska känna dig besvärad?

    Åt en halv sats chokladbollar till middag igår och ett par rejäla bitar blåbärskaka till lunch idag. Så här kan jag ju inte hålla på. Dumma Paris. Innan resan gick det ju så bra. Är verkligen inte ett dugg sugen på mat.  

    Jo tack, ser bättre ur än vad jag gör nu iaf.. Jag är ganska osocial så jag tycker viss kontakt är jobbig. Kan ju hända att man utstrålar andra vibbar när man är smalare (eller jag iaf) Kanske blir lite mer självsäker. Jag kanske inte behöver så mycket uppmärksamhet för att jag ska tycka det är jobbigt.

    Tre gånger har jag gått ner mycket i vikt, varje gång har jag träffat nån. Första gången höll det i 8 år, andra i 3 och nu tredje gången (gick ner 22 kg) så har jag samma pojkvän sen 12 år...Så jag KAN ju gå ner om jag verkligen vill. Så otroligt dålig karaktär baraDemon 

    Häromdagen tryckte jag i mej 7 gräddmunkar och igår kväll 200 gr choklad..Senare på kvällen undrar min hjärna vad jag håller på med 
  • Anonym (Sötnö­t)
    Äldre 26 Oct 10:48

    Hej alla!

    Fredag idag! Är supertrött och har haft huvudvärk i flera dagar av att jag biter ihop tänderna i abstinensen efter socker. Äter frukt så det sprutar ur öronen, men det stillar inte suget så bra.

    Munk: Jobbigt att känna så. Jag har aldrig fått någon uppmärksamhet från någon, annat än att jag blivit inkallad till chefen och utfrågad om jag mådde bra eftersom jag var så smal (vägde då 48 kg till 168 cm). Annars verkar det inte spela någon roll om jag väger 58, 55 eller 50 kg.

    Ikväll har jag laddat upp med två mörka - och dyra - chokladkakor, med två sorters fyllning. Ska ha liten chokladprovning för mig själv (bara jag som äter mörk choklad). Har inte köpt smågodis till mig själv, ingen billig 200g chokladkaka, bara fin choklad. Ett myrsteg till åt rätt håll, tror jag. Gläds åt varje förhoppning om ett bättre liv.

  • Äldre 27 Oct 12:25

    Hej!

    Här går det vilt till. Nya lilla hundvalpen flyttade in igår. Googla på skotsk terriervalp så kommer ni få se något sött. Vi har ju redan en westie som bara är nio månader så de leker hej vilt här nu. Har knappt hunnit tänka på vad jag äter. Men äter förstås inte bättre för det. Ni vet att jag inte kan stå emot ambrosiakaka... Drömmer

    Skönt dock att inte tänka på ätande för en gångs skull! Är det så här övriga befolkningen har det?

    Bra Sötnöt, baby steps är vår melodi. =)       

  • Äldre 27 Oct 18:26

    Idag har det gått lite sådär för mig men sjukdom o matthet... Då behöver man ju energi!

    Tänkte försöka sluta dricka pepsi max imorgon... Jag hr läst så mkt om övervikt o aspartam o varenda gång jag har varit överviktig så har jag druckit massor med sånt.

    Kan det spela in?


    Fake it until you make it!
  • Anonym (Sötnö­t)
    Äldre 27 Oct 18:38

    Prissans: Jag dricker mellan en och en och en halv liter lightCola om dagen. Tror inte det spelar in annat än att sötsuget kanske "hålls igång" av drickan.

  • Äldre 3 Nov 23:13

    Hej! Har haft en rätt ok vecka! Förutom igår o idag då jag unnat mig lite.

    Men även om jag ätit bra hela veckan o inte druckit pepsi så har jag nog tänkt på mat, godis o pepsi heeela tiden.

    Vilket ju är galet!

    Igår var min synddag, då äter jag vad jag vill o det blev så idag med. Alla helgon är en tuff dag för mig så jag startade dagen med att äta upp godiset på bordet...


    Fake it until you make it!
  • Anonym (Tess)
    Äldre 5 Nov 15:54

    Idag är 5e dagen utan godis, chips och energidryck

    verkligen jätte svårt när man går förbi det i affären och ser alla extrapriser, bigpack och nyheter..

    har druckit 50cl läsk, men bara när vi varit ute och käkat (först knappt 20cl och sen 30cl)
    och ätit 2 gifflar, men bakverk ingår inte i "förbudet" iaf inte just nu
    och maten är som vanligt

    nu när vi flyttat bor vi 3 våningar upp och jag har tagit trappan ner varje gång ^^ upp orkar jag nog inte än, men ner är iaf en början
    hittat två helt okej kissrundor åt hunden som tar ca. 10-15 min att gå
    nu ska man bara hitta ett par rundor som är på 30min till 1 timme   

    packat upp 3 kartonger med prylar och 4 stora sopsäckar med kläder än så länge ^^
    ser helt kaos ut här! ^^ men känns verkligen jätte bra!
    centrum och tåget är bara över vägen och lägenheten är dröm <3

    ska till läkaren den 21 november
    och ska försöka gå ner lite i vikt innan dess
    och nu innan jul så passar det ju perfekt, för sen vette tusan hur det blir.. svårt att motstå frestelsen vid högtider.. 

    sambon är gullig och har slutat med godis han med, dels för att stötta mig men också för hans egen skull   
    så vi har båda en "vit månad" nu
    men är som sagt bara på 5e dagen, men har gått bättre än förväntat iaf  

Svar på tråden Tänker oavbrutet på att äta