• Rouge

    Tips i samband med lägenhetsuthyrning..Hyres avtal

    Hej Alla Nu ska jag entligen flytta ihop med killen men och därför hyr jag ut min lägenhet. Så här lång är allt topp! men hur blir det med hyresavtalet. Alla tips och råd är vällkomna på vad jag inte får glöma skriva med i avtalet/ bör tänka på samt om det finns någon blankett eller avtal som ni vet att man bör ha i samband med 2:a hands uthyrning. Tacksam för alla svar.

  • Svar på tråden Tips i samband med lägenhetsuthyrning..Hyres avtal
  • Bok

    Skriv in i avtalet att hyresgästen inte får besittningsskydd.
    Notera alla defekter på väggar, golv, tak etc
    Om du lämnar kvar några möbler notera samtliga inklusive ev defekter.
    Avtala självklart om uppsägningstid.
    Skriv in att du har rätt att besöka lägenheten om du varnar först för att undersöka vad det nu kan vara.
    Se till att hyresgästen betalar månadsavgiften/hyran direkt till dig; och att du betalar den till föreningen/ägaren; så att du har exakt koll på att den är betald, annars kan du bli uppsagd.
    Se till att hyresgästen står själv på elen så att du inte blir betalningsskyldig.
    Skriv in hur ev tvister skall lösas.
     

  • bustjejen

    Det finns andrahandskontrakt att köpa på bokhandel.

    Tänk på att du måste ha tillstånd från hyresvärden.

    Se till att hyresavierna skickas till dig och inte till din andrahandshyresgäst.   

  • Rouge

    Lägenheten har varit uthyrd ett tag nu och hyresvärden har godkänd mitt andra hands kontrakt. :)

    Men jag har en fråga angående hyran.

    Idag tar jag betalt exakt vad lägenheten kostar mig med el bredband etc etc, dock hyrs den ut  möblerad med alla mina köksredskap.

    Många av mina vänner och familj har ifråga satt mig om att jag inte tar något extra.

    Så min fråga är:
    Kan jag höja hyran? Han har bott där i snart 4 månader och evt bor han kvar där tills i höst.

    Hur mycket kan jag höja hyran med? Bor i Stockholm. (vissa av mina bekanta tar ut mer och jag vill ju självklart också å ersättning på att mina saker används men är lite feg för att höja )

  • RockerChic

    Du kan inte höja hyran utan att hyresgästen godkänner det. Ni har ju redan kommit överens om vilkkoren i avtalet. Däremot kan du ju säga upp avtalet och sedan ingå ett nytt med samma hyresgäst eller med någon annan. 

    Du har endast rätt att ta ut "skälig hyra" för din lägenhet. I tex Sthlm finns det dock många som är villiga att betala dyr hyra för ett andrahandskontrakt. MEN, det kan vara väldigt riskabelt för dig som hyr ut. Hyresgästen kan senare kräva tillbaka de pengarna från dig, om du tagit ut för mycket.

    Hyr du ut möblerat får du däremot göra ett påslag för att dina möbler används osv. Brukar vara någonstans mellan 10-20% av hyran.

    Exempel: Du har 4000 kr/månaden i hyra. Du hyr ut möblerat för 6000/månaden.  Om skälig hyra anses vara ca 4500 kr kan din gäst kräva tillbaka 1500kr/månad han har bott där...

    Så jag skulle vara försiktig med att göra för stort påslag, finns endel som hyr som sätter det i system att kräva tillbaka pengar senare.         

  • karin101

    Det jag lärde mig var att ta en flyttstädningssumma (vad det kostar för en firma att flyttstäda lägenheten), som dom som hyr betalar dig vid inflyttning. Antingen kan få tillbaka pengarna om ni godkänt flyttstädning när dom flyttar ut, eller använd dom pengarna till just en städfirma.

Svar på tråden Tips i samband med lägenhetsuthyrning..Hyres avtal