• Äldre 16 Oct 18:24
    24615 visningar
    50 svar
    50
    24615

    Mitt livs svåraste beslut - behålla eller avbryta - gravid med tvillingar, 40 år och har två barn redan!

    Hej! Har oplanerat blivit gravid med min man. Det är tvillingar! Har två killar, 6 & 7, och har precis börjat njuta av att sova hela natten, åka skidor i fjällen, kunna umgås med familjen på ett "nytt" sätt efter rätt tuffa småbarnsår då dekor tätt och sov dåligt. Är nu gravid i v 9 och måste bestämma mig inom kort. Ältar fram och tillbaka med min man och i ena stunden är vi på, tycker att vi pallar och att det faktiskt ska bli mysigt. Sedan får vi båda panik, vad håller vi på med, är vi galna som tänker börja om igen.....med tvillingar som grädde på moset... Håller faktiskt på att bli lite knäpp tror jag, sover dåligt etc. Kan någon ge några kloka ord på vägen? Hur kommer vi fram till rätt beslut? Tack tack!,

  • Svar på tråden Mitt livs svåraste beslut - behålla eller avbryta - gravid med tvillingar, 40 år och har två barn redan!
  • Lilia
    Äldre 16 Oct 18:29
    #1

    Ring till en kvinnoklinik och be att få prata med en kurator. Du behöver inte ha bestämt dig då du går dit. För hjälpte det jättemycket.

  • Äldre 16 Oct 18:30
    #2

    Hmm det är svårt de där, har ni tillräckligt med ekonomi för att tex resa utomlands med så många barn, har ni en bil med sex bilstolar?! Allt blir så mycket dyrare även om de är något fantastiskt så vet man ju aldrig hur mycket man har och ge o orkar. De beror väll upp till dig vad du och din man orkar av, känns det fel så är det väll ingen ide att fortsätta graviditeten men känns det rätt så ska du ni verkligen fortsätta. Hoppas du hittar de rätt valet för dig och din man! Kram på dig!

  • Lilia
    Äldre 16 Oct 18:30
    #3

    För mig hjälpte det jättemycket ska det stå. :)

  • Loriya­na
    Äldre 16 Oct 18:31
    #4

    Men det är väl inte så konstigt att få panik inför tanken att få barn igen? Och dessutom tvillingar! Men samtidigt har ni nu mycket mer erfarenhet och ni vet om att barn är värt besväret, så undrar lite över er tvekan?

  • Äldre 18 Oct 17:55
    #5

    Jag tror kanske att vi tänker för mycket...vet inte om ni sett Sliding Doors? Två lika scenarios till liv beroende på vilket vägval man gör.... Det svåra är att se förbi det praktiska och bottna i känslan tror jag. Jaa...byta bil och tränga ihop oss i huset...men det går ju att lösa. Men semestrarna till alperna är nog bara att lägga på hyllan. Fast det kanske är mindre viktigt i sammanhanget...

    Har tackat nej till kuratorsnacket...kanske dumt...men jag känner ändå att jag har flera jag kan prata med och att beslutet måste komma innefrån oss själva. Puuuuhh...
      

  • Äldre 18 Oct 18:01
    #6

    Försök att komma iväg till kuratorn iaf, beslutet kommer att komma från er själva, men ni kan få rätt frågor ställda för att komma fram till beslutet. Kuratorn kommer ju inte att lägga sig i vilket beslut ni tar.

    Det är bara ni som kan bestämma i er situation, men jag är bara tre år yngre än du och har tvillingar, du får gärna fråga om det på nåt sätt kan hjälpa dig/er. Mina tvillingar är ju iofs snart tre år.

    Lycka till i beslutet


    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • Äldre 26 Oct 21:00
    #7

    Semester utomlands och sådant kanske känns helt oK att välja bort? Visst är det kul för barnen med resor och dyra prylar, men syskon är också en gåva. Tänk igenom ordentligt, vad vill NI? Ta på skygglappar och tänk bort vad alla andra kanske tycker och tänker, fokusera på ERA tankar, det är erat liv. För det är oåterkalleligt och vad skulle ni ångra mest - att ni skaffade barn eller att ni tog bort dem? Hoppas ni kommer fram till ett gemensamt beslut som känns rätt för er båda.

  • Äldre 26 Oct 21:07
    #8

    Den dagen jag funderar på abort av tvillingar eftersom jag vill resa och sova istället hoppas jag att någon slår mig i huvudet med något hårt så att jag vaknar till.

    Vad du ska göra vet jag däremot inte. Lycka till med ditt beslut.

  • Äldre 19 Nov 12:58
    #9

    Vad har du kommit fram till?

  • Äldre 19 Nov 13:02
    #10

    du kommer aldrig ångra att du behöll dem iaf.... det andra kanske du kommer ångra senare i livet.

     

Svar på tråden Mitt livs svåraste beslut - behålla eller avbryta - gravid med tvillingar, 40 år och har två barn redan!