• Anonym

    örontermometer som visar fel?

    Hej!

    Jag har en fråga angående dessa örontermometrar - för jag får känslan av att de fungerar opålitligt! 

    Tog tempen igår på en ungdom och använde då en örontemp. Mätningen visade 36.9 vilket inte är feber - vi tog tempen, inte för att se om hon hade feber, utan hur mycket - för att hon hade feber var både fullt synbart och kännbart. Väldigt varm, glansiga ögon, ingen ork. Ändå visar termometern 36.9 vilket inte stämde! Varför blir det så?

       

  • Svar på tråden örontermometer som visar fel?
  • N4L

    För mig kan det skilja 1 grad på höger och vänster öra så jag tycker de känns opålitliga

  • SandraP81

    Man kan "lyfta upp örat" lite så hörselgången blir rak, då är det lättare att föra in termometern ordentligt. Jag tar alltid i båda öronen och om det visar helt olika så tar jag tempen igen och försöker vara mer nogrann. Det brukar inte vara några problem.. Det kanske skiljer sig åt beroende på märke. Jag har Braun iaf.

  • mamman64

    Jag tycker oxå att det inte går att lita på örontemp, pröva en muntemp på ungdom...brukar fungera bättre

  • Johans Pillerill

    Jag fick en örontermometer av svärmor när dottern var sjuk... Hon var så nöjd för hon köpt den jättebilligt på öob istället för den dyra på Apoteket... Den visade 40,2 på dottern och jag blev riktigt orolig tills jag av någon anledning kände att ungen var för pigg och tempade maken också och han hade 40,2 han med... Tempade mig själv och hade 40,2... Sen slängde jag det "jättefyndet" och körde och köpte själv den dyra på Apoteket och den har visat rätt (tog i armhåla el mun också i början för att vara säker...). Tricket för exakt siffra är att rikta den rätt, ev lyfta örat; det brukar stå på bruksanvisningen

Svar på tråden örontermometer som visar fel?