• Anonym (klant­ig mamma!­!!)
    Äldre 18 Oct 17:17
    955 visningar
    1 svar
    1
    955

    Sonen slog i huvudet - skador?

    Min son (snart 5 månader) låg på mage på en lekmatta (lekmattan är från IKEA och är inte så jättetjock och golvet under är trägolv) och övade "maglek" och lyfte huvudet (och armarna) långt upp så han tappade balansen och tippade över på sidan och slog sidan av skallen i mattan/golvet med en hög duns och måste ha ju blivit en ganska kraftig "smäll" eftersom underlaget var så pass hårt som det var. Han började först inte gråta men ca 4 minuter efteråt började han gråta (vet dock inte om det är relaterat till fallet) men slutade så fort jag plockade upp honom. Nu är jag superorolig att han fått hjärnskador på något sätt - kan t ex shaken baby syndrom uppkomma på det sättet? Jag undrar också om bebisar kan få shaken baby syndrom av att man hissar upp dem i luften (så att det hissnar i magen) - han älskar det nämligen men jag vågar inte riktigt göra det för han vill att det ska gå JÄTTEfort och då kanske hjärnan slår toppen på huvudet liksom? Och att det på så sätt blir en skakning upp/ner? Skulle verkligen uppskatta svar!

  • Svar på tråden Sonen slog i huvudet - skador?
  • Äldre 22 Oct 09:11
    #1

       Hej!

    Om barnet mår bra nu är det sannolikt ingen fara efter fallet. Barn som blir påtagligt trötta, slöa, kräks FLERA gånger bör man visa för barndoktor. Avseende shaken baby skall det till ganska kraftigt "skakvåld". Att bara leka normalt och "hissa upp" i luften är ingen fara.

    MVH
    Carmen

Svar på tråden Sonen slog i huvudet - skador?