• Anonym (Elöve­rkänsl­ig)
    Äldre 19 Oct 22:51
    63000 visningar
    385 svar
    385
    63000

    Jag är svårt elöverkänslig, fråga vad du vill!

    Jag är elöverkänslig. Vad vill du veta?

  • Svar på tråden Jag är svårt elöverkänslig, fråga vad du vill!
  • Äldre 8 Nov 19:26
    Anonym (påhittat) skrev 2012-11-08 14:42:50 följande:

    Ja, för vem skulle ha TVn avstängd en hel sommar? Jag tror att grannen bara sa så och då funkade det eftersom swe76 trodde att den var avstängd.
    Ja du antar det. Fast vet inte. Det rörde sig om de veckor som kompisen var i sin sommarstuga, och jag var där. Och jo grannen var bortrest större delen av tiden och det trådlösa var avstängt, vilket kollades ett par gånger med EMF-mätaren.
  • Äldre 8 Nov 19:27
    Anonym (Hanna) skrev 2012-11-08 16:20:26 följande:

    Jag tror inte på att han behöll den avstängd om han nu gått och köpt den, det hade inte jag gjort. Däremot hade jag nog sagt att jag skulle göra det.
    Det är lätt att kolla om så är fallet med en EMF-mätare, vilket gjordes. Grannen är inte mycket för datorer, däremot älskar han att vara ute på fiskeresor... :)
  • Äldre 8 Nov 19:43
    Anonym skrev 2012-11-08 18:22:11 följande:
    Jag tycker det är bra att TS får lite stöd här ifrån en annan elöverkänslig.

    Några frågor:
    Din kompis som du var hos hade en sommarstuga och hans granne hade ett trådlöst nätverk som du reagerade på. När strålskyddsmyndigheten gjorde en undersökning om trådlösa nätverk på en skola så fann man att i rummet intill den trådlösa accesspunken eller längre bort så var strålningen från både det marksända TV-nätet och mobilnäten högre än från accesspunkten. Om du nu är så känslig för trådlösa nätverk så borde väl mobilnätet vara ett problem för dig?

    Vad har du för dator och hur har du elsanerat den?
    Tack! Uppskattar ditt svar. Min förhoppning var att kunna ha en sansad konstruktiv diskussion här och förhoppningsvis kunna kasta lite ljus över funktionshindret elöverkänslighet, som många inte känner till så mycket om.

    Ja jag ska nog först säga att jag inte är jättekänslig. Många är betydligt känsligare än jag och får betydligt allvarligare symtom. Men ja mobilnätet blir ibland ett problem även för mig, men då främst i stan om jag vistas där längre stunder. På landet kommer man ofta ganska långt bort från mobilmasterna och strålningsnivån avtar relativt fort med avståndet. Så en trådlös accesspunkt som står ett par meter bort ger typiskt mycket högre nivåer än en mobilmast som står långt bort. Strålningen från marksända TV-nätet är typiskt mycket mycket lägre än mobilnätets, om man inte bor väldigt nära en TV-mast. När man trycker på mycket trafik i 3G och 4G-näten krävs hög effekt, alltså strålning.

    Datorn är en vanlig fast dator som står i ett annat rum, istället för skärm har jag en projektor som står 4m bort och visar bilden bakifrån på en duk, tangentbord och mus är sanerade för elektriska fält genom att jag lagt in en metallfolie, som sedan anslutits till ett jordspett ute i trädgården. Även projektorn är sanerad med ett metallnät som också jordats. Och långa kablar kopplar ihop allt. Kräver lite plats men funkar här i huset där jag bor nu. Kan bli knepigt att ta med till kontoret, så där får jag titta på en annan kompaktare lösning.

    Svarade det på dina funderingar? 
  • Äldre 8 Nov 19:51
    Anonym skrev 2012-11-08 18:33:29 följande:
    Accesspunkter för trådlösa nätverk står inte och strålar konstant utan skickar data i pulser när det behövs, när dom inte används sänder dom dock ut en kort puls vid ett visst intervall men det är ju oerhört lite gentemot den tiden som accesspunkten inte sänder något alls.
    Helt rätt. Datatrafik sänds inte hela tiden, som t.ex. den gamla versionen av DECT-telefoner, utan bara "när det behövs". Och finns det ingen trafik, så är det bara sporadiska "ping" med "jag är här! är det någon som vill prata med mig?" och däremellan är det tyst.

    Men den här nya "superburken" från Telia, som de marknadsför så hårt just nu, verkar aldrig vara tyst. Om någon vet mer om den får ni gärna berätta! Det mätinstrument jag har medelvärdesbildar och den visade ett medelvärde på strålningstäthet på typ 200-300 mikroWatt/m2 på ett antal meters håll. Förstår verkligen inte varför den måste sända så mycket när den inte används? 
  • Anonym (påhit­tat)
    Äldre 8 Nov 20:59
    swe76 skrev 2012-11-08 19:20:49 följande:
    Kom igen, någon logik måste det väl ändå finnas där i texten? :)
    1. Jo jag hoppas vi kan komma till en  lösning där det funkar med elsanerad jobbdator. Just den lösning jag har nu kan bli lite svårt då den bygger på projektor med bakprojektion på duk och datorn långt bort och det kan bli lite svårt att få till i ett kontorslandskap. Men som sagt jag hoppas absolut vi kan få till en bra jobblösning också. 
    2. Haha jo frisk vill jag bli. Saknar mina iPhone-appar alldeles för mycket! :) Seriöst, det finns verkligen inga studier som kunnat uppvisa positiva resultat av KBT och då har man verkligen ändå försökt hårt. Lena Hillert på KI brukar vara den livligaste förespråkaren för KBT, men hon har själv inte kunnat bota någon än.

    Och angående "självdiagnosen"... jag lever med mig själv 24 timmar om dygnet, bor just nu i en näst intill strålningsfri miljö på landet, så det har varit ganska lätt för mig att "felsöka" mig fram till vad som funkar och inte. Har jobbat i 10+ år med felsökning av olika tekniska system, så det har varit intressant att tillämpa felsökningsmetoder och uteslutningsmetoder på sig själv. En dag utan dator => inga symtom. En dag med 2 timmar dator => symtom etc.

    Ska också tilläggas att jag har 3 läkare som stödjer mig fullt ut i att mina symtom beror på exponering för elektromagnetiska fält och har sjukskrivit mig för det. 
    Har DU fått diagnosen elöverkänslig? Inte ens TS fick det. Nu snurrar du till det allt.
  • Äldre 8 Nov 21:27
    swe76 skrev 2012-11-08 19:23:09 följande:
    Nja det betyder det väl inte rakt av? :) Men sticker du iväg och kollar med grannen om det var så?
    Fast du sa ju precis att efter det hände vi sommarstugan, så är du numera säker på att det är något fysiskt med elen. Så varför skulle du inte då vara säker på det omvända, om inte bara motsatsen hände utan dessutom hela scenariot som gjorde dig säker från början var falskt?

    Det om något visar din inställningen till det hela, att du letar efter företeelser som bekräftar din tes om att det skulle vara fysiskt. Men om motsatsen visas, så vill du inte ta till dig av det. Din logik sviktar med andra ord och så fort man börjar frångå logik i sin övertygelse, så är det fråga om en psykologisk tro.

    Med det i beaktande, så är det svårt att se att symptomen skulle bero på något annat än något psykosomatiskt.
  • Äldre 9 Nov 10:27
    swe76 skrev 2012-11-08 13:33:41 följande:
    Hej! Usch vilken otrevlig stämning det var på en del inlägg i den här tråden. Killen/tjejen har funktionsnedsättningen/handikappet elöverkänslighet (officiellt erkänd funktionsnedsättning sedan 1995) och vissa här verkar göra sitt bästa för att sparka så hårt de kan på honom/henne. Brukar ni behandla andra handikappade och utsatta människor ni träffar på stan likadant??? Kom igen nu, visa lite respekt och medmänsklighet och för en sansad saklig dialog!

    Jag har själv drabbats av elöverkänslighet sedan ett halvår och kan lova att det inte handlar om varken simulering, vanföreställning eller någon psykisk åkomma. Är själv knappa 40 år, civilingenjör i teknisk fysik, mitt i en ambitiös karriär och jag älskar mitt jobb. Jag tror få skulle kalla mig den typiska hypokondrikern, latmasken, "bidragsfuskaren" eller "psykiskt labila personen". Och jag ÄLSKAR datorer och teknik.

     Jag tänkte att jag skulle ge TS en hjälpande hand i den här diskussionen om möjligt. Så låt oss börja med de uppenbara frågorna som ställs:
    - Vilka symtom får du? När jag suttit vid en vanlig datorskärm ett par timmar så blir jag varm i huden i ansiktet och på huvudet, lite som vid en solbränna. Detta ökar sakta gradvis och börjar svida och sen börjar jag få huvudvärk och bli "väck i huvudet". Och när exponeringen upphört, så avtar symtomen sakta, men kan hänga i upp till ett dygn eller så. Det blir liknande om jag är i stan, sitter i en lokal med mycket lysrör eller trådlöst nätverk etc. Det viktiga är att ge kroppen chans att vila upp sig mellan perioder av exponering.
    - Hur kan du sitta vid en dator? Genom att jag elsanerat den, så den avger väldigt lite elektromagnetisk strålning jämfört med en vanlig dator. En vanlig dator funkar några timmar, men sen kommer symtomen. Denna sanerade dator verkar jag inte få några symtom av, även om jag sitter länge. Här har det såklart hjälpt att vara ingenjör och väldigt teknikintresserad.
    - Ska du inte prova KBT? Nej. Det finns inget vetenskapligt stöd för att KBT har någon som helst effekt mot elöverkänslighet, även om så hävdas ibland. Inga studier har kunnat visa upp positiva resultat. De resultat man fått visar att det vore ungefär lika effektivt som mot t.ex. benbrott. Vissa patienter blir ibland gladare, mindre deppiga och mer positiva till sin allmänna situation, men symtomen kvarstår.
    - Är det skönt att inte behöva jobba? :) Absolut inte, det är fruktansvärt. Och också väldigt svårt för mig som teknik- och datorälskare att bara kunna använda tekniken kortare stunder i taget, men med lite ingenjörskunskap går det ofta att hitta olika tekniska lösningar som gör att det funkar bättre och jag kan sitta längre än annars. Jag kämpar hårt för att kunna komma tillbaka till mitt arbete och har gått stöd av både läkare och min arbetsgivare. Så jag är positiv.
    Ok, då frågar jag dig samma sak:
    Vad har du gjort för undersökningar för att utesluta andra möjliga orsaker till dina symptom?
    Dina läkare som stödjer din teori, hur motiverar de det om du inte har gjort några tester?

    Står det verkligen "elöverkänslighet" (e dy) i ditt sjukskrivningsintyg? Har Försäkringskassan godkänt det?
    Var i landet bor du? (behöver du naturligtvis inte svara på, är bara nyfiken på om det är lättare/svårare att få igenom en sådan sjukskrivning i olika delar av landet)

    Vad gör du på ditt jobb, hur ser dina arbetsuppgifter och arbetssätt ut? Som ingenjör tänker jag att du borde ha goda möjligheter att jobba hemifrån, varför är det inte ett alternativ?

    Hur snabbt känner du av eventuell strålning? Skulle du ställa upp i ett blindtest om någon bad dig?
  • Äldre 14 Nov 19:04
    Anonym (påhittat) skrev 2012-11-08 20:59:58 följande:
    Har DU fått diagnosen elöverkänslig? Inte ens TS fick det. Nu snurrar du till det allt.
    Nej i det här fallet tror jag inte att jag snurrar till det, även om det ibland händer i andra sammanhang. :) Jag vet inte vad min ev diagnos har att göra med TS, men i alla fall, om du läser om vad jag skrev så finner du "Ska också tilläggas att jag har 3 läkare som stödjer mig fullt ut i att mina symtom beror på exponering för elektromagnetiska fält och har sjukskrivit mig för det."

    De säger alltså att mina symtom beror på exponering för elektromagnetiska fält. Diagnosen elöverkänslighet finns tyvärr inte och därför kan de inte ge mig den diagnosen, men "off-the-record" så säger de till mig att jag drabbats av elöverkänslighet.

    Att diagnosen elöverkänslighet inte finns är såklart mycket olyckligt då alla drabbade göms undan under en massa andra mer eller mindre relevanta diagnoser. Så man vet inte hur många drabbade det finns i Sverige. Europaparlamentet utfärdade i våras en skriftlig förklaring att man skulle uppmana WHO att införa diagnosen i sin kommande diagnosklassificering ICD-11, som svensk sjukvård brukar följa. Vi får hoppas att så blir fallet.

    I Socialstyrelsens Miljöhälsorapport 2009 uppgav 3,2% av de svarande att de upplevde känslighet, överkänslighet eller allergi mot elektriska apparater. Internationellt pekar studier oftast på 3-5%. Det är ganska många människor.
  • Anonym (Elekt­riken)
    Äldre 14 Nov 19:14

    Hur går hemsk elallergi att hantera när du sitter vid datorn för att svara på dessa inlägg?

  • Äldre 14 Nov 19:57
    slamkrypare skrev 2012-11-09 10:27:36 följande:
    Ok, då frågar jag dig samma sak:
    Vad har du gjort för undersökningar för att utesluta andra möjliga orsaker till dina symptom?
    Dina läkare som stödjer din teori, hur motiverar de det om du inte har gjort några tester?

    Står det verkligen "elöverkänslighet" (e dy) i ditt sjukskrivningsintyg? Har Försäkringskassan godkänt det?
    Var i landet bor du? (behöver du naturligtvis inte svara på, är bara nyfiken på om det är lättare/svårare att få igenom en sådan sjukskrivning i olika delar av landet)

    Vad gör du på ditt jobb, hur ser dina arbetsuppgifter och arbetssätt ut? Som ingenjör tänker jag att du borde ha goda möjligheter att jobba hemifrån, varför är det inte ett alternativ?

    Hur snabbt känner du av eventuell strålning? Skulle du ställa upp i ett blindtest om någon bad dig?
    Ok ska försöka svara på dina frågor här så gott jag kan utan det resulterar i en hel uppsats. 

    Mina undersökningar: I samband med att jag fick problem och blev sjukskriven flyttade jag ut på landet till min fars stuga. Symtomen försvann relativt snabbt, i princip inom 1-2 dygn. Här är miljön väldigt "enkel elektriskt sett". Knappt någon mobiltäckning (<0,5uW/m2) och alla elektriska fält som finns skapar man typ själv. Så sedan har det bara varit att experimentera. De dagar jag satt ett antal timmar vid datorn fick jag symtom, eller använde mobiltelefonen längre stunder, och de dagar jag inte gjorde det hade jag inga symtom. Efter längre stadsbesök var jag "svidig i huden" på hjässan och i ansiktet efteråt och det försvann ofta först dagen efter. Dagboksanteckningar hjälper att hålla koll. Det svåra är att det är så långsamma processer, dvs det tar ett bra tag till symtomen börjar så smått, sen ökar de sakta gradvis och sedan tar det lång tid för dem att försvinna. Det verkar som att det är så för de allra flesta, även om andra också berättar om snabba reaktioner, men det har jag själv ingen erfarenhet av. I stan där det finns strålningskällor överallt hela tiden hade det nog varit väldigt svårt att bli klok på vad det var som hände.

    Diagnosen elöverkänslighet: Se också tidigare svar. Det står "Diagnos: Huvudvärk (elöverkänslighet?)" och sedan lite mer förklarande i texten under. Som sagt, elöverkänslighet döljs under en massa andra diagnoser. Nej FK har inte godkänt det, då det inte gick att konstatera några "objektiva undersökningsfynd" vid läkarbesöket. Kort sagt, "det som inte syns, finns inte". Min läkare sa "Men så kan de ju inte säga, det finns ju en massa åkommor där man inte ser något på utsidan!". Jag håller på att överklaga... 

    Förresten, när jag ringde upp FKs "seniora experthandläggare" och frågade vad ett "objektivt undersökningsfynd" skulle kunna vara i fallet whiplash så sa hon "Ja om läkaren ser att personen grimascherar när hon reser sig upp från stolen är ju det ett tecken på att hon har ont." Och det är alltså ett "objektivt undersökningsfynd". Seriöst...

    Vet ej om det är lättare/svårare i olika delar av landet.

    Distansjobb: Ja distansjobb hade såklart varit klockrent, men jag är konsult och förväntas kunna vara på plats hos kund. Ska väl också säga att jag faktiskt planerar en återgång till jobbet just nu med min arbetsgivare. Det jag beskrivit här ovan om mina symtom var framförallt tidigare i våras+somras. Nu senaste månaderna verkar min känslighet ha gått ner, efter att ha gett kroppen chans att vila upp sig, och jag hoppas innerligt det håller sig så och att det kommer att funka att återgå till jobbet, med mindre justeringar av arbetsmiljö. Att känsligheten gått tillbaka och att det nu faktiskt känns realistiskt att prova en återgång känns såklart helt fantastiskt!
  • Äldre 14 Nov 20:09
    slamkrypare skrev 2012-11-09 10:27:36 följande:
    Ok, då frågar jag dig samma sak:
    Vad har du gjort för undersökningar för att utesluta andra möjliga orsaker till dina symptom?
    Dina läkare som stödjer din teori, hur motiverar de det om du inte har gjort några tester?

    Står det verkligen "elöverkänslighet" (e dy) i ditt sjukskrivningsintyg? Har Försäkringskassan godkänt det?
    Var i landet bor du? (behöver du naturligtvis inte svara på, är bara nyfiken på om det är lättare/svårare att få igenom en sådan sjukskrivning i olika delar av landet)

    Vad gör du på ditt jobb, hur ser dina arbetsuppgifter och arbetssätt ut? Som ingenjör tänker jag att du borde ha goda möjligheter att jobba hemifrån, varför är det inte ett alternativ?

    Hur snabbt känner du av eventuell strålning? Skulle du ställa upp i ett blindtest om någon bad dig?
    Om symtomen: Hela förloppet går ganska långsamt, dvs det tar ett bra tag till symtomen börjar så smått, sen ökar de sakta gradvis och sedan tar det lång tid för dem att försvinna. Det verkar som att det är så för de allra flesta, även om andra också berättar om snabba reaktioner, men det har jag själv ingen erfarenhet av. Mina symtom sitter främst i huden och jag brukar jämföra med en solbränna, som ju är en annan typ av strålningsskada, som vi väl alla känner till på ett eller annat sätt. Det är sällan när man sitter där i segelbåten och har det gott som man märker att man håller på att få för mycket sol, utan oftare efteråt, kanske framåt kvällen, då man märker att det hettar i pannan och nacken. Och sedan tar det ett tag innan det går bort. Det svider kanske hela natten och dan efter håller man sig kanske i skuggan eftersom man känner att huden fortfarande är känslig. Och sedan när kroppen har läkt bort den värsta solbrännan, så kan man åter tåla lite sol igen.
     
  • Äldre 14 Nov 20:50
    slamkrypare skrev 2012-11-09 10:27:36 följande:
    Ok, då frågar jag dig samma sak:
    Vad har du gjort för undersökningar för att utesluta andra möjliga orsaker till dina symptom?
    Dina läkare som stödjer din teori, hur motiverar de det om du inte har gjort några tester?

    Står det verkligen "elöverkänslighet" (e dy) i ditt sjukskrivningsintyg? Har Försäkringskassan godkänt det?
    Var i landet bor du? (behöver du naturligtvis inte svara på, är bara nyfiken på om det är lättare/svårare att få igenom en sådan sjukskrivning i olika delar av landet)

    Vad gör du på ditt jobb, hur ser dina arbetsuppgifter och arbetssätt ut? Som ingenjör tänker jag att du borde ha goda möjligheter att jobba hemifrån, varför är det inte ett alternativ?

    Hur snabbt känner du av eventuell strålning? Skulle du ställa upp i ett blindtest om någon bad dig?
    Blindtest: Först ska jag säga att ingen vore lyckligare än jag om någon kunde visa för mig att jag "bara var knäpp i huvudet". Det skulle underlätta mitt liv! :) Mitt svar får nog bli att det beror sig på hur testet läggs upp och vem som gör det, då det tyvärr verkar som att de flesta studier som gjorts varit ganska tveksamt upplagda.

    Exempel inkluderar en av de svenska provokationsstudierna som innebar att man utsatte elöverkänsliga försökspersoner för strålning motsvarande en datorskärm och bad dem trycka på en knapp var 10e sekund och säga om strålningen var på eller inte. "Som av en slump" kunde man inte dra några slutsatser av den studien (även om några personer tydligen ändå lyckades svara med relativt god överensstämmelse). 

    Det är såklart en kostnadsfråga att man gör testet snabbt på ett par timmar. Testet är lättare att genomföra om man kan vara i forskarens lokaler på sjukhuset, kalla dit folk en eftermiddag, göra testet och sen var det klart. Men elöverkänsliga påverkas av resan till lokalen, miljön i lokalen, det tar tid innan symtomen kommer och det tar tid innan symtomen försvinner. Det är som sagt, ofta ganska långsamma processer. Detta tas sällan hänsyn till eftersom det gör genomförandet dyrare och mer komplicerat.

    Det finns faktiskt ett antal internationella dubbelblinda provokationsstudier med positiva resultat med statistisk signifikans. Gemensamt för dem verkar vara att man "tänkt till lite om upplägget" i dem, t.ex. genom att genomföra test i försökspersonerna hem.

    Ett dilemma är att det alltid är förknippat med en risk för en elöverkänslig att utsätta sig för strålning som han/hon får mycket symtom av, då det innebär "hög risk att känsligheten förvärras och befästes" som en av mina läkare skrev i ett läkarintyg om mig, dvs man kan få förvärrad känslighet långsiktigt. Och man riskerar att må ganska kass ett bra tag efteråt. Då vill man veta att testet är bra nog för att "offra sig".

    Så mitt svar blir JA i rätt studie skulle det vara väldigt intressant att få vara med! 
  • Äldre 14 Nov 21:07
    Anonym (Elektriken) skrev 2012-11-14 19:14:07 följande:
    Hur går hemsk elallergi att hantera när du sitter vid datorn för att svara på dessa inlägg?
    Hej! Jag är inte TS och min elöverkänslighet är nog ganska lätt. Den var värre i våras/somras och då undvek jag helt datorn för att ge kroppen chans att återhämta sig och glömma.  Som jag skrev i ett annat inlägg här så verkar min känslighet ha gått ner och jag hoppas faktiskt på en återgång till arbetet. Jag har också elsanerat min dator, vilket drastiskt minskat strålningen och gjort den "snällare mot kroppen".

    Elöverkänslighet verkar verkligen finnas i alla de former och grader, men helt klart så har de flesta elöverkänsliga problem att använda dator. I alla fall längre stunder, även om många använder dator kortare stunder ändå. Men för mig funkar det nu fint... vilket jag är fantastiskt tacksam för! Datornörd som jag är... :)
  • Äldre 14 Nov 21:50
    Dominant skrev 2012-11-08 21:27:49 följande:
    Fast du sa ju precis att efter det hände vi sommarstugan, så är du numera säker på att det är något fysiskt med elen. Så varför skulle du inte då vara säker på det omvända, om inte bara motsatsen hände utan dessutom hela scenariot som gjorde dig säker från början var falskt?

    Det om något visar din inställningen till det hela, att du letar efter företeelser som bekräftar din tes om att det skulle vara fysiskt. Men om motsatsen visas, så vill du inte ta till dig av det. Din logik sviktar med andra ord och så fort man börjar frångå logik i sin övertygelse, så är det fråga om en psykologisk tro.

    Med det i beaktande, så är det svårt att se att symptomen skulle bero på något annat än något psykosomatiskt.
    Jag tycker inte du ska dra för stora växlar på vad du anser dig veta om min inställning m.m. Det vore fantastiskt om någon kunde visa för mig att jag "bara var knäpp i huvudet". Det hade underlättat mycket och jag tror jag skulle kunna leva med det. :) Jag ger dig rätt i att om det varit som du sa med att "icke-exponering ändå hade gett symtom" så hade det varit väldigt intressant och jag hade verkligen velat ta reda på vad det berodde på och vad som egentligen hände. Sedan lever jag med mig själv 24 timmar om dygnet och det har varit rätt många andra händelser, där jag upplevt liknande saker. Det är ju inte nödvändigtvis så att just den händelsen väger tyngre än alla de andra tillsammans. Det känns himla logiskt tycker jag. Vad säger du?

    Psykosomatiskt: Det finns ett antal provokationsstudier om elöverkänslighet som visat positivt resultat. Det finns väldigt många forskningsstudier som visar på hälsorisker med elektromagnetisk strålning, dvs att kroppen faktiskt kan påverkas på något sätt. Socialstyrelsen har tidigare pratat om psykosomatiska förklaringsmodeller, men har nu övergett det spåret då man inte funnit något stöd för det. Man säger nu att man faktiskt inte vet hur det förhåller sig. 

    Du verkar väldigt snabb att hoppa till slutsats baserat på väldigt lite fakta... För mig förefaller det lite paradoxalt  tillsammans med en så hög svansföring om logik kontra tro.
Svar på tråden Jag är svårt elöverkänslig, fråga vad du vill!