• Äldre 25 Oct 11:25
    834 visningar
    1 svar
    1
    834

    Tillväxt

    Hej där,
    Vi har en 14-åring hemma som just nu och sen en tid tillbaka ej mår bra i sinnet.
    Detta grundar sig i en alltför långsam tillväxttakt och vår son känner sig otroligt orolig och "utanför" just pga detta.
    Vi märker tydligt detta i sällskap med kompisar då han gärna ställer sig bredvid och ej deltar
    Märker också att han väljer datorn som ett sätt att försöka vara ngn annan istället för att umgås ute bland vänner. Längden är ett stort problem för honom i denna känsliga ålder då alla andra "drar iväg och plötsligt är ett huvud längre. Förstår honom fullt ut då jag själv va minst i klassen vid denna tidpunkt i mitt liv!!
    Citat fr sonen => " Bara jag börjar växa så ordnar sig allt " slut citat
    Han vill växa nu!! Han är mellan 150-155cm lång idag
    Vad jag i ett första skede skulle vilja få reda på är hur vi som föräldrar skulle kunna gå vidare med detta ?
    Remiss till ngn tillväxtenhet och kanske några bra tips för att komma vidare i diskussionen med sonen. Just nu är problemet för honom stort och han upplevs som väldigt innesluten och lite deprimerad. 

  • Svar på tråden Tillväxt
  • Äldre 28 Oct 19:02
    #1

    Hej!
    Det låter som om du själv känner igen problemet med sent startande växt som din son nu lider av. Jag förmodar att du nu är normallång och kan ta det som ett bra exempel för din son. Detta är ju i hög grad en genetisk fråga och om ni föräldrar är normallånga så kommer också er son att bli det.
    Eftersom ungdomar i den här åldern inte alltid litar på sina föräldrar kan det ju kanske vara bra att gå till en barnläkare med kompetens inom området som kan ge din son stöd och förtröstan inför kommande tillväxt.
    Om ni tycker att han behöver omedelbar samtalshjälp så vänd er till BUP där det finns barnpsykiatrisk läkarkompetens. DVS experter på både medicinsk tillväxt och psykologisk effekter.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark
     

Svar på tråden Tillväxt