• Anonym
    Äldre 5 Nov 20:30
    2125 visningar
    2 svar
    2
    2125

    Laktos o Gluten

    Hej!!!

    Jag undrar lite hur ett gluten och laktos test går till (på barn om det har nån betydelse) och om det går att få ett sånt test gjort utan de typiska tecknen som tex magont, viktnedgång osv.

    Anledningen till att jag vill göra testerna är att han lider av Keratosis Pilaris och det finns de läkare som säger att det kan beror på gluten och/eller laktos. Så jag skulle vilja iaf utesluta det så vi kan koncentrera oss full ut på att hitta nåt sätt som förbättrar det hela.
    Hans KP är kraftigare så han är inte bara lite knottrig utan han har rätt stora röda bulor. Vi smörjer just nu med antibaktriell kräm och kortison men det verkar inte hjälpa nåt speciellt.
    Förutom KP så har han eksem och kass mage så det är ytterligare en anledning som jag vill utesluta gluten o laktos. (likaså, en läkare som vi träffade för en v sen sa att det är förmodligen något han inte tål då han har det han har, men varje ggn jag har försökt föra tester på tal har dom bara pratat bort det)

    Hur ska jag lägga fram detta med en läkare så att dom vill göra testerna?

  • Svar på tråden Laktos o Gluten
  • Äldre 5 Nov 21:04
    #1

    Hej! Den läkare som ställt diagnosen bör också informera om vad som gäller för hudsjukdomen, bland annat smörjråd och om sjukdomen kan ge även andra symtom. Jag känner inte till om denna sjukdom kan bero på gluten eller laktosintolerans. Glutenintolerans är en sjukdom som betyder att gluten förstör luddet i tarmslemhinnan. Det i sin tur gör att man kan få symtom med magbesvär, humörsvängningar, viktnedgång och andra mer diffusa besvär.
     Laktosintolerans är ett normaltillstånd för stor del av jordens befolkning och ingen sjukdom.
    Be att få en samtal med din husläkare om dina funderingar.
    vänliga hälsningar Anitha  

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 08:35
    #2

    Fick nu sist smörjtips men tycker inte att det blir mindre rött. Vet att det inte går att bota.

    Sen sa läkaren att han förmodligen är allergisk mot nåt men sen va det inte mer prat om det. Men får ta ett samtal till med dom.

    Men hur går testerna till, är det ett blidprov el hur går det till?

Svar på tråden Laktos o Gluten