• Anonym (AJAJa­j)
    Äldre 6 Nov 07:52
    73268 visningar
    14 svar
    14
    73268

    Jätteont i halsen på ena sidan i 3 veckor, vad kan det vara?

    Någon sjukvårdskunnig här ute som vill hjälpa mig? Eller någon som varit drabbad av samma sak?

    För tre veckor sedan fick jag nästan 40 graders feber, ont i halsen och senare även hosta och nästäppa. Febern höll i sig i 7 dagar, så på dag 6 gick jag till läkaren som konstaterade att jag "bara" hade en vanlig förkylning.

    Alla andra symtom har nu försvunnit, men det halsonda har blivit värre :(
    Har jätteont när jag sväljer, tuggar eller pratar och det strålar upp mot örat. Det är bara på ena sidan, inte det minsta på andra.

    Jag tycker inte att det är jätterött eller så, men är lite svullet på den onda sidan.
    Vad kan det vara?
    Uthärda eller gå till läkaren igen? 

  • Svar på tråden Jätteont i halsen på ena sidan i 3 veckor, vad kan det vara?
  • Äldre 6 Nov 08:05
    #1

    Visdomstanden eller öroninflammation?

  • Anonym (AJAJa­j) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 08:13
    #2

    Tror inte det är visdomstanden, för har haft mycket problem med den tidigare, och det känns inte alls som det...

    De tittade i öronen när jag var hos läkaren och då var det iaf ingen öroninflammation, och det är halsen som är värst. tror bara att det strålar uppåt örat.
     

  • Anonym (AJAJa­j) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 08:14
    #3

    När jag var hos läkaren så tittade de i halsen och tog crp som var rätt lågt så hon tyckte vi kunde utesluta halsfluss.

    Men de tog ingen odling. Om man går till läkaren igen, kan man kräva att de tar en odling då?
    Eller kan man utesluta halsfluss enbart med klinisk undersökning? 

  • bradfi­eld
    Äldre 6 Nov 09:11
    #4

    Gå till läkaren igen och be de kolla sänkan. Det är inte bra att gå med halsinfektioner för länge, om det är något sånt. Jag hade ont i halsen i nästan en veckan för några veckor sen, min läkare tyckte synd om mig som gått med det så länge utan medicin oh hittade mycket bakterier. Skrev ut penicillin och smärtstillande eftersom jag hade svårt att äta och sova. Så gå tillbaka så du får hjälp, nått är det ju som är fel, det får de ta reda på vad det är tycker jag. Speciellt när du gått med så länge.

  • Anonym (AJAJa­j) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 18:54
    #5
    bradfield skrev 2012-11-06 09:11:24 följande:
    Gå till läkaren igen och be de kolla sänkan. Det är inte bra att gå med halsinfektioner för länge, om det är något sånt. Jag hade ont i halsen i nästan en veckan för några veckor sen, min läkare tyckte synd om mig som gått med det så länge utan medicin oh hittade mycket bakterier. Skrev ut penicillin och smärtstillande eftersom jag hade svårt att äta och sova. Så gå tillbaka så du får hjälp, nått är det ju som är fel, det får de ta reda på vad det är tycker jag. Speciellt när du gått med så länge.
    Hade du halsfluss?
    Hade du andra symtom än ont i halsen?
     
  • Anonym
    Äldre 6 Nov 18:56
    #6

    påssjukan??

  • Anonym (AJAJa­j) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 18:58
    #7
    Anonym skrev 2012-11-06 18:56:42 följande:
    påssjukan??
    Men jag är inte svullen på "utsidan" av halsen 
  • Anonym
    Äldre 6 Nov 19:03
    #8

    okey.. Men då tycker jag du ska ta dig till VC för att göra fler tester.. Hoppas du blir bättre snart och får veta vad det är du har

  • Anonym (Ssk)
    Äldre 6 Nov 20:10
    #9

    Hosta i kombination med halsont brukar inte vara en bakteriell halsfluss. Men virus infektioner i halsen kan t´sitta i länge.En bakteriell halsfluss brukar också vara synlig (vita prickar och rodnad. Om du känner i käkvinkeln känner du något då?

  • Anonym
    Äldre 6 Nov 20:14
    #10

    Det är väldigt svårt att svara på. Kan ju vara allt från Borelia till HIV.

    Jag hade oxå ont i halsen i tre veckor i somras. Ville aldrig ge med sig, gick knappt att svälja vatten.
    När halsontet hade gott över så hade jag jättesvårt att andas, andfådd som man sprungit en mil.
    Hade något skit på ena lungan men tydligen inte lunginflammation, utan något "mildare" som läkte bort av sig själv.
    Det var inga roliga veckor. Bit ihop och hoppas det går bra, kolla med vårdcentralen för säkerhetens skull.

  • Anonym (AJAJa­j) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 21:46
    #11
    Anonym (Ssk) skrev 2012-11-06 20:10:51 följande:
    Hosta i kombination med halsont brukar inte vara en bakteriell halsfluss. Men virus infektioner i halsen kan t´sitta i länge.En bakteriell halsfluss brukar också vara synlig (vita prickar och rodnad. Om du känner i käkvinkeln känner du något då?
    Min hals ser inte halsflussig ut. :/ Så konstigt, men har så ont! Känns som den "värsta" dagen i en riktigt tung förkylning.
  • Anonym (AJAJa­j) Trådstartaren
    Äldre 6 Nov 21:48
    #12
    Anonym skrev 2012-11-06 20:14:59 följande:
    Det är väldigt svårt att svara på. Kan ju vara allt från Borelia till HIV.

    Jag hade oxå ont i halsen i tre veckor i somras. Ville aldrig ge med sig, gick knappt att svälja vatten.
    När halsontet hade gott över så hade jag jättesvårt att andas, andfådd som man sprungit en mil.
    Hade något skit på ena lungan men tydligen inte lunginflammation, utan något "mildare" som läkte bort av sig själv.
    Det var inga roliga veckor. Bit ihop och hoppas det går bra, kolla med vårdcentralen för säkerhetens skull.
    Jag HIV kan jag nog iaf utesluta, lycklgt gift och testats för HIV varje graviditet :P

    Har blivit fästingbiten 2 gånger i höstas, men inte fått några röda märken eller så, så borrelia är det nog inte. Har inga andra symtom heller än riktigt ont i halsen och strålar mot örat. 
  • Äldre 6 Nov 21:54
    #13

    halsböld?

  • Äldre 6 Nov 21:58
    #14

    Tycker du ska gå till läk igen och kräva att de tar odling för pneumokocker och streptokocker. Finns odlingar man kan se svar direkt, bara peta lite med en pinne i halsen. Det finns jod gurgelvatten för halsen på apoteket och strepsils är bra också, samt värktabletter. Det är vidrigt att ha sådär ont. Jag hade också hög feber och sen vidrigt ont i halsen för ett par veckor sen, sen fick jag blåsor på händer och fötter och då var det höstblåsevirus som alla hos dotterns dagmamma hade också. Kanske kan vara det? Fast det brukar inte hålla i sig så länge vad jag vet. Men man kan ju få följdinfektioner.

Svar på tråden Jätteont i halsen på ena sidan i 3 veckor, vad kan det vara?