• supers­emlan
    Äldre 30 Nov 16:52
    18544 visningar
    21 svar
    21
    18544

    Bra brittiskt kostymdrama, ge mig tips!

    Jag älskar brittiskt kostymdrama i stil med BBCs Jane Austen-filmatiseringar, Downton Abbey o dyl. Men det känns som att jag har sett det mesta. Fast det kan väl knappast stämma? Ge mig tips på era favoritserier alt. filmer som ni tror kan tilltala mig.

  • Svar på tråden Bra brittiskt kostymdrama, ge mig tips!
  • Äldre 30 Nov 19:41
    #11

    Upstairs Downstairs kanske inte går tillräckligt långt bak i tiden.... men den älskar jag. House of Elliott, Edge of love, Atonement, Dangerous Liasons, Elizabeth, The Dutchess, Amazing Grace, The Forsyte Saga, Enchanted April, Remains of the day, Love in a cold climate.

    Alla är inte brittiska, kanske inte ens de flesta, och du har säkert sett dem. Men det var mina favoriter som jag kom på på rak arm..... 


    Yaoi is the opiate of the fan-girls....
  • Äldre 1 Dec 10:38
    #12

    Tipsar också om Upstairs & Downstairs (herrskap och tjänstefolk som den heter på svenska). Utspelar sig precis innan andra världskriget.

  • Äldre 1 Dec 10:43
    #13

    Jag såg the Kings speech igår, platsar nästan i genren kostymdraman...

  • målar havet blått
    Äldre 16 Dec 20:02
    #14

    jag köpte 10 st såna filmer på röda korset för 10 kr styck,,NYA...men de går att beställa på cdon.com tror de heter historiska romaner...många var dubbeldvd så de blev mycket tittande,har några kvar att se....Jo Larkrise to Candleford var en BRA serie..den såg jag på youtube ALLA avsnitt 4 säsonger ;)


    Toto, i dont think we are in Kansas anymore..
  • Äldre 19 Dec 21:08
    #15

    Det finns en BBC-serie som heter North & South (inte den med Patrick Swayze....).


  • Äldre 19 Dec 21:10
    #16
    Aniiee skrev 2012-11-30 19:41:56 följande:
    Upstairs Downstairs kanske inte går tillräckligt långt bak i tiden.... men den älskar jag. House of Elliott, Edge of love, Atonement, Dangerous Liasons, Elizabeth, The Dutchess, Amazing Grace, The Forsyte Saga, Enchanted April, Remains of the day, Love in a cold climate. Alla är inte brittiska, kanske inte ens de flesta, och du har säkert sett dem. Men det var mina favoriter som jag kom på på rak arm..... 
    Yaoi is the opiate of the fan-girls....

    Åh! House of Elliot! Den älskade jag :)
  • Äldre 21 May 11:15
    #17

    North and south! den är riktigt bra!

  • Äldre 21 May 11:53
    #18

    Wives and daughters gillade jag när den gick på tv.

  • muckla­s
    Äldre 21 May 11:57
    #19

    Gillade också North & South :)

    BBC:s version av Lilla Dorrit, med Matthew Macfadyen och Claire Foy är jättebra, rekommenderas varmt.

  • cazh82
    Äldre 22 May 22:41
    #20

    Miniserien från början av 90-talet Stolthet och fördom med Colin Firth som Mr Darcy? Tudors är ett bra kostymdrama också, kanske inte lika romantisk men grymt bra...

  • Stårsc­han
    Äldre 28 May 15:37
    #21
    Annika 78 skrev 2012-12-19 21:08:21 följande:
    Det finns en BBC-serie som heter North & South (inte den med Patrick Swayze....).

    " rel="nofollow" target="_blank">

     

    Den tänkte jag också tipsa om. Med Richard Armitage (Thorin Oakenshield). Miniserien som fick Colin Firth's Mr Darcy att bli nedflyttad till andra plats på listan över drömmän i brittiska kostymdramer! Och det vill inte säga lite!
Svar på tråden Bra brittiskt kostymdrama, ge mig tips!