• Jennin

    Mina tonårstvillingar vill ha varsitt rum

    Hejsan! Jag och min man har två tvillingtjejer på 15 år och en kille på 5. Tjejerna har alltid bott i samma rum och nu vill de få ett varsitt! Vi flyttade för inte så länge sedan till ett hus där det i källaren är två rum fast med ett valv emellan. Alltså, de anser att det inte är ett eget rum då de inte har en dörr de kan stänga om sig. På övre våningen har vi två sovrum. Tjejernas förslag var då att jag, min man och den yngsta skulle flytta ner och bo i de två rummen nere i källaren och att tjejerna ska ta de två sovrummen på övervåningen. Men vi andra är inte bekväma med det. Men att tjejerna ska bo tillsammans ytterligare några år är nästan omöjligt då de bråkar varenda dag. De går i samma klass, umgås med samma kompisar och så ska de dela rum på det. De umgås alltså hela tiden. Hur ska vi lösa detta rättvist?

  • Svar på tråden Mina tonårstvillingar vill ha varsitt rum
  • Jennin
    Mys mymla skrev 2012-12-01 15:26:11 följande:
    men hur ser väggarna ut till resten av utrymmet? går det och lägga igen valvet och slå upp en väg och sätta dörr någon annanstans?

    Det är bara de två rummen, finns inget sätt att bygga en dörr till det innersta rummet tyvärr!
  • mandelblomma

    Hur bor 5-åringen?
    kan man lösa det på något sätt där att dela rummet mitt i tu?
    Annars är ett alternativ att man bygger igen valvet men då måste som du säger en gå igenom...inte kul kanske men en nödlösning. Men annars skulle jag om jag var ni ta hela källaren till ert rum i stället.
    Det handlar om några år...

  • Jennin
    mandelblomma skrev 2012-12-01 15:35:43 följande:
    Hur bor 5-åringen? kan man lösa det på något sätt där att dela rummet mitt i tu? Annars är ett alternativ att man bygger igen valvet men då måste som du säger en gå igenom...inte kul kanske men en nödlösning. Men annars skulle jag om jag var ni ta hela källaren till ert rum i stället. Det handlar om några år...

    Femåringen bor nu i ett eget rum, ett av de rummen på övervåningen och rummet är tyvärr inte tillräckligt stor för att dela på det.
  • mandelblomma
    Jennin skrev 2012-12-01 15:42:04 följande:

    Femåringen bor nu i ett eget rum, ett av de rummen på övervåningen och rummet är tyvärr inte tillräckligt stor för att dela på det.
    Ok då skulle jag dela av rummet i källaren om de går med på att passera den enas rum...men som sagt var ingen optimal lösning. Jag skulle välja att göra ett riktigt mysigt föräldrarum i källaren till oss och ge barnen övervåningen.
    Tonåringar behöver integriteten och ett eget rum om det går och kanske i synnerhet tvillingar.
  • MSL

    Slå ut hela väggen med valvet och bygg en ny vägg på andra ledden så att de får varsin dörr?

  • Mli 014
    puss skrev 2012-12-01 17:32:12 följande:
    Varför vill inte ni bo där nere?



    Ja det undrar jag också. Har vuxit upp med 3syskon i ett litet hus, och när vi alla blev "tonåriga" så flyttade mamma och pappa ner i vardagsrummet och lät oss få varsit rum.

    Nu när alla flyttat hemifrån har de värsta lyxvåningen.

    Jag och min man sover i det minsta rummet, så våra små får plats att växa på. Tiden går ju så fort,
  • Tinnys

    Tycker tjejerna hade ett bra förlag. De får rummen uppe och ni flyttar ner. Det är väl viktigare att de är bekväma med sina rum som de spenderar hela dagarna i än att ni vuxa är det som bara sover där. Det är väl inget att fundera på. Ni har fått bo uppe ett tag, nu är det tjejernas tur.

  • Kpax

    Klart de ska ha egna rum, när möjlighet faktiskt finns!
    Bor ni i hus borde ni väl ha ganska goda möjligheter att bygga om?

    Kan du rita upp källaren (och övervåningen?) i paint och lägga upp här kanske? Har sett andra som gjort så och fått kanonbra förslag på planlösningar!

  • Burberry

    Endera bygger ni ut eller så flyttar ni föräldrar i källaren (bygger ni dörr istället för valv så får minstingen fortsätta ha eget rum). Värre än så är det inte. Och nej, det är inte synd om er. Är man förälder så är man. Då fattar man vuxna beslut istället för att gnälla.

Svar på tråden Mina tonårstvillingar vill ha varsitt rum