• Anonym
    Äldre 10 Dec 08:47
    1989 visningar
    4 svar
    4
    1989

    Hur ska vi få henne att leka?

    Hej!
    Jag skulle vilja ha tips på hur jag får min snart 6 åriga bonusdotter att leka med sina saker.
    Vi bor väldigt dumt nu med alla våra sovrum på övervåningen och hon vill inte gärna leka själv där uppe vilket vi förstår. Men vi hade samma problem i våran förra lägenhet där hennes rum låg i närheten av där vi var.
    Hon måste ha någon med sig hela tiden och trots att vi har tagit ner en del av hennes saker till nedervåningen så leker hon ändå inte med sina saker.
    Det enda hon gör är att tar hennes lillebrors saker och när vi frågade henne om hon ville ha lite bilar att leka med så säger hon bestämt nej trots att det är dom sakerna hon tar i från sin bror.

    Hon berättade att hon brukar leka mycket med barbiedockor hemma hos sin mamma så jag plockar fram alla igen gör dessutom ett litet barbiehus åt henne så att det blir lite roligare men sen går hon bara ner och sätter sig vid tv¨n.
    Det känns så tråkigt när man anstränger sig för att göra det hon vill ha och fixar och donar och sen struntar hon i alltihopa.

    Jag stänger ofta av tv´n så att hon inte har tillgång till den men då blir hon uttråkad och säger att hon inte har någonting att göra.

    Det är absolut inte så att hon ska sitta på sitt rum och leka hela dagen men att hon med glädje kan gå upp dit och sitta och leka en stund. 

    Jag ska tillägga att vi hittar på mycket med barnen men i hennes fall är det som att ju mera vi gör ju desto mer kräver hon att vi ska göra med henne.

    Den här situationen börjar bli ohållbar då vi är konstant irriterade på henne och det känns inte alls rätt. Vill ju att alla vi ska ha det bra och ingen mår bra av att vara irriterad.

     

  • Svar på tråden Hur ska vi få henne att leka?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 10 Dec 09:18
    #1

    Jag ska tillägga att hon blev väldigt svartsjuk när hon fick sin lillebror och att det efter snart 3 år fortfarande håller i sig väldigt mycket.
    Hon har även ett beteende där hon ritar på väggar eller att hon kan stoppa fingrarna i vattenpölar och slicka på fingrarna osv osv. Det är som att impulskontrollen inte riktigt finns där än.
    Jag vet inte om det är den här svartsjukan som bl a gör att hon inte kan leka själv. Om hon är rädd att hennes lillebror ska få mera uppmärksamhet och hur gör man åt det? 

  • Äldre 16 Dec 16:57
    #2

    Hej!
    Du säger att ingen mår bra av att bli irriterad och det är ju sant. Men som vuxen kan man ju faktiskt själv välja vilka reaktioner man har mot barn. Och det är ju också så att barn är väldigt receptiva för den typen av känslor.
    Detta innebär inte att du har gjort något fel, kanske bara att du velat för mycket, utan att riktigt känna av var hon finns.
    Med lite mindre ambition från din sida att hon ska leka med rätt saker, kanske också irritationen minskar.
    Hon visar att hon är känslig för den konkurrenssituation hon befinner sig i med lillebror. Försök förstå vad som skulle göra saken bättre från hennes perspektiv.
    Det kanske inte gör så mycket om hon får sitta och slötitta ett tag på TV tills hon ledsnar.
    De andra sakerna du berättar tyder mest på en rejäl regression, dvs att hon går tillbaka i utvecklingen stundvis, som för att återhämta sig från alla krav på att vara äldst, ha en lillebror och en bonusmamma. 
    Tid och förståelse hjälper mot det mesta. Så pröva det.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark
     

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 18 Dec 19:48
    #3

    Hej och tack för ditt svar!
    Ska tänka på det du skrev och självklart är det så att vi vuxna kan "välja" bättre vilket humör vi ska vara på.
    Är medveten om att jag vill alldeles för mycket men samtidigt så vill jag henne så väl. 

    Det du skriver att hon går tillbaka lite i utvecklingen för att hon "måste" vara stor i bland osv osv, hur länge är det normalt att detta håller på? Hennes lillebror blir ju snart 3 år. Hon har börjat rita på väggar, rispa med nycklar på tapeten och frågar man varför så vet hon inte. Är som att hennes impulskontroll inte alltid finns.

    Hur ska man bemöta det på bästa sätt. Att skälla på henne vet jag ju att det inte alls hjälper.     

  • Äldre 21 Dec 19:46
    #4

    Hej igen!
    Hjälp henne med hennes impulskontroll när den inte fungerar. Håll i henne och hindra henne från att rita och rispa på väggar. Förklara varför när du håller i henne.
    Hon gör det förmodligen för att få uppmärksamhet, även om det inte är något lysande sätt. Försök ge henne så mycket uppmärksamhet som möjligt när hon gör bra saker och hindra de dåliga så kommer hennes beteende att förändras.
    God Jul!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur ska vi få henne att leka?