• Anonym (Tomte­n)
    Äldre 18 Dec 19:02
    18362 visningar
    371 svar
    371
    18362

    Blir du glad om du får en julklapp á la jag köpte en get, vaccin, yllefiltar osv i ditt namn?

    Hör mycket reklam angående julklappar som alltid gör folk glada, antar att det är en dubbelbottnad innebörd, i form av välgörenhet. Man ska alltså köpa en get, yllefiltar, vaccin mm mm i någon annans namn och ge denne ett kort som visar på vad som är skänkt i dennes namn.
    Handen på hjärtat. du kan vara anonym, skulle du bli glad över en sådan julklapp?

    Det skulle inte jag. Jag vill själv välja vart och vad jag skänker, det är enligt mig någonting personligt och ingenting jag vill få gjort i mitt namn. 
    Ge mig hellre ingenting alls än någonting sådant.  

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Blir du glad om du får en julklapp á la jag köpte en get, vaccin, yllefiltar osv i ditt namn?
  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 20 Dec 17:50

    Jag köper pampers blöjor och har alltid gjort det och för varje paket man köper så får ett barn vaccin enligt Unicef vaccinationsprogram i tredje världen. Så det är många barn under året som blivit vaccinerade och inte enbart donerat till jul. Fler företag borde göra så i dagligvarubranchen.

  • Anonym (x)
    Äldre 20 Dec 18:14

    Sverige delade ut 30 miljarder i bistånd under 2011. En nätt liten summa. 

    Delar vi detta på 9 miljoner invånare, blir det 3 300 per person. Jag har redan gett utan att bli tillfrågad. Ger inte en krona till välgörenhet. Har inte råd, vet att det finns så mycket bedrägerier kring välgörenhet, mycket äts upp av administration, mutor, förskingring, sakerna hamnar i fel händer och ni ska inte tro att de som stickar tröjor till små afrikanska barn, värmer dessa barn. Tröjorna säljs. osv, osv... Det är inte utan att jag tycker en del givare är naiva stackare. Givetvis finns det seriösa organisationer, men de tror jag är ett fåtal. 

  • Äldre 20 Dec 18:17

    Men förmodligen så gör just de människor som ger bort en get rätt medvetna val även under resten av året? Eller tror ni att de får en knäpp och blir skenheliga en dag om året. Sen är inte allt svartvitt, det behöver inte vara det enda som ges .. Kanske kommer det som ett kort ihop med en annan personlig gåva.

  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 20 Dec 18:40

    Anonym (X)

    Ja ibland kan det vara bättre att donera pengar till forskning ang sjukdomar där staten inte lägger ett öre på!

  • Anonym
    Äldre 20 Dec 22:01
    Persona skrev 2012-12-20 18:17:49 följande:
    Men förmodligen så gör just de människor som ger bort en get rätt medvetna val även under resten av året? Eller tror ni att de får en knäpp och blir skenheliga en dag om året. Sen är inte allt svartvitt, det behöver inte vara det enda som ges .. Kanske kommer det som ett kort ihop med en annan personlig gåva.
    Man kan inte dra såna slutsatser alls, precis som man inte kan dra slutsatsen att folk som ogillar sådana julklappar är egoistiska svin...
  • Anonym
    Äldre 26 Dec 02:36

    Ja!

    Har hört talas om att dom ska Bojkotta facebock en tid framöver nu. En lång tid frmöver nu. Har läst det på nätet, tidningarna, rykte, sociala medier o.s.v.

  • Äldre 26 Dec 07:13
    Anonym skrev 2012-12-26 02:36:09 följande:
    Ja! Har hört talas om att dom ska Bojkotta facebock en tid framöver nu. En lång tid frmöver nu. Har läst det på nätet, tidningarna, rykte, sociala medier o.s.v.

    Vad spammar du om? Nyss var det Moderaterna som skulle bojkotta FB. Nu är det... de som ger vaccin i julklapp?
  • Lindse­y Egot the only one
    Äldre 26 Dec 11:49

    Persona

    Jag är inte varken rik eller fattig men donerar med jämna mellanrum pengar till rädda barnen och då är det något jag brinner för. Att få något typ rädda xxxx genom Greenpeace som jag inte gillar som organisation hade inte varit uppskattat.

  • 1978
    Äldre 1 Jan 18:42

    Tidigare har jag uppskattat sådana presenter. I år är första året som jag verkligen blev riktigt glad! Men så har det också varit pengar till projekt som jag tycker är bra.

  • Äldre 1 Jan 18:45

    Ja, förra julen "fick" jag kycklingar som garanterat gladde den familj de kom till. Tyckte det var en fin gest. 

  • Äldre 1 Jan 18:49

    fick poliovaccin och yllefiltar som delats ut till behövande. kändes jättefint!

Svar på tråden Blir du glad om du får en julklapp á la jag köpte en get, vaccin, yllefiltar osv i ditt namn?