• Anonym (Kaffedraken)

    Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?

    Jag och min man fick en son år 2008 som bodde hos oss i 1 år. När han föddes fick jag en förlossningsdepression/psykos och soc tog vårt barn och placerade det i familjehem.
    Vi har gjort allt för att få hem honom men det har inte räckt. Nu vet vi inte vad vi ska ta oss till och hoppas någon vet vad man ska ta sig till. Har gjort 2 st hemtagningsutredningar, köpt hus, gått i terapi, jag har utbildat mig till barnskötare och arbetar deltid som det, kommit på alla umgängen och möten  m m 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-29 21:20
    Vi har vunnit i Kammarrätten och kommer att få hem vår son i höst 2013...

  • Svar på tråden Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?
  • Anonym (Kaffedraken)
    mastress skrev 2014-01-04 00:01:26 följande:
    Socialen följer inte sina lagar när det gäller placera barn i familjehem, jag känner till fall där advokater till dom som blir av med sina barn, mutas av socialen för att kunna placera barn i familjehem, en del fall där hämtar dom barnen och placerar dom i familjehem utan att visa beslut på att dom får det. Många barn idag placeras i familjehem på grund av att anonyma har har kontaktat  socialen, eller skrivit till dom. Enligt lag får inte socialen ta anonyma anmälningar på allvar eller lära anonym brev. Känner till fall där socialen chefen tar barn som fosterbarn också, och det är jäv och ett brott mot lagen. Socialen bryr sej inte om dom lagar vi har när det gäller att placera barn i familjehem, dom låter till och med personer som inte är utbildade psykologer ställa diagnoser på föräldrar som dom tar barn ifrån till familjehem, skyller också på att barn inte bör uppfostras i en religös familj att det skadar barnen. tas det upp i en domstol att barn placeras i familjehem på grund av religon i hemmet, kommer det inte godkännas som själ, inte heller om personen som ställt diagnos inte är utbildade läkare eller psykolog.



    Oj, vilken lag säger enligt dig att socialtjänsten inte får läsa el ta emot anonyma anmälningar? Lagrum?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ok jag ger mej, ensamstående föräldrar har inga rättigheter, låt socialen göra som dom vill, för ingen bryr sej.
    Är det bättre att barn till ensamstående föräldrar placeras i familjehem, och inte träffa sina biologiska föräldrar.
    Som det verkar ska den som en ensamstående föräldrar vara rik för att få uppfostra barn.Ni som ser ner på ensamstående föräldrar, vad tänker ni med, ni vet inte hur det är att bo i familjehem och inte träffa sina biologiska föräldrar. Jag vet har bott i familjehem fick inte träffa min mamma, jag blev misshandlad av min fosterfar, fick inte se på tv, fick inte gå i kyrkan, inte ha kontakt med mina syskon, inte kontakt med min vänner, inte ens med resten av min släkt. Tänk er hur det är att leva så som barn, barn förstörs psykisk av att leva så, ensamstående som blir av med sina barn bryter ihop, och har tankar om att ta livet av sej, ska det vara så. Socialen har inte blivit granskad av uppdrag granskning. för dom granskar inte statliga myndigheter.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Uppdrag granskning granskar visst statliga myndigheter. Socialtjänsten är dock ingen statlig myndighet.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (soc.) skrev 2014-01-05 00:52:15 följande:

    Uppdrag granskning granskar visst statliga myndigheter. Socialtjänsten är dock ingen statlig myndighet.


    Nej Socialtjänsten är inte en statlig myndighet men ja UG har granskat soc i flera fall. Tex Markfallet och det då barn blev tagna för att de sagt nåt om snopp på dagis. I det första fallet står politiker och soctjänstemän åtalade idag. Det andra revs upp snabbt och barnen fick komma hem. Så soc kan göra fel. Men omhändertaganden som INTE görs är ett långt större problem än de som görs.
  • Anonym (Kaffedraken)
    EllisBell skrev 2014-01-05 07:23:17 följande:
    Nej Socialtjänsten är inte en statlig myndighet men ja UG har granskat soc i flera fall. Tex Markfallet och det då barn blev tagna för att de sagt nåt om snopp på dagis. I det första fallet står politiker och soctjänstemän åtalade idag. Det andra revs upp snabbt och barnen fick komma hem. Så soc kan göra fel. Men omhändertaganden som INTE görs är ett långt större problem än de som görs.



    Håller jag fullständigt med om.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Är det inte ett lagbrott om Socialen tar barn från kristna familjer och säger att barn lever i en psykisk ovänlig miljö, där dom blir uppfostrad i en kristen miljö. Att säga att kristna familjer inte kan ge barn kärlek, att skrifterna inte sak finnas i ett barns uppfostran, och att barn inte ska uppfostras till kristendom. För det står inget om det i sociallagen att barn i kristna familjer ska placeras i familjehem på grund av att dom lever i en kristen familj.
    Att säga att kristna familjer som använder skrifterna till att ge för att kunna ge barn kärlek och att dom tar skrifterna till hjälp att uppfostra barn. Socialen placera inte barn i kristna familjehem på grund av socialen anser att barn inte ska uppfostras att bli kristna. barn som växer upp i en kristen familj väljer själv om dom vill vara kristna eller inte. Kristna familjer tvingar inte sina barn att leva efter skrifterna som socialen tror dom gör.
    Det står inget i skrifterna hur man ska uppfostra barn, och hur man ska ge barn kärlek. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    mastress: inga barn tas på grund av någon religion endast. Men om föräldrarna tar stöd i tex Bibeln för att aga barnen eller på andra sätt kränker dem eller förvägrar dem deras rättigheter (tex att gå i skolan) kan det bli tal om omhändertagande. Men inte på grund av kristendom allena.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Står inte i skrifterna om hur man ska sköta ett barn, och inte heller om dom får gå i skolan eller inte, och skrifterna tillåter inte att slå barn. Även om man är kristen ska man följa landets lagar, och lagarna i skrifterna har inget med landets lagar att göra. Att påstå att skrifterna är orsaken till att ta barn till familjehem, är en dålig ursäkt, och att skrifterna är orsaken till att slå barn och förbjuda dem gå i skolan är också en dålig ursäkt, för skrifterna säger ingenting om det, den som tror skrifterna gör det, misstolkar skrifterna. Skrifterna misstolkas väldigt mycket och att dom är orsaken till allt som sker i vårt samhälle och ställer till problem. det stämmer inte, det är vi själva som ställer till problem i samhället inom familjer, skrifterna har inget med det att göra.

  • Anonym (Kaffedraken)
    mastress skrev 2014-01-07 13:59:25 följande:
    Står inte i skrifterna om hur man ska sköta ett barn, och inte heller om dom får gå i skolan eller inte, och skrifterna tillåter inte att slå barn. Även om man är kristen ska man följa landets lagar, och lagarna i skrifterna har inget med landets lagar att göra. Att påstå att skrifterna är orsaken till att ta barn till familjehem, är en dålig ursäkt, och att skrifterna är orsaken till att slå barn och förbjuda dem gå i skolan är också en dålig ursäkt, för skrifterna säger ingenting om det, den som tror skrifterna gör det, misstolkar skrifterna. Skrifterna misstolkas väldigt mycket och att dom är orsaken till allt som sker i vårt samhälle och ställer till problem. det stämmer inte, det är vi själva som ställer till problem i samhället inom familjer, skrifterna har inget med det att göra.
    Jag är själv kristen, och vill absolut inte misskreditera Bibeln, men det står ju faktiskt att en man ska aga sina barn. Kommer inte ihåg ordagrant vad det står eller var det står, men det är ju något om att det är kärleksfullt att aga ett barn. Och självklart står där inget om huruvida barnen ska gå i skolan, det fanns väl inga skolor när Bibeln skrevs.

    Men jag tror att de allra flesta kristna inte slår sina barn. Om ett lands lagar förbjuder aga måste kristna lyda landets lagar. Det är nog snarare icke religiösa som misshandlar barnen, fysiskt och/eller psykiskt.
    De största pessimisterna finner man bland tidigare optimister
Svar på tråden Vet någon vet hur man får hem sitt LVU placerade barn?