• Anonym (Funde­rsam)
    Äldre 30 Dec 14:16
    2663 visningar
    12 svar
    12
    2663

    Finns inte vanlig magsjuka längre?!

    På familjeliv, på facebook, på Twitter och överallt där mellan ser jag veckovis hur folk skriver att de har vinterkräksjukan. 
    Finns inte vanlig "normal" magsjuka längre på vintern? Är det ALLTID vinterkräksjukan man får?  Eller är det så att folk generellt missbrukar ordet vinterkräksjuka för att det ska låta som att det är extra synd om dem? 

  • Svar på tråden Finns inte vanlig magsjuka längre?!
  • Anonym (?)
    Äldre 30 Dec 14:20
    #1

    Vad är skillnaden mellan magsjuka och vinterkräksjuka menar du?

  • Anonym
    Äldre 30 Dec 14:25
    #2

    magsjuka är för mig ett samlingsnamn på alla typer av magsjukor helt oavsett orsak. Vinterkräksjukan är alltid orsakad av calicivirus däremot och har sin speciella symptombild. Dock tror jag att man använder orden lite som man vill i vardagen.

  • Äldre 30 Dec 14:25
    #3

    Magsjuka är ingen diagnos utan beror ju alltid på nåt. Det nya är att vi lärt oss olika sjukdomar som ger magsjuka. Så ser jag det iaf.

  • Äldre 30 Dec 14:26
    #4

    Jodå det finns vanlig magsjuka. Dock är det väldigt svårt att veta vad det är man har fått och man kan egentligen bara fastställa detta genom prover på kräk och avföring.

  • sextio­talist
    Äldre 30 Dec 14:28
    #5

    Jodå, jag har haft både ock och det är en väldigt skillnad.
    Vinterkräksjuka kommer väldigt snabbt och är intensiv, när jag fått den så har jag inte ens hunnit från arbete. Vanlig magsjuka kan jag känna av i timmar innan den slår till, vinterkräksjuka kommer snabbt som sjutton.
    Sedan kan man kräkas av andra anledningar också.  

  • Äldre 30 Dec 14:33
    #6

    Magsjuka är ett samlingsnamn som inkluderar bland annat vinterkräksjukan. Det gemensamma för magsjuka är symtomen, orsaken kan vara virus, bakterier eller parasiter.

    Vinterkräksjukan är orsakad av ett specifikt virus (eller snarare en virusfamilj) och man kan inte få vinterkräksjuka av bakterier eller parasiter.

    Det är rimligt att anta att det är vinterkräksjukan det handlar om när "den går" och man mår illa, har ont i magen, kräks och har diarréer, alltså skriver man det.

    Att du tror att det handlar om att man missbrukar ordet för att få mer sympati säger nog mer om dig än något annat.


    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Äldre 30 Dec 14:35
    #7

    Jo, men folk ska alltid överdriva.... Ingen är förkyld, utan man har influensan och ingen har huvudvärk, utan migrän!

  • Anonym
    Äldre 30 Dec 14:36
    #8
    Dixie skrev 2012-12-30 14:35:07 följande:
    Jo, men folk ska alltid överdriva.... Ingen är förkyld, utan man har influensan och ingen har huvudvärk, utan migrän!
    Så är det nog...Obestämd
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 30 Dec 15:20
    #9
    Dixie skrev 2012-12-30 14:35:07 följande:
    Jo, men folk ska alltid överdriva.... Ingen är förkyld, utan man har influensan och ingen har huvudvärk, utan migrän!
    Det är just det jag menar! Någon som har hört talas om uttrycket "om du hör hovar, tänk hästar och inte zebror". 
    Jag känner ett antal personer som efter minsta förkylning påstår sig ha haft influensa och så fort de har diarré eller har kräkts så har de också vinterkräksjukan. Under svininfluensatiderna hade var och varannan det också. Det är sjukt så folk ska överdriva sina sjukdomar. Jag betvivlar starkt att så många som skriver att de har vinterkräksjukan faktiskt, egentligen, har det.  
  • Anonym
    Äldre 30 Dec 15:26
    #10

    Magsjuka som uppkommer vintertid är oftast calicivirus, magsjuka på sommaren är oftare bakterier typ under rötmånaden, numera inte så väldigt vanligt.
    Magsjuka vid matförgiftning hör ju också ofta till vintern (julbord) och vid semesterresor.

  • Äldre 30 Dec 16:07
    #11
    Anonym (Fundersam) skrev 2012-12-30 15:20:47 följande:
    Det är just det jag menar! Någon som har hört talas om uttrycket "om du hör hovar, tänk hästar och inte zebror". 
    Jag känner ett antal personer som efter minsta förkylning påstår sig ha haft influensa och så fort de har diarré eller har kräkts så har de också vinterkräksjukan. Under svininfluensatiderna hade var och varannan det också. Det är sjukt så folk ska överdriva sina sjukdomar. Jag betvivlar starkt att så många som skriver att de har vinterkräksjukan faktiskt, egentligen, har det.  
    Det är bra att tänka hästar och inte zebror. Om man inte råkar vara på savannen mitt i en zebraflock.

    Att anta att man har vinterkräksjukan vintertid (som jag skrev tidigare, när "den går") är inte ett orimligt antagande alls. Tvärtom är det fullt rimligt att göra det antagandet även om man inte vet exakt vilken mikroorganism som orsakar kräkningar, illamående och så vidare. Det skulle ju kunna vara kolera också men det är ett högst orimligt antagande.

    Samma sak med den så kallade svininfluensan, hade man influensaliknande symtom under den tiden så var det hyfsat troligt att det var svininfluensa som var i farten.

    Angående förkylningar och influensa är läget något annorlunda, influensa manifesterar sig visserligen med förkylningsliknande symtom men också med muskelvärk, ledvärk, feber, ont i halsen, trötthet och så vidare. Har man det och samtidigt har förkylningsliknande symtom så har man med ganska stor sannolikhet influensa och inte en "vanlig förkylning". Har man inte dessa symtom handlar det förmodligen om en förkylning.

    Varför folk skulle säga att de har influensa när de enbart upplever förkylningssymtom vet jag inte men jag skulle gissa på okunskap snarare än ett försök till sympati. När det gäller svininfluensan och vinterkräksjukan är dock dina antaganden inte helt rimliga.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Äldre 30 Dec 18:31
    #12

    För att media älskar att förstora upp saker och nu tror alla att det är vinterkräksjukan så fort det vänder sig lite i magen! MEN som andra har skrivit, det är en jääävla skillnad

Svar på tråden Finns inte vanlig magsjuka längre?!