• Anonym
    Äldre 7 Jan 21:49
    4796 visningar
    8 svar
    8
    4796

    måste ett barn skolas in januari eller augusti på dagis?

    Är förstagångsförälder och planerar föräldraledigheten och hur många dagar per vecka jag ska ta ut.

    Måste man skola in sitt barn på dagis/förskola i augusti eller januari? Eller kan man kräva att få en plats
    i februari eller mars? Kan inte spara dagar så de räcker i 1, 5 år men det tar emot redan nu att
    föreställa sig att lämna sitt barn på dagis när hen är drygt ett år.

    Hur har ni andra gjort? Har ni lyckats få plats andra månader? Hur länge brukar inskolningen ta?
    1 vecka? 2 veckor? Måste en förälder vara med hela tiden (fast man är i ett annat rum eller så tänker jag)?

    Tack för hjälpen

  • Svar på tråden måste ett barn skolas in januari eller augusti på dagis?
  • Äldre 7 Jan 21:51
    #1

    undrar samma sak! :)

  • Äldre 7 Jan 21:52
    #2

    Nej du kan få plats året om men de populära förskolorna brukar fyllas under de två månaderna. Du kan erbjudas förskola på andra sidan kommunen, men en plats får du om du söker i tid Det kan ju vara ett alternativ att gå några månader på ett ställe och sedan byta i augusti/januari.

    Inskolningen är helt olika från ställe till ställe, ibland också olika från avdelning till avdelning

  • Äldre 7 Jan 21:56
    #3

    Vi har skolat in i maj med ena barnet och tänker oss april 2014 med yngsta.
    Vi fick betala för platsen från januari har jag för mig, men det var det värt.
    Jag inbillar mig att de hunnit bygga upp ett motstånd mot baciller om det hunnit gå nåt halvår innan de värsta sjukorna kickar in till vintern.

    Det finns numera minst två olika typer av inskolningar. Den ena kallas föräldraaktiv eller nåt sånt och tar 3-4 dagar, men jag tror de flest kör på den klassiska 2 veckorsvarianten. Där är man med i början, men ju längre fram man kommer i inskolningen desto mindre är man med som förälder.
    tänk på att du bara kan ta ut FP under inskolningen de timmar/dagar du är med barnet.

  • Äldre 7 Jan 21:59
    #4

    För att få en plats på en förskola, måste ju en plats bli ledig. Dvs ett annat barn sluta. Som det ser ut idag slutar de flesta barn vid terminsslut, ex alla fem-sex åringar som skall börja skolan slutar innan semestern. Därför är det lättast att få plats i augusti.

    För att få plats mitt i en termin måste ett barn sluta mitt i, flytta eller byta förskola. Detta förekommer givetvis men man kan ju inte garantera något. Svårt att planera.

    Ibland skriver man in fler barn på vårterminen, maxar barngrupperna, men det är svårt att veta om det går. Det beror på hur barngruppen är och om personalen orkar med fler barn.

    Inskolningarna går till på olika sätt på olika förskolor. Ni får ringa och höra med de förskolorna ni är intresserade av, men två veckor brukar man måsta räkna med att vara "tillgänglig".

  • Äldre 7 Jan 22:02
    #5

    Vi skolade in i september, men det har skolats in barn i oktober och november med.


    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Äldre 7 Jan 22:04
    #6

    Söka plats kan du göra när du vill men för att du ska få en plats måste det givetvis finnas en plats ledig. Det kan vara väldigt olika men i aug och jan sker ju de flesta övergångar, från små- till storbarn och från storbarn till f-klass (aug) annars är det ju ev. Luckor som kan uppstå om barn slutar mitt i terminen pga. Flytt eller liknande. Säkrast är en plats i aug eller jan men det kan se lite olika ut beroende på beläggningen. Ring kommunen eller förskolan och hör fig för!

  • Äldre 7 Jan 22:17
    #7

    Ja skolade in dottern i december!

  • Äldre 7 Jan 22:26
    #8

    Jag fick tipset att söka en plats till maj eller juni om jag ville ha en populär förskola. Det berodde på att många förskolor får lediga platser i augusti men också många ansökningar till augusti. Söker man till maj eller juni så vågar de oftast ta ett överintag under sommaren så du går före de andra barnen.

    Nackdelen är att du i princip måste skola in barnet två gånger då det går så kort tid innan sommarledigheten. Jag kommer därför avstå och söka till augusti ändå. Men just i år ska det finnas ganska bra med platser där vi bor så jag hoppas det blir bra ändå.

    Men det beror såklart på hur kommunens turordningsregler ser ut. I vår kommun får du tidigast söka en plats 6 kalendermånader innan du vill ha den. Har två barn ansökt på samma dag så får det äldsta barnet platsen.

    I vår kommun har de flesta förskolor 3-dagarsinskolning med något enstaka undantag i privata alternativ.

Svar på tråden måste ett barn skolas in januari eller augusti på dagis?