• Äldre 14 Jan 09:47
    18516 visningar
    88 svar
    88
    18516

    Hur tusan lär man sig matte?

    Kanske lagt tråden fel men hittade inget mer passande ställe för min tråd.

    Jag håller på att läsa in gymnasiet på distans och just nu läser jag matte A. Jag fattar seriöst ingenting, får inte in det i huvudet hur man gör. Ibland så kommer jag in i ett stim och jag tycker allt flyter på bra tills det att jag kollar facit och har typ hälften av alla tal fel.

    Min pappa är duktig på matte (dock inte på att förklara) så han hjälper mig mycket men ändå förstår jag inte hur jag ska göra.
    Ös över mig med tips på hur jag ska förstå och klara av matten för just nu känner jag mig som den mest korkade i världen.

    Kanske är lättare att ge tips om ni vet vad jag räknat. Så här långt har jag räknat: Numerisk räkning, Procent och håller nu på med Uttryck och ekvationer. Det har varit mycket parentes räkning och förenkling o allt är bara som ett stort virr varr för mig

  • Svar på tråden Hur tusan lär man sig matte?
  • Äldre 14 Jan 10:31
    #1

    Lägg ut något tal som du fastnat på så kanske någon kan föklara. Det är svårt att förklara annars...

  • Äldre 14 Jan 10:35
    #2

    Bor du i Skåne kan jag hjälpa. Läste matte A och B för ca 1,5-2 år sen på KOMVUX. Fick MVG i A och G eller VG i B.

  • Äldre 14 Jan 10:38
    #3

    På mer grundläggande nivåer är det en kombination av att lära sig grundreglerna samt att förstå reglerna. Jämför med svenskan där man lär sig att man ska ha stor bokstav efter punkt, i kombination med att man förstår att det förenklar läsbarheten.

    Alltså, sammanfalla sådant du behöver använda. Det kan vara prioriteringsregler för räknandet (först parenteser, sedan multiplikation/division och sist addition/subtraktion). Det kan vara innebörden av procent, dvs. att procent är en andel av något.

    Matte kräver som alla annat övning så börja med de enkla talen och när du känner att grunderna sitter kan du hoppa över resterande enkla tal och gå vidare på de lite svårare.

  • Äldre 14 Jan 10:39
    #4
    Trisse85 skrev 2013-01-14 10:35:54 följande:
    Bor du i Skåne kan jag hjälpa. Läste matte A och B för ca 1,5-2 år sen på KOMVUX. Fick MVG i A och G eller VG i B.

    Nä bor tyvärr i norrland
  • Äldre 14 Jan 10:47
    #5

    nu ska ni få några exempel
    1)  5x(x-1)
    2) Hur stor är ökningen i procent då pris
    a fördubblas b blir 5 gånger större

  • nyttme­deland­e
    Äldre 14 Jan 10:49
    #6
    Stålmamma skrev 2013-01-14 10:47:32 följande:
    nu ska ni få några exempel
    1)  5x(x-1)
    Hej ts Glad

    Berätta hur du tänker för att lösa detta tal?
  • nyttme­deland­e
    Äldre 14 Jan 10:50
    #7
    Stålmamma skrev 2013-01-14 10:47:32 följande:
    2) Hur stor är ökningen i procent då pris
    a fördubblas b blir 5 gånger större
    Vet du vad procent betyder?
  • Äldre 14 Jan 10:51
    #8
    snedtak skrev 2013-01-14 10:38:46 följande:
    På mer grundläggande nivåer är det en kombination av att lära sig grundreglerna samt att förstå reglerna. Jämför med svenskan där man lär sig att man ska ha stor bokstav efter punkt, i kombination med att man förstår att det förenklar läsbarheten.

    Alltså, sammanfalla sådant du behöver använda. Det kan vara prioriteringsregler för räknandet (först parenteser, sedan multiplikation/division och sist addition/subtraktion). Det kan vara innebörden av procent, dvs. att procent är en andel av något.

    Matte kräver som alla annat övning så börja med de enkla talen och när du känner att grunderna sitter kan du hoppa över resterande enkla tal och gå vidare på de lite svårare.

    Jättebra tips!

    Om man bara är ute efter att nätt och jämnt få ett G (ska inte läsa matte senare) - finns det något man ska prioritera att lära sig? Dvs något som, om man kan det, gör att man klarar sig över gränsen och bör få ett G?

    Jag har jobbat med ekonomi i 25 år och aldrig behövt använda mig av något mer avancerat än procent.  Tror dock inte att det räcker för att få G.  
  • Äldre 14 Jan 10:55
    #9
    hymafr skrev 2013-01-14 10:51:09 följande:

    Jättebra tips!

    Om man bara är ute efter att nätt och jämnt få ett G (ska inte läsa matte senare) - finns det något man ska prioritera att lära sig? Dvs något som, om man kan det, gör att man klarar sig över gränsen och bör få ett G?

    Jag har jobbat med ekonomi i 25 år och aldrig behövt använda mig av något mer avancerat än procent.  Tror dock inte att det räcker för att få G.  
    Ekvationslösning är nog bra att kunna, vilket inkluderar saker som prioriteringsregler och att utveckla parenteser.

    Ex:

    2(x+1) = 8
    vad är x? och hur tänker du? det finns flera sätt att lösa problemet.
  • Pusses­nufs
    Äldre 14 Jan 10:58
    #10

    www.matteboken.se/

    Den sidan är toppen!

    Finns filmer till olika delar där lärare visar på tavlan hur du gör vilket jag upplever är enklare att förstå än att bara läsa text. :)


    Scientia Est Potentia
Svar på tråden Hur tusan lär man sig matte?