• Äldre 14 Jan 09:47
    18462 visningar
    88 svar
    88
    18462

    Hur tusan lär man sig matte?

    Kanske lagt tråden fel men hittade inget mer passande ställe för min tråd.

    Jag håller på att läsa in gymnasiet på distans och just nu läser jag matte A. Jag fattar seriöst ingenting, får inte in det i huvudet hur man gör. Ibland så kommer jag in i ett stim och jag tycker allt flyter på bra tills det att jag kollar facit och har typ hälften av alla tal fel.

    Min pappa är duktig på matte (dock inte på att förklara) så han hjälper mig mycket men ändå förstår jag inte hur jag ska göra.
    Ös över mig med tips på hur jag ska förstå och klara av matten för just nu känner jag mig som den mest korkade i världen.

    Kanske är lättare att ge tips om ni vet vad jag räknat. Så här långt har jag räknat: Numerisk räkning, Procent och håller nu på med Uttryck och ekvationer. Det har varit mycket parentes räkning och förenkling o allt är bara som ett stort virr varr för mig

  • Svar på tråden Hur tusan lär man sig matte?
  • Äldre 15 Jan 13:06
    #71

    Genom att skaffa sig rutiner inom matematiken och öva på dem dagligen. Det mesta handlar om erfarenhet och inövade rutiner.


    En man, två barn, tre älsklingar
  • Äldre 15 Jan 16:31
    #72
    Moulin Rouge skrev 2013-01-15 12:32:58 följande:
    Och hur gör vi iså fall då? Ska vi ordna böcker och han ska få sitta här och räkna mellanstadiematte varje dag efter skolan för att komma ikapp??  
    Absolut. I  just matte är det inga problem att se på vilken nivå ett barn ligger på och vad den förstår och inte förstår.  Klarar man inte av nationella provet i åk 3 så blir det väldigt svårt att förstå något av det man gör på lektionerna i åk 8. Det är inte ovanligt att elever ligger på låg och mellanstadienivå när de går i högstadiet.
    Din "privatlärare" är väl inte annat än en student som jobbar extra för "my academy". Har den läst något matematik på högskolan, matematikdidaktik eller har den erfarenhet av elever med dyskalkyli etc? 
    Har din son åtgärdsprogram i matematik och vad står det där? Får han hjälp i skolan? Alla elever som inte når E ska ha åtgärdsprogram och insatser ska sättas in. 
  • nyttme­deland­e
    Äldre 15 Jan 17:28
    #73

    Sen kan "läraren" var hur duktig som helst, men kan hen inte lära ut så är det skit samma.

  • Äldre 25 Jan 19:10
    #74

    Vilken utbildning har personen från MyAcademy? Jag är själv lärare i matte, behörig från åk3 upp till vuxenutbildningen. Det är stor skillnad att ha en person som kan pedagogik. de flesta som jobbar på t.ex MyAcademy är själv studenter. Många går direkt från gymnasiet och jobbar några år som läxhjälp innan högskolan. Det är nog inte en sån person din son behöver. Han behöver specialhjälp. Sätt press på skolan och begär att han ska få extra stödundervisning av en utbildad person. Helst en speciallärare i matte men de är det ont om. Skolan är skyldig att hjälpa honom upp till ett E. Lycka till!

  • Äldre 25 Jan 19:17
    #75
    AnnaKatarina skrev 2013-01-25 19:10:29 följande:
    Vilken utbildning har personen från MyAcademy? Jag är själv lärare i matte, behörig från åk3 upp till vuxenutbildningen. Det är stor skillnad att ha en person som kan pedagogik. de flesta som jobbar på t.ex MyAcademy är själv studenter. Många går direkt från gymnasiet och jobbar några år som läxhjälp innan högskolan. Det är nog inte en sån person din son behöver. Han behöver specialhjälp. Sätt press på skolan och begär att han ska få extra stödundervisning av en utbildad person. Helst en speciallärare i matte men de är det ont om. Skolan är skyldig att hjälpa honom upp till ett E. Lycka till!
  • Äldre 27 Feb 16:48
    #76

    Hej alla!

    Jag hade också jättesvårt för mig i matte när jag gick i skolan. Behövde mycket hjälp och det tog mig en evighet att göra samma saker som mina klasskompisar gjorde. Var en jättejobbig tid för mig! Nu har jag själv barn och min son har lika mycket problem med matten som jag hade:( Då min man inte är särskilt bra på matte heller så har vi anlitat en läxhjälp som hjälper min son med hans matteläxor! En väninna till mig hittade sidan Tendea.se och där lade vi upp en annons om att vi sökte läxhjälp. Det tog inte en lång stund innan flera personer hörde av sig för att erbjuda sin hjälp! Lycka till alla ni som har problem med matte och kom ihåg att låta inlärningsprocessen ta tid!

  • Border
    Äldre 27 Feb 16:51
    #77
    Stålmamma skrev 2013-01-14 09:47:22 följande:
    Kanske lagt tråden fel men hittade inget mer passande ställe för min tråd.

    Jag håller på att läsa in gymnasiet på distans och just nu läser jag matte A. Jag fattar seriöst ingenting, får inte in det i huvudet hur man gör. Ibland så kommer jag in i ett stim och jag tycker allt flyter på bra tills det att jag kollar facit och har typ hälften av alla tal fel.

    Min pappa är duktig på matte (dock inte på att förklara) så han hjälper mig mycket men ändå förstår jag inte hur jag ska göra.
    Ös över mig med tips på hur jag ska förstå och klara av matten för just nu känner jag mig som den mest korkade i världen.

    Kanske är lättare att ge tips om ni vet vad jag räknat. Så här långt har jag räknat: Numerisk räkning, Procent och håller nu på med Uttryck och ekvationer. Det har varit mycket parentes räkning och förenkling o allt är bara som ett stort virr varr för mig
    Att läsa matte på distans är, för många, en omöjlighet. De mattelärare jag haft genom åren säger att man måste vara ett tvättäkta mattegeni för att klara av att läsa det på distans. 
    Jag tycker att du antingen skall läsa det på lektion, alt. ha täta handledningar med din lärare.
    Jag har alltid varit helt värdelös på matte, jag fattade absolut ingenting. Jag skulle till och med utredas för dyskalkyli, men det gick inte så långt innan poletten plötsligt föll ner för ett år sen och jag fattade precis allt. Nu läser jag matte 3 (tidigare matte C/D) och det går som en dans. 
  • Äldre 27 Feb 20:00
    #78

    Eftersom jag läser 100% på distans har alltså ingen lärare jag kan träffa så kan jag bara få handledning via mail så jag tanken har slagit mig både en och 7 ggr att hoppa av kursen och i stället läsa den i klass så jag har möjlighet att få all hjälp jag behöver

  • Elin 885
    Äldre 27 Feb 20:01
    #79

    matte a är mestadels repetition på grundskolans matte, så jag föreslår att du börjar på grundvux med matten.
    de flesta utbildning kräver som minst matte b eller c så du vet.


    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Äldre 27 Feb 20:20
    #80

    TS, jag tror det skulle vara bra att börja gå igenom lite grundläggande saker, typ från ettan och upp. Det kommer att gå rasande snabbt i början, men då kan man också se vad som är det första du får problem med. Då bör man gå igenom det tills du förstår och sedan ta det därifrån.

    Tiopotenser är en vanlig sådan sak.

  • Äldre 27 Feb 20:30
    #81
    Stålmamma skrev 2013-02-27 20:00:33 följande:
    Eftersom jag läser 100% på distans har alltså ingen lärare jag kan träffa så kan jag bara få handledning via mail så jag tanken har slagit mig både en och 7 ggr att hoppa av kursen och i stället läsa den i klass så jag har möjlighet att få all hjälp jag behöver
    Nä, hoppa inte av nu utan kämpa på! Det skulle vara ifall du kan skriva in dig på KomVux *också* så att du skulle kunna få klasskompisar att sitta och plugga tillsammans med?

    När jag har läst matte och kört fast så är det på mattestugorna *efter* föreläsningarna som jag har lärt mig mest, när man sitter tillsammans med andra och jobbar.  Det finns ingen här i tråden som jobbar med matte A samtidigt som du skulle kunna 'hänga' virtuellt med?

    Jag tror att många som tyckt det varit riktigt svårt med matte under sin skoltid har mycket bättre förutsättningar att klara av det när de återvänder med några år av all möjlig erfarenhet och tid, helt enkelt, bakom sig.

    Lycka till TS!

    /mattelärare

     
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Äldre 27 Feb 22:09
    #82

    Jag läser oxå matte A fast på KOMVUX , kanske kunde hjälpt varann? :) vilken del är du på ?

  • Äldre 28 Feb 21:56
    #83

    du kanske kan försöka hitta en annan kunnig person inom matte?
    ja pluggar på universitet och fick dyka in i kemi som VERKLIGEN INTE är min starka sida o har aldrig varit.
    läraren helt värdelös, kunnig men inte pedagogisk.
    pluggade med ett par i klassen som är duktiga, fattade lite men ändå långt kvar o ja klarade inte tentorna.
    pluggade sedan med en annan kille i klassen o han va helt grym på att förklara och göra saker o ting lätt att förstå!
    fick högsta betyg i nästan alla delprov och fick ett fint slutbetyg på första terminen, MER än nöjd!

    så mitt tips är att först o främst hitta en person som har tid och ork att lära dig, även om du blir frustrerad o börjar gråta (this is my story ;)  ) och sedan, övaövaöva!
    sitt inte flera timmar varje dag, då blir man less. men lite varje dag o sen har du långkörarpluggdagar också!

    lycka till med matten!! =) 

  • Äldre 2 Mar 09:16
    #84

    Nu har jag inte läst annat än ts, men kan rekommendera pluggakuten.se, där finns det massor med människor som är superduktigta på matte och fysik. Bra på att förklara också! Annars finns det massor med youtube-klipp där folk förklarar, som om det vore en föreläsning. Det är typ så jag har klarat min universitetsmatte och det fungerar på samma sätt för gymnaiematten. Önskar atts jag hade den hjälpen då jag läste det! Andra tips är att öva varje dag och att inte stressa upp dig då det går dåligt.

  • Äldre 4 Apr 15:53
    #85

    Jag har också alltid haft jättesvårt med matta och mina föräldrar har spenderat timtal med mig utan att jag har förstått någonting. Jag hade även en mattelärare som hjälpte mig under gymnasiet med min matte. Då gick det faktiskt bättre och jag började tillslut tycka att det var kul!!! tror att det viktigaste är att hitta någon som kan hjälpa en som man verkligen trivs bra med och som kan hjälpa till på ett pedagogiskt sätt som passar just dig! alla lär sig inte på samma sätt och det är problemet med många lärare i skolan att de inte anpassar undervisningen till eleven! Men jag känner precis igen mig i situationen och förstår situationen...kanske ni kan byta förmedling av mattehjälp? Lycka till!

  • Yas
    Äldre 4 Apr 16:01
    #86

    Hej har bara läst TS, jag har precis läst klart Matte 1 på komvux men i klassrum. Fattat noll i matte hela mitt liv, ( nu 30 år) Men fick en jätte bra lärare och det bara klickade. Läser nu matte 2 och det går jättebra Skrattande

    Jag kan tipsa om hemsidan www.Matteboken.se jättebra hemsida med hjälp från grundskolan upp till matte E. Hjälpte mig jätte mycket och jag använder den fortfarande. Det finns också en app för androida telefoner som heter sigma.  

    Tror inte att jag skulle ha kunnat ta matten på distans dock, tufft. Lycka till Glad  

  • Äldre 4 Apr 16:20
    #87

    Jag var oxå en sådan som hade stora problem med matte , när jag började 1:an sa lärarinnan att jag inte kunde räkna matte. och så har jag känt det i alla år som jag gick i skolan. När jag var 28 år så tog jag tag i mitt liv å började på folkhögskola för att läsa upp min matte. Fick en jättbra lärare som efter mate akursen sa till mig att hon ville att jag skulle gå ett år till på folkhögskolan så att hon kunde få ha mig i matte b och sen efter det så sa hon igen till mig att hon ville undervisa mig i matte c. Jag är grymt tacksam mot denna läraren som fick mig att tycka att matte är kul. Idag går jag på högskola.

  • Äldre 10 Jan 13:36
    #88
    -1

    jAg fattarinte heller matTe. JAg har bara Haft en INtim relasion med Min Lärare (i matte,

Svar på tråden Hur tusan lär man sig matte?