• Äldre 6 Feb 17:22
    13416 visningar
    97 svar
    97
    13416

    Hur många timmar sover du per dygn?

    *Hur många timmar sover du per dygn?

    *Önskar du att det var fler/färre?

     

  • Svar på tråden Hur många timmar sover du per dygn?
  • Äldre 7 Feb 22:25
    #81

    Jag lägger mig så att jag får minst sju timmar i sängen. Det betyder vanligen att det tar en stunda att somna och att jag vaknar minst två gånger varje natt. Misstänker att den totala sömntiden är ca sex timmar i snitt per natt. När jag är ledig längre tidsperioder har jag en tendens att "sova ikapp" och då sover jag nog nio timmar per natt.

  • Äldre 7 Feb 23:14
    #82
    Uniqie skrev 2013-02-07 00:29:00 följande:
    Känner du dig mer utvilad ju längre du sover då också? Jag tänker på att somliga kan uppleva att man blir mer trött ju längre man sover. Hur är det med den saken för dig?
    Ja oftast iaf, men kan absolut känna att jag sovit för länge. Då kommer huvudvärken som ett brev på posten.
    men 12 timmar är inga problem, då är jag pigg när jag vaknar! 
    Spelar oftast ingen roll hur många timmar jag sovit, bara jag får vakna av mig själv och kan ligga kvar en stund så klarar jag dagen bättre än om jag måste vakna av klockan.   
  • Needfu­lThing­s
    Äldre 7 Feb 23:18
    #83

    Allt mellan 8-12 h. Går upp samma tid på förmiddagen varje dag hur tidigt eller sent jag än lägger mig.

  • Ruggug­glan
    Äldre 7 Feb 23:21
    #84

    I normala fall sover jag mellan 4 och 7 timmar. Jag önskar att jag hade ro att lägga mig tidigare på kvällarna så att jag fick ordentligt med sömn. 8 timmar vore skönt.

    Nu när jag är gravid sover jag mer.


  • Äldre 8 Feb 07:13
    #85

    Somnar vid tio å går upp strax efter fem så det blir lite drygt 7 timmar. Det fumgerar.jag på. Kan ibland ta en tolvtimmare också ;) Somnar gott i soffan efter middan. Kryoer in i sängen vid tio som vanligt å sover gott tills klockan ringer. DÅ är jag riktigt utvilad ;)

  • Äldre 8 Feb 09:48
    #86

    4-6 timmar, vår dotter på 1,5år väcker oss åtta gånger per natt ungefär.

    Jag behöver minst 12 timmar för att känna mig utvilad.

  • Äldre 20 Feb 15:04
    #87

    Jag sover som bäst 2 h utan uppvaknanden och totalt 3 - 4 h / natt, som bäst ( detta med starka sömnmediciner ).

  • Äldre 20 Feb 15:21
    #88

    Söndag-torsdag 4-6 timmar, fredag-lördag 8-10 timmar, spelar dock ingen roll hur länge/lite jag sover, jag vaknar aldrig på natten heller, är alltid helt död på morgonen när jag vaknar, tar en timma att vakna till, sen är jag pigg resten av dan tills jag lägger mig vid 01-03, går upp 07.

  • Äldre 20 Feb 15:24
    #89

    4-6 timmar,oftast mindre men aldrig mer. Sover ca 23-06 med minst tre uppvak som tar tid att somna om.

  • Äldre 21 Feb 12:36
    #90

    Jag har haft sömnproblem i över 2 år. Jag har svårt för att bli så trött att jag vill/kan sova (jag är trött och orkeslös på dagarna, men pigg på kvällarna/nätterna) och det kan ta mig 1-2 timmar att somna när jag väl har lagt mig i sängen. Jag skulle gissa på att jag får mellan 4-6 timmars sömn per natt, vilket är alldeles för lite för mig.


    Barnlöshetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Elin 885
    Äldre 21 Feb 12:37
    #91

    9-12 timmar.


    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    Äldre 21 Feb 12:40
    #92
    vinnis skrev 2013-02-06 19:00:33 följande:
    När jag jobbar dagtid sover jag ungefär 5,5h i snitt. Men det händer att jag somnar när jag kommer hem vid 5 på e.m till dagen därpå...när jag e ledig kan jag sova upp till 13-14 timmar...känns inte så friskt...är dessutom aldrig helt pigg. Nån som känner igen sig???
    du kanske har adhd/add?
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Elin 885
    Äldre 21 Feb 12:42
    #93
    mclo skrev 2013-02-07 12:23:59 följande:
    Har ett funktionshindrat barn som är hyperaktiv och inte kan komma ner i varv så när han väl vaknat kan han hålla igång i 12 timmar och sen pluggar jag och kan bara plugga när han sover.
    hm avlastning?
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Äldre 21 Feb 23:07
    #94

    Oj, har faktiskt funderat på det, dock pga andra saker såsom min höga stressnivå, slarv och koncentrationen...min pappa har damp som faktiskt märks utanpå. Men till den graden tror jag inte det handlar om. Tror du sömnen kan kopplas till detta isånafall?? Har du erfarenhet av detta? Intressant..


    Elin 885 skrev 2013-02-21 12:37:38 följande:
    9-12 timmar.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?

  • Äldre 21 Feb 23:07
    #95

    Elin 885 det var menat till dig :)


    vinnis skrev 2013-02-21 23:07:07 följande:
    Oj, har faktiskt funderat på det, dock pga andra saker såsom min höga stressnivå, slarv och koncentrationen...min pappa har damp som faktiskt märks utanpå. Men till den graden tror jag inte det handlar om. Tror du sömnen kan kopplas till detta isånafall?? Har du erfarenhet av detta? Intressant..

  • Äldre 17 Sep 01:17
    #96

    Äldre tråd ja, men jag svarar ändå. Jag behöver mellan 10-12 timmar per natt för att bli utvilad. Vid 12 timmars sömn studsar jag upp ur sängen aspigg. Vid 10 timmar är jag bara pigg. Färre än 10 timmar då är jag trött. Färre än 7 timmar då känner jag mig sjuk hela dagen, går i en dimma. Känner mig nästan som om jag var berusad vilket jag inte är. Så 7 timmar eller färre är skadligt för mig.

  • Äldre 17 Sep 01:32
    #97
    MGA89 skrev 2018-09-17 01:17:09 följande:

    Äldre tråd ja, men jag svarar ändå. Jag behöver mellan 10-12 timmar per natt för att bli utvilad. Vid 12 timmars sömn studsar jag upp ur sängen aspigg. Vid 10 timmar är jag bara pigg. Färre än 10 timmar då är jag trött. Färre än 7 timmar då känner jag mig sjuk hela dagen, går i en dimma. Känner mig nästan som om jag var berusad vilket jag inte är. Så 7 timmar eller färre är skadligt för mig.


    Grattis till veckans trådlyft,
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
Svar på tråden Hur många timmar sover du per dygn?