• Anonym (Hoppl­öst)
    Äldre 16 Feb 20:46
    6881 visningar
    36 svar
    36
    6881

    Tar sonens studiebidrag

    Ok - för att korta ned det lite. Studiebidraget går till den andra föräldern där sonen inte är skriven längre eftersom han inte har bott där på flera år. Dock har han inte varit skriven hos mig så himla länge. Jag har försökt ändra på detta att utbetalningen ska gå till mig eftersom sonen bor här men CSN säger nej, det sker som med barnbidraget med automatik. Så det kan jag inte göra något åt
    MEN
    nu är det så att den andra föräldern inte alltid för över dessa pengar till sonen varje månad och när det görs är det inte alls alltid hela beloppet. Denna person betalar alltså INGET för honom men tar emot hans studiebidrag och ibland helt enkelt skiter i att ge honom och gör åt pengarna själv. Kan DEN biten vara olaglig eller att man kan komma åt det på något sätt? Jag har dåligt med pengar och sonen har absolut inga andra pengar än sitt studiebidrag och det känns så förbannat orättvist pengarna bara kan tas så där?

  • Svar på tråden Tar sonens studiebidrag
  • Äldre 16 Feb 20:49
    #1

    Låter ju helt sjukt

  • Anonym (Hoppl­öst) Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 20:51
    #2

    Ja det är det!

  • Anonym (föröd­rdra..­)
    Äldre 16 Feb 21:07
    #3

    Studiebidraget bör  komma barnet till goda. Det handlar om 850:- sek/ månad eller hur? Tycker att barnet skall få få förvalta vartenda  öra? Fickpeng? Tonåring?

    Om någon "snor" detta är det fel!

    Om barnet har fylld 16, kan du skapa ett konto till barnet, så pengarna går in där.  Prata med banken/ försäkringskassan.

    Pengarna kommer från FK, men det vet du väl redan?

  • Anonym
    Äldre 16 Feb 21:08
    #4

    Är du inte vårdnadshavare alltså?

    Polisanmäl för bedrägeri kanske?

  • Anonym
    Äldre 16 Feb 21:10
    #5

    Förlåt, pengarna kommer från CSN...

  • Anonym
    Äldre 16 Feb 21:13
    #6
    Anonym (förödrdra..) skrev 2013-02-16 21:07:13 följande:
    Studiebidraget bör  komma barnet till goda. Det handlar om 850:- sek/ månad eller hur? Tycker att barnet skall få få förvalta vartenda  öra? Fickpeng? Tonåring?

    Om någon "snor" detta är det fel!

    Om barnet har fylld 16, kan du skapa ett konto till barnet, så pengarna går in där.  Prata med banken/ försäkringskassan.

    Pengarna kommer från FK, men det vet du väl redan?
    (förlåt, inte föröldra, men föräldrar! Har  fått ett nytt tangentbord i kväll!)
  • Lillus­en
    Äldre 16 Feb 21:16
    #7

    Hur gamal är sonen? Vid 18 betalas pengarna ut direkt till studenten. Betalar mamman inget underhåll heller?

  • Anonym (Hoppl­öst) Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 21:42
    #8
    Anonym (förödrdra..) skrev 2013-02-16 21:07:13 följande:
    Studiebidraget bör  komma barnet till goda. Det handlar om 850:- sek/ månad eller hur? Tycker att barnet skall få få förvalta vartenda  öra? Fickpeng? Tonåring?

    Om någon "snor" detta är det fel!

    Om barnet har fylld 16, kan du skapa ett konto till barnet, så pengarna går in där.  Prata med banken/ försäkringskassan.

    Pengarna kommer från FK, men det vet du väl redan?
    Det handlar om 1.050 kr. Försäkringskassan hänvisar alla samtal ang studiestöd till CSN. Och jag kan skapa ett konto men inte tvinga den andra föräldern att sätta in pengarna där. Dom sätter inte in pengar till någon under 18.
  • Anonym (Hoppl­öst) Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 21:42
    #9
    Anonym skrev 2013-02-16 21:08:18 följande:
    Är du inte vårdnadshavare alltså?

    Polisanmäl för bedrägeri kanske?
    Vi har gemensam vårdnad fast barnet bor bara hos mig. Det var samma sak med barnbidraget tidigare.
  • Anonym (Hoppl­öst) Trådstartaren
    Äldre 16 Feb 21:43
    #10
    Anonym skrev 2013-02-16 21:13:47 följande:
    (förlåt, inte föröldra, men föräldrar! Har  fått ett nytt tangentbord i kväll!)
    Hehe ingen fara :)
Svar på tråden Tar sonens studiebidrag