• Anonym (Till slut!)

    Äntlugen barnförbud på café/lunchrestaurang!

    Äntligen har ett café/lunchrestaurang bestämt att ha barnförbud upp till 6 år! Jag tycker det är fantastiskt och hoppas många fler tar efter. Varken andra gäster eller personal ska behöva drabbas av ouppfostrade ungar och deras lata föräldrar när de går ut och fikar/äter.

    Visst håller ni med?
    www.expressen.se/nyheter/har-ar-fiket-som-forbjuder-barn/

  • Svar på tråden Äntlugen barnförbud på café/lunchrestaurang!
  • Anonym (Skönt utan barn)
    Anonym (allt är idioti) skrev 2013-03-10 13:14:01 följande:
    kassa?? nej du verkar inte fatta. vi pratar om ett cafe och tror du verkligen att alla som kom dit va stökiga?
    nej tror inte det. men när man skriver 1-3 barnfamiljer så är det ca. tror dock fler sköter sig än springer runt.

    sen dra in skillnaden mellan ett cafe och en pub är väldigt omoget och handlar om helt andra saker.
    bor heller inte i stor stan utan mindre och jag har sett 1 barnfamilj som inte säger till sina barn. resten sitter fint, kanske inte alltid tysta, men jag kan oxå se att de pratar lite högt precis som alla andra där.

    Men snälla, jag orkar inte diskutera med dig.... Är man så trångsynt så man tror att jag jämnför cafe och pub, kaffe och alkohol är du ju helt ute och cyklar.. Kan berätta för dig att jag jämnförde ÅLDERSGRÄNSERNA som är satta utav precis samma anledningar ; Att slippa stökiga och jobbiga människor! Liksom jag sa att det finns säkerligen 18åringar som kan sköta sig, men får inte komma in på 23-årspub  utav den anledningen att pubägarna inte vill ha massa stökiga, yngre ungdomar... Det ÄR precis samma sak som att caféer inte vill ha massa bajsblöjor och härjande småbarn på sina caféer, trots att det kanske finns ungar som sköter sig exemplariskt!


     


    Förstår du inte mitt resonemang nu är jag rädd att jag inte kan förklara det på ett sätt så du förstår, för du verkar ju inte ha gjort det tidigare!


    Tack för mig!

  • Anonym

    Jag kan inte förstå det stora problemet faktiskt...

    Det finns Fasiken Cafer i varenda hörn i stockholm! resturanger, snabb mats stället , glass stånd , pressbyroer osv osv!.

    om då ett Cafee väljer att vara Vuxen cafe vad är problemet?! det är ju inte som om det är det enda cafeet i hela stockholm det är väll bara och gå till Wenscoffe eller något av dem andra miljorer cafeer.

     

  • Anonym
    chrissandra skrev 2013-03-10 10:56:32 följande:
    Att låta barn springa omkring och busa på caféer, i butiker, på restauranger, på akuten o.s.v. tycker jag inte är ett sätt att uppfostra barn på. Det är att strunta i det.

    chrissandra skrev 2013-03-10 10:56:32 följande:
    Att låta barn springa omkring och busa på caféer, i butiker, på restauranger, på akuten o.s.v. tycker jag inte är ett sätt att uppfostra barn på. Det är att strunta i det.

    Skulle ett sådant barn med en lat morsas tillåtelse terrorisera mig på ett café hade jag fan jagat efter och skrikit som en besatt tills ungen grinat av skräck.. oavsett vad lat morsa tycker om saken.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-10 19:58:46 följande:


    Skulle ett sådant barn med en lat morsas tillåtelse terrorisera mig på ett café hade jag fan jagat efter och skrikit som en besatt tills ungen grinat av skräck.. oavsett vad lat morsa tycker om saken.
    Jag har en släkting som vid ett tillfälle var på restaurang och åt och då kom ett barn och ställde sig vid bordet och tittade på honom. Föräldrarna satt i bordet intill och log, de tyckte väl att "barn ska få vara barn" eller att barnet var så gullig.
    Men när min släkting sa till barnet att "Nu ska jag lära dig att svära" så var föräldrarna snabba med att be barnet komma till dem. 
  • Orcha

    Vilken meningslös diskussion.
    Nåt café har valt att nischa sitt ställe, so what?
    Gå förbi med barnen å ta nästa istället.
    Det hade jag gjort med mina barn. Åldersgränser finns på nattklubbar, bolaget osv. Varför är det mer fel för att ett random café, i bruset av dom, väljer ålder på sina gäster?
    Ser inte problemet.


    Finns dårar med utbildning här. Ryggen mot väggen rek.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-10 20:15:57 följande:
    Jag har en släkting som vid ett tillfälle var på restaurang och åt och då kom ett barn och ställde sig vid bordet och tittade på honom. Föräldrarna satt i bordet intill och log, de tyckte väl att "barn ska få vara barn" eller att barnet var så gullig. Men när min släkting sa till barnet att "Nu ska jag lära dig att svära" så var föräldrarna snabba med att be barnet komma till dem. 

    Hahaha! Detta ska jag anamma! Tror lilla nisses mamma blir mer noga med att hålla koll på sonen om han lär sig skrika k*k, h*ora med mera! [quote=69110894][quote-nick]Anonym skrev 2013-03-10 20:15:57 följande:[/quote-nick]
    Anonym skrev 2013-03-10 19:58:46 följande:
    Skulle ett sådant barn med en lat morsas tillåtelse terrorisera mig på ett café hade jag fan jagat efter och skrikit som en besatt tills ungen grinat av skräck.. oavsett vad lat morsa tycker om saken.
    Jag har en släkting som vid ett tillfälle var på restaurang och åt och då kom ett barn och ställde sig vid bordet och tittade på honom. Föräldrarna satt i bordet intill och log, de tyckte väl att "barn ska få vara barn" eller att barnet var så gullig. Men när min släkting sa till barnet att "Nu ska jag lära dig att svära" så var föräldrarna snabba med att be barnet komma till dem. [/qJahaja
  • krusmynta02
    Denise87 skrev 2013-03-08 00:02:20 följande:
    ja men vad hindrar dig från att undvika att bli påkörd av en kundvagn och stå så att du störs av att någon springer runt och skriker? Vad hindrar dig från att gå en annan väg eller liknande? 

    Ja om jag går på  bio och grannen prasslar bredvid har jag egentligen fyra alternativ.

    1 byt plats
    2 be grannen vara tyst
    3 gå därifrån och se filmen hemma i stället
    4 sitta där och känna mig störd och väljer jag det sistnämnda så är det mitt problem.

    Ja barn är barn och ingen föds anpassad efter det samhälle den föds in i utan det krävs en viss process för att varje människa ska anpassa sig och lära sig vilka sociala regler som gäller i olika sammanhang, därför kan man förvänta sig att ett barn springer omkring eller skriker. Är det fortfarande otydligt för dig ? 
    Ja, barn är barn och det är den vuxnes ansvar att se till att
     lära dom hur man uppför sig ute bland folk.. (ja, jag har barn själv och hade Aldrig accepterat spring, bråk eller gnäll!) Börjar man tidigt så lär man ut att" så här ÄR det när man är på café restaurang eller affär--.Punkt och slut --inga diskussioner, det bara ÄR så för ALLA."..... Man kan ju lägga upp nåt som barnet har att plocka med...t.ex. ett risgryn i taget...små små bullbitar eller kaksmulor eller..Lägger man en tidning under stolen är den ju bara att kasta sen.. I affären kan man hoppa jämfota t.ex. vid tjat.. Då blir man pinsam och det tjatas inte...eller så har man kontanter med  och säjer att det här finns..
  • Självklarhet

    Sorry att jag drar upp en gammal tråd, men kände mig tvungen att få skriva av mig lite.. Här i Sverige snackas det hela tiden om rättigheter, rättigheter, rättigheter och rättigheter, men sällan om skyldigheter... Jag tycker det är självklart att det ska finnas caféer där barn inte är tillåtna. Visst, det finns jättemånga barn som sköter sig osv. Men man kommer ändå inte ifrån att små barn kladdar och har sig. Har jag betalat för att sitta å fika i lugn och ro vill jag slippa se nerkladdade barn, illaluktande bajsblöjor och barn som springer runt bland borden. Jag menar det är ju inte så att ALLA caféer ska förbjuda barn, utan vissa. Det finns ju caféer som har barn och barnfamiljer som primär målgrupp, varför kan man då inte ha det motsatta?? Om vi säger rent hypotetiskt att det finns 100 caféer i Stockholms innerstad, varför kan då inte 3-4 st vara barnfria? För självklart ska barn få vara med och fika, och visst, dom måste ju få komma till ett café för att få lära sig hur man uppför sig, men då kan det vara på ett där barn tillåts. Så summa summarum: Barnfria caféer, en självklarhet!!

  • Anonym (xxx)
    Anonym (HUH?) skrev 2013-03-09 20:10:31 följande:
    Så enkelt att säga att det är okej att inte barn är välkomna, de kan ju inte protestera själva, men om man skulle göra liknande fö någon annan kategori människor så är det fruktansvärt?!?
    Fast funktionshindrade är ju uteslutna från väldigt mycket, det hörs ju knappt några protester för det.
  • Anonym (RANNA)
    chrissandra skrev 2013-03-09 22:17:29 följande:
    Vad du hakar upp sig på att det är en särskild kategori människor, det är det inte. Det är en särskild ålder- alla kategorier.

    ALLA under 6 år. Oavsett etniskt ursprung, psykisk sjukdom eller friska som nötkärnor, skötsamma och icke skötsamma.
    Då är det OK att utesluta alla över en viss ålder också enligt dig? Det kallas ÅLDERSDISKRIMINERING!
  • Anonym (xxx)
    Anonym (RANNA) skrev 2013-09-02 15:30:32 följande:
    Då är det OK att utesluta alla över en viss ålder också enligt dig? Det kallas ÅLDERSDISKRIMINERING!

    Och det görs väl också, finns ju ofta åldersgränser uppåt för vissa aktiviteter.
  • Anonym (RANNA)
    Anonym (xxx) skrev 2013-09-02 15:32:08 följande:

    Och det görs väl också, finns ju ofta åldersgränser uppåt för vissa aktiviteter.
    Tycker du det är av godo? 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (RANNA) skrev 2013-09-02 15:34:42 följande:
    Tycker du det är av godo? 

    Ja, vissa saker behöver inte vuxna göra, och barn behöver inte ha tillträde överallt.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-03-10 20:15:57 följande:
    Jag har en släkting som vid ett tillfälle var på restaurang och åt och då kom ett barn och ställde sig vid bordet och tittade på honom. Föräldrarna satt i bordet intill och log, de tyckte väl att "barn ska få vara barn" eller att barnet var så gullig.
    Men när min släkting sa till barnet att "Nu ska jag lära dig att svära" så var föräldrarna snabba med att be barnet komma till dem. 
    Underbart! Själv säger jag att nu får du gå till ditt eget bord, för jag vill äta ifred. Men visa barn lyssnar inte och inte heller deras föräldrar, då ska jag (försöka iaf) komma ihåg den kommentaren
  • chrissandra
    Anonym (RANNA) skrev 2013-09-02 15:30:32 följande:
    Då är det OK att utesluta alla över en viss ålder också enligt dig? Det kallas ÅLDERSDISKRIMINERING!

    Varför använder du versaler? Det uppfattar jag som att du skriker åt mig.
  • Självklarhet

    Precis som Anonym(xxx) skriver så behöver barn inte ha tillträde överallt. Ett exempel på hur konstigt vissa människor tänker fick jag när jag på skoj frågade runt lite i mitt område där jag bor. I stort sett alla tyckte att det var ok med t.ex. ett café där bara barn/barnfamiljer var välkomna. Men när vi vände på steken, alltså att det skulle vara ett café där barn under typ 6-7 år inte var välkomna, då var det inte alls ok.. Det roliga är att några jag pratat med som faktiskt håller med om att det bör finnas barnfria caféer är själva småbarnsföräldrar. Dom är medvetna om att alla faktiskt inte tycker barn som skriker är gulliga. Jag tillhör en av dom som generellt inte tycker såbarn är söta och gulliga, då måste det väl finnas ett fik där jag ska få sitta i lugn å ro, så kan småbarnsföräldrarna sitta på ett annat fik!!

Svar på tråden Äntlugen barnförbud på café/lunchrestaurang!