• Äldre 5 Mar 16:50
    6889 visningar
    12 svar
    12
    6889

    Erfarenheter av tysk förskola/skola?

    Kommer flytta till Tyskland, Nürnberg, efter sommaren. Har en 6-åring som egentligen skulle börja förskoleklass till hösten och en 4-åring som går på "dagis".

    Finns det någon med erfarenhet av tyska skolan (den som motsvarar förskoleklass), har fått tips om montessori...

    Undrar också om erfarenheter gällande språket. Ingen i vår familj pratar tyska och jag känner oro för mina barn som sätts i en situation där de inte kommer kunna göra sig förstådda eller kunna förstå. 

    Någon som varit i liknande situation? 

  • Svar på tråden Erfarenheter av tysk förskola/skola?
  • Äldre 6 Mar 10:53
    #1

    Vi flyttade till Tyskland i höstas med en fyraaring. Han talade lite tyska innan eftersom hans pappa kommer fran Tyskland, men som tredjesprak sa inte pa nagon högre niva. Jag tycker att nya ord har kommit fort, men han har fortfarande svart för grammatik (den tyska grammatiken är betydligt mer komplicerad än den svenska).

    Antagligen kommer era barn att fa stödundervisning i Tyska. Vi ska pa kontroll om nagon manad för att se om det behövs för var del.

    Pa var sons förskola gar de äldre barnen ifran för att delta i förskoleklass, annars är de i aldersblandade grupper. Förskoleklass börjar man vid 5-6 ar beroende pa när pa aret men är född, de delar i juli och inte som i Sverige vid arsskiftet.

  • Äldre 8 Mar 10:33
    #2

    Tack för ditt svar!

    Låter bra med ev. stödundervisning i Tyska.

    Ska också titta efter en förskola med liknande upplägg som er, att det är blandade åldersgrupper under en del av dagen. Det skulle ge mycket trygghet, framförallt för vår 4-åring! 

  • Äldre 14 Mar 20:55
    #3

    Jag bor strax utanför Nürnberg! Jag har en 5 åring som går i kindergarten och som börjar skolan till hösten (Montessori). Kindergarten är i princip alltid åldersblandad, åtminstonde här i Bayern. I samma grupp/klass går barn i åldrarna 3-6 år. En del kindergarten tar emot 2.5 åringar i mån av plats. När man är 5 och går sitt sista år på kindergarten räknas man som Vorschulekind, men man går kvar i samma grupp. Enda skillnaden är att förskolebarnen ibland har lite egna förskoleaktiviteter vid sidan om, t ex räknestund i gympasalen med en av förskolelärarna någon gång i veckan. När man är 6 börjar man normalt sett skolan. Anser kindergartenpersonalen och/eller barnläkare att barnet inte är skolmoget diskuterar man med föräldrarna om barnet ska gå kvar i kindergarten ytterligare 1 år. På min dotters kindergarten erbjuds extra tyska undervisning till alla som inte har tyska som modersmål. Vet inte om det är så överallt. Motsvarande kommunal skola kan man inte välja själv (där jag bor iaf) utan man tillhör en "Schulsprengel" beroende på var man bor. Montessoriskolorna är privata- och avgiftsbelagda. I Montessoriskolan arbetar man i åldersblandade klasser, oftast går då 6-10 åringar tillsammans. I vanliga tyska skolan gör man inte det utan 6 åringar för sig, 7 åringar för sig etc. Tyska kommer dina barn lära sig förutsatt att de leker med andra tyskspråkiga barn och troligtvis kommer det gå mkt fortare än du kan tänka dig!

  • Äldre 17 Mar 20:59
    #4

    "Bastamamman", tack för massa bra info!
    Då blir det alltså "riktig" skola som gäller för min äldsta... Hur tänker du kring montessori, var den ett självklart val i jämförelse med den kommunala skolan?
    Är det som i Sverige gissar jag också att det kan vara svårt att få en plats på montessori förskola/skola...
    Vad ligger avgiften på ungefär?

    Känns skönt att höra att språket inte brukar vara några problem, vi får helt enkelt se det som ett äventyr och en utmaning för hela familjen!  

  • Äldre 22 Jan 22:15
    #5

    Montessori är ett bra alternativ; man satsar på självständighet och intrinsisk motivation istället för morot och piska. Det är inga betyg de första åren men lärarna iakttar barnen väldigt noggrann för att kunna handleda de på rätt sätt i fall barnet behöver hjälp med något.

    I den vanliga tyska skolan blir det betyg från årskurs 2 och efter årskurs 4 är det betygen (och inte föräldrarnas fria val!) som avgör om barnet får går till Gymnasiet eller till lägre skolformer (som inte ger högskolebehörighet; för att få det behöver man läsa på). Det säger sig självt att den tidiga segregationen är framförallt en social segregation.

  • Äldre 24 Jan 07:14
    #6
    Wolverine skrev 2014-01-22 22:15:57 följande:
    Montessori är ett bra alternativ; man satsar på självständighet och intrinsisk motivation istället för morot och piska. Det är inga betyg de första åren men lärarna iakttar barnen väldigt noggrann för att kunna handleda de på rätt sätt i fall barnet behöver hjälp med något.

    I den vanliga tyska skolan blir det betyg från årskurs 2 och efter årskurs 4 är det betygen (och inte föräldrarnas fria val!) som avgör om barnet får går till Gymnasiet eller till lägre skolformer (som inte ger högskolebehörighet; för att få det behöver man läsa på). Det säger sig självt att den tidiga segregationen är framförallt en social segregation.
    Har du barn i en kommunal tysk skola eller Montessori? Med en fem (snart sexaring) har jag redan börjat oroa mig för att det verkar sa otroligt "mallstyrt", som om man far inte sticka ut at nagot hall. Hittade tex en lista pa dagis där barnen hade listat sina svagheter (tror inte ens att det ordet skulle användas i Sverige) och det var saker som 'Jag är för tyst', 'Jag pratar för mycket', 'Jag tycker inte om att mala', dvs saker som stämmer pa massor av personer utan att det är nagot fel. Var son stammar en del pa dagis (inte hemma dock) och det har de ocksa gjort till ett problem, vilket det är men de gör ingenting själva utan säger att vi maste jobba med det (hur vi nu ska göra det när det knappt händer hemma). Som tur är har de läkare vi har träffat varit betydligt mer balanserade. Nu ska en av oss iallafall om allt gar vägen vara föräldraledig hela nästa ar, sa vi kan hjälpa till mer med skolarbetet.

    Förhoppningsvis oroar jag mig i onödan, konstigt att man maste göra det när var son är en helt vanlig femaring.
  • Äldre 25 Jan 14:08
    #7

    Fenna,

    våra barn går än så länge i kommunal skola.

    Tyvärr så uppfattar vi det som ganska mallstyrd (det är också en av anledningarna att vi planerar att flytta våra barn till Montessori) trots att är egentligen är en "bra skola", dvs. rektorn och lärare är o.k., inget "problemområde" eller liknande.

    Den vanlige tyska skolan är väldigt konkurransutriktad då barnen genom den tidiga betygssättningen hela tiden blir bedömda och de fattar ju rätt snabbt själva vem som är "bra" och vem som har dåliga betyg.

    Vår son är i vanligt sammanhang kvicktänkt och inte bakom flötet men i skolan har det stakat sig och han har helt tappat självförtroendet och lusten. Det är hemskt att se.

  • Äldre 25 Jan 14:14
    #8

    Postar här mitt inlägg från en annan tråd, då det verkar finnas två tråd med liknande tema.
    ********************************************************************************************************
    Hej,

    vi flyttade från Sverige till Tyskland förra året. Våra barn talar båda tyska och svenska då vi är en tysk-svensk familj.
    Barnen började (för)skolan i Sverige (det var en internationell skola och barnen lärde sig engelska där) och är nu i årskurs 1 resp. årskurs 3 i Tyskland.
    Sedan vi är i Tyskland vantrivs sonen (snart 9) och dottern (6) verkar också vara uttråket på något sätt (enligt läraren kan hon inte koncentrera sig) kanske inte därför att hon redan kan allting (det kan hon inte) men hon kanske inte tycker att undervisningen är tillräckligt roligt.

    I Sverige gick båda barn för det mästa gärna i skolan. De var intresserade av undervisningen och deras betyg var också o.k. Det smälte helt enket in i skolsammanhället.

    Jag funderar nu vad barnens olust kan bero på.

    Skolan i Tyskland skiljer sig i mina ögon från skolan i Sverige genom att  (i alla fall i Bayern) det ges betyg från årskurs 2 (!) och efter årskurs 4 delas barnen upp i 3 skoltyper:
    Högsta nivå: Gymnasium
    Mellersta nivå: Realschule
    Lägsta nivå: Hauptschule (kallas nu även Mittelschule)
    Bara om man har gått ut Gymnasium och klarat högskoleprvet (Abitur) har man högskolebehörighet.
    I Bayern får man som föräldrar inte välja vilken skoltyp barnet får gå i efter årskurs 4, det är slutbetyget i klass 4 som avgör.
    Det behöver inte sägas att detta system cementerar effektivt klasskillnaderna i Tyskland, men uppenbart är man övertygat om att detta system är överlägset.

    Vad jag tycker också känna är att elev-lärare kontakt är mer i ögonhöjd i Sverige än det är i Tyskland. (Men det är ju svårt att kvantificera.) Jag undrar om mina barn uppfattar det på samma sätt som jag och att det är en orsak att de drar sig undan?

    En problem för sonen är (så ser jag det) att tyska pojkar i genomsitt är vildare och att vara lugg, tyst och blyg är ingen merit för en småpojke i Tyskland.

    Någon annan (tysk-)svensk familj vars barn har fått problem i skolan efter flytten till Tyskland?

    Snälla, svara mig hur ni hanterade situation.

  • Äldre 28 Jan 20:36
    #9

    Efter snart ett halvår i kommunal skola kindergarten är vi helt inställda på att prova montessori nästa termin. Har lite samma erfarenhet som du "Fenna", mallstyrt är ett bra ord. På kindergarten får barnen ett timglas på bordet när de ska äta, alla barn räknas alltså äta upp sin mat lika fort. På fredagar får barnen godis, men bara om de skött sig under veckan och att sköta sig innebär ju då att man har fogat sig in i mallen. Det är bara att hoppas att våra outtröttliga kommentarer om att "man duger som man är" och att "det är just för att man är som man är som man är så fantastisk" finns i bakhuvudet hos våra barn.

  • Äldre 29 Jan 19:02
    #10

    Vi bor pa gränsen mellan Bayern och Baden-Württemberg, men var son kommer att ga i skola i Baden-Württemberg. Just nu känns det faktiskt bättre da vi har varit hos en talpedagog och kommer att fa hjälp med spraket. Var son stammar tydligen inte utan hon trodde att han han stakade sig för att han ligger lite efter med spraket, inte sa mycket ordföradet som grammatiken. Det är inte sa konstigt da vi bott i flera länder sen han föddes. Min man kommer fran Tyskland, men han reser mycket sa innan vi flyttade hit talade var son inte tyska även om han förstod en del.

    Vi kommer nog ända att välja en vanlig skola. Vi bor i en liten by och skolan ligger fem minuter fran vart hus. Jag vet inte sa mycket om den, men det är väldigt lugnt här sa den borde vara ok. Gar det inte far vi leta efter nagot annat.

  • Äldre 29 Jan 19:18
    #11
    lillalyckan skrev 2014-01-28 20:36:41 följande:
    Efter snart ett halvår i kommunal skola kindergarten är vi helt inställda på att prova montessori nästa termin. Har lite samma erfarenhet som du "Fenna", mallstyrt är ett bra ord. På kindergarten får barnen ett timglas på bordet när de ska äta, alla barn räknas alltså äta upp sin mat lika fort. På fredagar får barnen godis, men bara om de skött sig under veckan och att sköta sig innebär ju då att man har fogat sig in i mallen. Det är bara att hoppas att våra outtröttliga kommentarer om att "man duger som man är" och att "det är just för att man är som man är som man är så fantastisk" finns i bakhuvudet hos våra barn.
    Det later jättekonstigt, tror knappt att ett litet barn har en tidsuppfattning som gör att det kan koppla ihop sitt uppförande i början av veckan med en belöning pa fredag. Var KIndergarten verkar trots allt rätt bra, men det är lite svart att veta eftersom det är dalig insyn. Det negativa är att de klagar sa mycket och att personalen är sjuk ofta vilket tydligen beror pa problem med ledningen. Det konstiga är att när min man har fragat runt för att fa veta hur det ligger till med var son verkar alla pedagoger ha olika uppfattningar sa jag vet inte om det verkligen finns nagra problem eller om det bara är pedagogen med huvudansvar för var son som tycker det.
  • Äldre 29 Jan 19:27
    #12
    Wolverine skrev 2014-01-25 14:08:49 följande:
    Fenna,

    våra barn går än så länge i kommunal skola.

    Tyvärr så uppfattar vi det som ganska mallstyrd (det är också en av anledningarna att vi planerar att flytta våra barn till Montessori) trots att är egentligen är en "bra skola", dvs. rektorn och lärare är o.k., inget "problemområde" eller liknande.

    Den vanlige tyska skolan är väldigt konkurransutriktad då barnen genom den tidiga betygssättningen hela tiden blir bedömda och de fattar ju rätt snabbt själva vem som är "bra" och vem som har dåliga betyg.

    Vår son är i vanligt sammanhang kvicktänkt och inte bakom flötet men i skolan har det stakat sig och han har helt tappat självförtroendet och lusten. Det är hemskt att se.
    Det later väldigt jobbigt för er son. Kanske kan du vara med lite i klassrummet för att fa en känsla för hur det fungerar. Det kan ju vara nagot sa enkelt som att han har hamnat fel med läraren (hände min mans bror vilket resulterade i att han först placerades i Realschule men fick flytta upp när det vara alldeles för lätt).
Svar på tråden Erfarenheter av tysk förskola/skola?