• Anonym (morot­en)
    Äldre 8 Mar 21:31
    10878 visningar
    50 svar
    50
    10878

    lämna en skrikande bebis

    Är det okej att lämna en skrikande bebis som inte är hungig, har en torr blöja, inte verkar ha ont någonstans, som antagligen bara är övertrött och arg. Är det okej att lämna den ensam i några minuter när man provat allt

  • Svar på tråden lämna en skrikande bebis
  • Curlie
    Äldre 8 Mar 21:33
    #1

    Det är klart att det är.

    Gå till ett annat rum och andas en stund.

  • Anonym (Ja)
    Äldre 8 Mar 21:35
    #2

    Ja, om man känner sig helt maktlös och inte vet vad man ska göra. Känner att snart blir jag galen om inte ungen blir tyst snart. Har hänt mig, då brukar jag stänga in mig i badrummet och starta kranen på högsta läget och sen hålla för öronen. Då hör jag inte bäbisen och jag hinner lugna ner mig och får ny kraft till att ta hand om min lilla gaphals. Bäbisen tar ingen skada av att bli lämnad 1 minut eller 2. 

  • Äldre 8 Mar 21:35
    #3

    Ibland måste man gå ifrån för att orka!


    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Anonym
    Äldre 8 Mar 21:36
    #4

    Har en bebis själv som är så skrikig när hen är övertrött. Jag kan gå ut och samla mig ett par minuter och sedan tillbaka och fortsätta trösta och försöka söva. Svårt att vara ifrån hen när hen är så ledsen tycker jag, det skär i hjärtat :( Hur känner du?

  • Äldre 8 Mar 21:36
    #5

    Jag har en viss förmåga att skälla ut maken när bebis skriker för mycket, han får helt enkelt stå ut för att jag inte ska bli arg på bebis.


    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Anonym (11)
    Äldre 8 Mar 21:39
    #6

    För det första kan du aldrig veta med säkerhet varför din bebis skriker. Kanske har hen faktiskt ont nånstans. Kanske kliar det på kroppen. Etc. För det andra är det inte så bara att vara övertrött och arg. Bebisar överlag har svårt att komma till ro när de hunnit bli övertrötta och vem som helst skulle ju bli arg av att vara supertrött men inte kunna komma till ro och somna. Dessutom må riktigt uruselt över att vara arg som ett bi och inte veta vad man ska göra av med alla jobbiga känslor inombords. Så nej, det är inte ok att lämna en skrikande bebis. Annat än i nödfall om man är så utmattad att man börjar få tankar på att skada bebisen. Hur utmattad är du måste jag därför fråga?

  • Anonym
    Äldre 8 Mar 21:50
    #7
    Anonym (11) skrev 2013-03-08 21:39:14 följande:
    För det första kan du aldrig veta med säkerhet varför din bebis skriker. Kanske har hen faktiskt ont nånstans. Kanske kliar det på kroppen. Etc. För det andra är det inte så bara att vara övertrött och arg. Bebisar överlag har svårt att komma till ro när de hunnit bli övertrötta och vem som helst skulle ju bli arg av att vara supertrött men inte kunna komma till ro och somna. Dessutom må riktigt uruselt över att vara arg som ett bi och inte veta vad man ska göra av med alla jobbiga känslor inombords. Så nej, det är inte ok att lämna en skrikande bebis. Annat än i nödfall om man är så utmattad att man börjar få tankar på att skada bebisen. Hur utmattad är du måste jag därför fråga?



    Men det är väl klart man ska kunna gå ifrån och samla nya krafter? Viktigt att hålla sig lugn! Efter några timmar med en arg och ledsen bebis så är man slut i huvudet. Det rekommenderade min BVC och dem ska man kunna lita på?
  • Notper­fect
    Äldre 8 Mar 21:54
    #8
    Anonym (11) skrev 2013-03-08 21:39:14 följande:
    För det första kan du aldrig veta med säkerhet varför din bebis skriker. Kanske har hen faktiskt ont nånstans. Kanske kliar det på kroppen. Etc. För det andra är det inte så bara att vara övertrött och arg. Bebisar överlag har svårt att komma till ro när de hunnit bli övertrötta och vem som helst skulle ju bli arg av att vara supertrött men inte kunna komma till ro och somna. Dessutom må riktigt uruselt över att vara arg som ett bi och inte veta vad man ska göra av med alla jobbiga känslor inombords. Så nej, det är inte ok att lämna en skrikande bebis. Annat än i nödfall om man är så utmattad att man börjar få tankar på att skada bebisen. Hur utmattad är du måste jag därför fråga?
    Man kan inte med säkerhet veta men nog känner jag mitt barn så pass att jag kan utesluta om han är sjuk. Min son har haft flera perioder då han helt enkelt varken vill eller kan komma till ro. Då är han ledsen och skriker som om någon försökte mörda honom. När man står timma ut och timma in och kämpar för att lugna och trösta så kommer man till slut till en punkt då man är redo att slita av sig håret. Då är det bättre att barnet får skrika i sin ensamhet i en eller två minuter så att man kan gå undan och andas ut.

    Gör man inte det så kommer barnet att bli mer stressat av att föräldern är stressad.
  • Äldre 8 Mar 21:56
    #9

    Öronproppar är bra också. Hjälper en att behålla lugnet.


    42.
  • Anonym
    Äldre 8 Mar 21:57
    #10
    Notperfect skrev 2013-03-08 21:54:21 följande:
    Man kan inte med säkerhet veta men nog känner jag mitt barn så pass att jag kan utesluta om han är sjuk. Min son har haft flera perioder då han helt enkelt varken vill eller kan komma till ro. Då är han ledsen och skriker som om någon försökte mörda honom. När man står timma ut och timma in och kämpar för att lugna och trösta så kommer man till slut till en punkt då man är redo att slita av sig håret. Då är det bättre att barnet får skrika i sin ensamhet i en eller två minuter så att man kan gå undan och andas ut.

    Gör man inte det så kommer barnet att bli mer stressat av att föräldern är stressad.



    Tack. Man känner när man är på gränsen till att bli tokig. Då kan ett par minuter göra gott för både föräldern och bebis
Svar på tråden lämna en skrikande bebis