• Anonym (morot­en)
    Äldre 8 Mar 21:31
    10879 visningar
    50 svar
    50
    10879

    lämna en skrikande bebis

    Är det okej att lämna en skrikande bebis som inte är hungig, har en torr blöja, inte verkar ha ont någonstans, som antagligen bara är övertrött och arg. Är det okej att lämna den ensam i några minuter när man provat allt

  • Svar på tråden lämna en skrikande bebis
  • Anonym (barnf­ri)
    Äldre 9 Mar 21:20
    #31

    *Glad att jag inte har barn*

  • Äldre 9 Mar 22:39
    #32

    Då jag blir för frustrerad går jag till ett annat rum och andas ut och räknar ner från 10-0. Det brukar fungera för mig. Man är ingen robot som förälder heller :) Det är viktigt att man inte tappar närverna för då kan det gå illa. Så det är bäst att gå ut från bebisen någon minut istället för att bli arg. 


  • Äldre 9 Mar 22:40
    #33

    Jag har 2 barn och är gravid skulle jag ju skriva också. en på 1 år och en på 2 år. 


  • Äldre 9 Mar 23:22
    #34

    Jag har trillingar (6mån) och två äldre barn (4 o 7 år) och jag kan inte vara överallt på en gång. Bebisar går inte sönder om de skriker lite. Jag kan bara byta på en i taget. Jag måste ibland hjälpa de större akut. Man gör så gott man kan och ja, man kan lämna en liten skrikande bebis en liten stund om man måste hämta andan, gå på toa eller kasta i sig lite mat. Annars hade jag gått under.

  • Äldre 9 Mar 23:37
    #35

    I några minuter för att andas- ja.

  • Äldre 10 Mar 09:01
    #36
    Pineapple skrev 2013-03-09 23:22:41 följande:
    Jag har trillingar (6mån) och två äldre barn (4 o 7 år) och jag kan inte vara överallt på en gång. Bebisar går inte sönder om de skriker lite. Jag kan bara byta på en i taget. Jag måste ibland hjälpa de större akut. Man gör så gott man kan och ja, man kan lämna en liten skrikande bebis en liten stund om man måste hämta andan, gå på toa eller kasta i sig lite mat. Annars hade jag gått under.
    Dessutom kan du ju inte ta upp och trösta alla tre samtidigt. Jag förstår litegrann hur du har det, jag hade tvillingbebisar, en ettåring och en tvååring.

    Det kanske går att vrida ut och in på sig själv för bebis skull när man bara har ett barn, men sen då? Mina killar fick vänta på sin tur och jag tror inte att de får några psykiska men av det faktiskt. Och jag ångrar inte att jag skaffade barn tätt.
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Anonym (morot­en) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 21:08
    #37

    Anledningen till att jag undrar är att jag i vissa lägen "måste" lämna barnet, typ om jag är på toa eller likande. Men  om jag har lagt hen och hen vaknar och gråter och inte vill sluta gråta/skrika så tycker jag inte att jag ska lämna hen ensam utan vara där tills hen somnar, men hens pappa tycker inte likadant, tycker att det hjälper inte att vara där, hen fortsätter skrika, så då kan man lika gärna lämna hen en liten stund.

  • Anonym (11)
    Äldre 11 Mar 21:17
    #38
    Anonym (moroten) skrev 2013-03-11 21:08:47 följande:
    Anledningen till att jag undrar är att jag i vissa lägen "måste" lämna barnet, typ om jag är på toa eller likande. Men  om jag har lagt hen och hen vaknar och gråter och inte vill sluta gråta/skrika så tycker jag inte att jag ska lämna hen ensam utan vara där tills hen somnar, men hens pappa tycker inte likadant, tycker att det hjälper inte att vara där, hen fortsätter skrika, så då kan man lika gärna lämna hen en liten stund.

    Informera din man om att spädbarn alltid skriker av en anledning. Anledningen är inte alltid uppenbar för oss men den finns alltid (ibland kan det bara vara att hen vill ha sällskap, att det kliar nånstans eller att hen är trött och frustrerad över att inte kunna somna). Och att ett spädbarn som lämnas att gråta ensam lär sig att världen är en ensam plats där man inte ens kan lita på att ens föräldrar finns till där för en. Det är skillnad på att lämna en gråtande bebis en stund för att samla krafter en stund när man är nära ett sammanbrott och att göra det systematiskt på ett sätt som totalt negligerar barnets behov. Köp en bra bok om spädbarn till din man eller släpa med honom till bvc för ett samtal med sköterskan där om hur man tar hand om spädbarn.
  • Anonym (morot­en) Trådstartaren
    Äldre 31 Mar 10:53
    #39
    Anonym (11) skrev 2013-03-11 21:17:08 följande:

    Informera din man om att spädbarn alltid skriker av en anledning. Anledningen är inte alltid uppenbar för oss men den finns alltid (ibland kan det bara vara att hen vill ha sällskap, att det kliar nånstans eller att hen är trött och frustrerad över att inte kunna somna). Och att ett spädbarn som lämnas att gråta ensam lär sig att världen är en ensam plats där man inte ens kan lita på att ens föräldrar finns till där för en. Det är skillnad på att lämna en gråtande bebis en stund för att samla krafter en stund när man är nära ett sammanbrott och att göra det systematiskt på ett sätt som totalt negligerar barnets behov. Köp en bra bok om spädbarn till din man eller släpa med honom till bvc för ett samtal med sköterskan där om hur man tar hand om spädbarn.
    Jag skrev inte att pappa lämnar hen ensam bara att han var av en annan åsikt. Det handlar ju inte om att lämna systematiskt utan att när man provat allt bara gå ut en minut och se om hen kan komma till ro själv. Händer att hen behöver skrika av sig någon minut för att sen bli lugn av nappen eller av sig själv.
  • iaktta­gare
    Äldre 31 Mar 21:02
    #40

    Lämna ett skrikande barn ensam? Men om bebisen skriker för fullt, så går hjärnan i högvarv och detta skadar ju den lilla/lille

  • iaktta­gare
    Äldre 31 Mar 21:03
    #41

    Jag säger det samma! jag är mycket glad att jag inga barn har, fastän jag älskar barn,

  • Äldre 31 Mar 21:46
    #42

    Men tagga ned, många av er! Att bebisen kommer att ta skada, lära sig att världen är en ensam plats och så vidare av att bli lämnad ensam i NÅGRA MINUTER - det är bara teorier och gissningar! Och, den här hängivenheten att till varje pris - oasett om det hjälper eller ej - oavbrutet vagga och vyssja ett för tillfället tröstlöst barn bottnar snarast i till omsorg sublimerad maktlöshet och självhävdelse ...

  • Anonym
    Äldre 31 Mar 21:54
    #43
    Occam skrev 2013-03-31 21:46:07 följande:
    Men tagga ned, många av er! Att bebisen kommer att ta skada, lära sig att världen är en ensam plats och så vidare av att bli lämnad ensam i NÅGRA MINUTER - det är bara teorier och gissningar! Och, den här hängivenheten att till varje pris - oasett om det hjälper eller ej - oavbrutet vagga och vyssja ett för tillfället tröstlöst barn bottnar snarast i till omsorg sublimerad maktlöshet och självhävdelse ...
    Nej, det är inte bara teorier och gissningar. Googla kortisolpåslag och återkom sen.
  • Äldre 31 Mar 22:16
    #44
    Anonym skrev 2013-03-31 21:54:08 följande:
    Nej, det är inte bara teorier och gissningar. Googla kortisolpåslag och återkom sen.

    Jag googlade - och i det första 30-40 resultaten (även om jag lade till sökordet) var diverse bloggar eller dylikt - varav de flesta verkade handla om vuxnas stress. Så, vänligen var lite mer specifik - även om jag nu aldrig någonsin kan veta om samma "anonym" svarar igen ...
  • Äldre 31 Mar 22:18
    #45
    Occam skrev 2013-03-31 22:16:50 följande:
    Jag googlade - och i det första 30-40 resultaten (även om jag lade till sökordet) var diverse bloggar eller dylikt - varav de flesta verkade handla om vuxnas stress. Så, vänligen var lite mer specifik - även om jag nu aldrig någonsin kan veta om samma "anonym" svarar igen ...

    ... även om jag lade till sökordet "spädbarn" ... skulle det stå.
  • Anonym (L)
    Äldre 1 Apr 01:35
    #46

    Jisses ni är inte kloka ni som säger att barn tar skada av ett par minuter

    - stackars föräldrar om man tror på det.

    Min personliga åsikt är att det är trams. alla måste hämta andan och ta en liten pause för att bli den bästa föräldern och medmänniskan man kan bli. Säger ni något annat ljuger ni enligt mig. Inte undra på att man hör om så många samtal till soc om onödiga saker . Då det finns mammor som verka tycka det är likställt med barnmisshandel att lämna sitt barn på en trygg plats några minuter i enstaka fall . Gissningsvis är det dessa föräldrar som curlar sönder sina barn så dom inte kan fungera i samhället när dom blir vuxna.

  • Anonym (morot­en) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 09:28
    #47

    På 70-talet och tidigare skulle man ju bara amma var fjärde timme och därimellan fick barnen skrika bäst de ville. En del av dem som gjorde så måste ju ha lämnat barnet ibland tror jag. Blev folk som växte upp så skadade?

  • Anonym (Absol­ut!)
    Äldre 1 Apr 09:33
    #48

    Absolut! "Om du börjar känna dig frustrerad är det bättre att gå undan och få samla dig än att råka göra ngt dumt som att skaka barnet" råd som Bvc ger.

  • Anonym
    Äldre 1 Apr 09:48
    #49
    Anonym (moroten) skrev 2013-04-01 09:28:02 följande:
    På 70-talet och tidigare skulle man ju bara amma var fjärde timme och därimellan fick barnen skrika bäst de ville. En del av dem som gjorde så måste ju ha lämnat barnet ibland tror jag. Blev folk som växte upp så skadade?
    Jo, det tror jag faktiskt. Min mamma (för pappa hade inte mycket kontakt med sina småbarn alls) följde råden och lät mig skrika själv i spjälsängen mellan amningarna. Hon trodde inte att det kunde skada mig och hon ville att jag skulle ge upp och sluta vara så skrikig. Hon har många gånger berättat att mina storasyskon och t.o.m. katten reagerade och ville få henne att gå in till mig och ta upp mig. Jag har alltid haft en enorm separationsångest och jag var ett osynligt barn, som inte vände mig till till andra människor när jag egentligen behövde hjälp. 

    Jag tror inte att det skadar om man låter barn skrika ibland, men om det är en metod man har så är jag rätt säker på att det lämnar spår. 

    Jag har många jämnåriga vänner med dålig självkänsla och separationsångest. Vi är ca 40 år.  
  • Anonym (L)
    Äldre 2 Apr 04:51
    #50
    Anonym (moroten) skrev 2013-04-01 09:28:02 följande:
    På 70-talet och tidigare skulle man ju bara amma var fjärde timme och därimellan fick barnen skrika bäst de ville. En del av dem som gjorde så måste ju ha lämnat barnet ibland tror jag. Blev folk som växte upp så skadade?
    Nej absolut inte vi lever och mår bra :) lita på forskning och din egen magkänsla :)
Svar på tråden lämna en skrikande bebis