• Anonym

    Sköldkörtelproblem: Hypotyreos & myxödem

    Jag behöver hjälp och råd. Är så förvirrad och rädd.

    För några månader sen fick jag veta att jag har hypotyreos, jag tog det inte riktigt på allvar eftersom jag inte trodde det var något speciellt. men jag har ändå tagit min medicin, såklart.

    Men nu har jag läst på och blir riktigt orolig. Nästan alla symtom passar in på mig, också vid myxödem... Är svullen överallt, har svårt att gå ner i vikt dessutom även fast jag äter bra och tränar regelbundet.

    Sen läste jag också om graviditet... Att det kan vara svårt att bli gravid om man har det här, och sen om man blir gravid är risken stor att barnet blir handikappat?! Fick PANIK. Mitt liv känns ganska så j*vla meningslöst då... Jag är inte redo för barn än, men jag har en stoooor barnlängtan och älskar barn! I framtiden vill jag verkligen ha barn. 

    Sen undrar jag också om det är något man själv kan göra för att bota myxödem??

    TACKSAM FÖR SVAR Hjärta 

  • Svar på tråden Sköldkörtelproblem: Hypotyreos & myxödem
  • Marre79

    Barnet behöver inte bli handikappat!! Mitt barn är inte det! Man går på extrakontroller och höjer levaxinet vid graviditet.

  • Anonym (Wildrat)

    Handikappat barn får man om man inte höjer medicinen eller har hypotyreos och inte medicinerar. Men sånt där brukar de ha ganska bra koll på. Nåt som däremot är värre är just det där med att BLI gravid. Ja, hypotyreos kan göra det svårare (kan även öka missfallsrisken) och det är skitsvårt att få hjälp om man har det problemet. Men ta inte ut sorgerna i förhand, många med hypotyreos blir gravida och får barn.

    Myxödem kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Har själv problem med det och har inte fått nån hjälp. 

  • shine

    Har haft denna sjukdom i över 10 år. Är gravid med mitt andra barn just nu. Man ska inte bli gravid ifall man är obehandlad, då kan det bli problem för fostret. Annars är det inga problem.

    Jag har många tips dock är det sent så jag återkommer. Har du några frågor så är det bara att ställa dom )

  • DarkLink

    Det är en jättevanlig sjukdom hos kvinnor. Man behöver behandling f att kroppen ska orka producera ett barn helt enkelt

Svar på tråden Sköldkörtelproblem: Hypotyreos & myxödem