• Äldre 26 Mar 12:20
    16508 visningar
    22 svar
    22
    16508

    Varannandagsfasta?

    Såg på tv igår, på tvåan, ett program där en kille fastade och förutom att han faktiskt gick ner i vikt så blev hans värden mycket bättre. Är det någon som testat detta?

    Han pratade om att till exempel kan man fasta varannan dag, och det är inte sådan fasta som jag tänkte på först, utan det handlar om kalorier, att man ska äta mat med högt näringsinnehåll men lågt kaloriinnehåll, och de dagar man fastar ska man äta 5-600 kcal om man är man och 4-5oo kcal om man är kvinna. Nästa dag äter man som vanligt!

    Och den fastan som han fastnade för själv var 5/2, dvs äta som vanligt i fem dagar, och sedan fasta i två dagar.

    Jag blev jätteinspirerad och tänker att jag har maaaassor av kilon jag vill bli av med, typ gärna 40, men minst 30! Så jag körde igång på direkten och tänkte försöka starta med varannandagsfasta, fast jag kör lite egen variant, max 600 kcal ena dagen och max 1300 kcal andra dagen. Har precis börjat träna och skulle inte palla det om jag inte fick i mig mer näring!

    Så mitt mål med den här egenkomponerade bantar/bättre värden-fastan/dieten är att jag både går ner i vikt OCH mår bättre!

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Varannandagsfasta?
  • mrsSta­tham
    Äldre 26 Mar 12:37
    #1

    Nej, är vad jag tycker.


    Bara två saker är oändliga
  • Äldre 26 Mar 12:38
    #2

    Ok, fast jag vill gärna veta lite mer varför du inte tycker det är ett bra alternativ, kan du motivera lite mer?

  • Äldre 26 Mar 12:49
    #3

    Periodisk fasta vet jag en del fitnessfolk som sysslar med och har goda erfarenheter av.. Men det här varannan dag köret känns ganska... Konstigt. Och har du så mycket extravikt som 30-40kg skulle jag nog råda dig att äta en balanserad kost och skaffa dig goda vanor när det gäller både kost och träning istället för att spontant hoppa på något som har funkat för någon annan. Det är ganska viktigt att man är insatt i vad man håller på med innan man lägger om kosten radikalt, så jag skulle råda dig att prata med en duktig PT/dietist (eventuellt också din läkare) om du vill gå ner 30-40kg.

  • Äldre 26 Mar 13:13
    #4

    Okej, jag har nog förklarat för dåligt, det handlar inte om att jag ska varannandagsfasta alltid och på det sättet hoppas gå ner 30 kilo, det handlar om att göra det i tre-fyra veckor för att komma igång. På liknande sätt som olika pulverdieter funkar, man startar igång några veckor och får instant feedback iom att man går ner fort i en början och sedan kan man ta förhoppningsvis långsiktiga förändringar vartefter.

    Nej, jag vill bara starta igång på något sätt och undrade om någon har testat det och om de upplevt bättre värden eller att det funkar att kickstarta en viktnedgång?

    Jag önskar verkligen att jag kunde vakna en morgon och bara börja med goda vanor, men jag har haft dåliga vanor i hela mitt liv och om det vore så enkelt att man bara förändrar sina vanor, ja, då skulle det väl inte finnas någon övervikt i världen?

    Jag ringde faktiskt och pratade med min vårdcentral, de ville inte ge mig någon läkartid eller låta mig prata med en dietist för först måste jag bevisa min goda vilja att faktiskt gå ner några kilo. De bad mig återkomma när jag gått ner fem kilo. Men förutom att de är idioter, så bevisar de för mig ungefär vad de flesta tycker om feta människor, att det är ju bara att ändra mat- och träningsvanor så blir allt bra! För är man fet har man inte ätstörningar! De tillfällen då jag ätit tills jag nästan kräks gills inte som ätstörning, eftersom jag inte stoppar fingrarna i halsen och kräks upp det. Hade jag gjort det så hade jag fått hjälp. Hoppas jag, eller de kanske också säger till de som har bulimi eller anorexi när de äntligen vågar ringa att de ska gå upp fem kilo och sen höra av sig igen!

    Jag pratar gärna med någon duktig pt eller dietist, men när det krävs (i mitt fall) att man samlar mod i flera månader innan man ens vågar ringa och så får man ett så drygt svar, då kommer jag aldrig våga kontakta någon annan. Utan jag ser på tv, googlar och hittar information på andra sätt. Och förlåt att jag låter upprörd, men tro mig, jag har vaknat tusen dagar med intentionen att äta balanserad kost och skaffa mig goda vanor, och tusen kvällar har jag gått och lagt mig och misslyckats.

  • poirot
    Äldre 27 Mar 09:29
    #5

    Det var faktiskt ett rätt intressant program, jag blev själv nyfiken på att testa att fasta ... Fast för min del får det vänta, jag tränat alldeles för mycket för att det ska kännas lämpligt just nu

  • Äldre 27 Mar 21:25
    #6

    En stor del av poängen med just varannandagsfasta är att man inte vill sänka sin ämnesomsättning, vilket du kommer göra om du äter så lite den dagen du inte fastar.

    Ät som du skrivit på fastardagen och 2000-2500 kcal den "vanliga" dagen så får du ett bättre resultat (och får äta mer...)  Glad

  • Äldre 1 Apr 22:16
    #7

    Kombinera fastan med LCHF-kost så blir resultatet förmodligen ännu bättre. Och precis som Molgan 008 skriver så är det viktigt att äta normalt på den vanliga dagen för att inte sabba ämnesomsättningen. Läs mer här:
    www.primalscienista.com/om-periodisk-fasta/
    och här:
    www.kostdoktorn.se/

  • Äldre 2 Apr 15:12
    #8

    Jag tror absolut att det kan funka! Tänkte faktisk själv börja testa det nu och imorgon är min första fasta-dag! Jag har gjort illa knät och har svårt att komma ut på Mina löprundor vilket gör att jag inte får igång min förbränning! Måste minska mitt kcal intag så då kör jag på fasta två dagar/veckan och ätet hälsosamt och 1300 kcal resten av dagarna förutom på helgen då jag kanske unnar mig nåt spm inte överstiger 2000!! Jag vill bli av med 10 kg innan sommaren!

  • Äldre 2 Apr 19:33
    #9

    Vad kul att du är redo att ta tag i det som bekymrar dig. Jag kan inte annat än att uppmuntra dig att gå på en periodisk fasta. Jag själv har kört periodisk fasta en längre tid med fantastiska resultat. Först körde jag efter 16/8 modellen, med 16 timmar fasta och 8 timmars ätfönster varje dygn. Jag har dock under de senaste veckorna kört varannan dag med ett litet mål som du nämner (ca 500 kcal) under fastedagarna, och ett allmänt reducerat energiintag de andra dagarna. I kombination med detta äter jag lågkolhydratkost (LCHF) vilket naturligt leder till minskat dagligt energiintag. Jag känner mig pigg och klar i huvudet och har inga problem med att koncentrera mig på jobbet, som man annars kan ha vid energiunderskott. De första 5 veckorna gick jag ner 7 kilo, och har bara mått prima under tiden! Som någon nämnde här ovan är kostdoktorn.se en bra resurs för kunskap i ämnet. Läs gärna mer om ketogena dieter också så du förstår mer hur de fungerar fysiologisk. Jag är ingen läkare, men detta ämne kan jag som min egen ficka! Lycka till nu!

  • Äldre 3 Apr 14:01
    #10

    Intressant!

Svar på tråden Varannandagsfasta?